Prototyp nowej Syrenki z Kutna już jeździ. Produkcja w 2015 (WIDEO)

Bartosz Gubernat
Zbudowali nową Syrenkę. Prototyp już jeździ po drogach
Zbudowali nową Syrenkę. Prototyp już jeździ po drogach
Chociaż samochód nie jest jeszcze dopracowany kierowcy pokonali nim już pierwsze kilometry. Produkcja Syrenki ma się rozpocząć w przyszłym roku. Auto skonstruowano w Kutnie.
Zbudowali nową Syrenkę. Prototyp już jeździ po drogach
Zbudowali nową Syrenkę. Prototyp już jeździ po drogach

Pomysł budowy nowej Syreny zrodził się w 2011 roku w firmie AMZ w Kutnie, która zajmuje się projektowaniem zabudów do pojazdów specjalistycznych i autobusów.

– Syrenka stanowiła bardzo ważny punkt w historii polskiej motoryzacji, dlatego postanowiliśmy ją wskrzesić. W tym celu z firmą Polfarmex uruchomiliśmy specjalny program reaktywacji tego modelu – mówi Karol Szadkowski z firmy AMZ.

Koordynacją programu zajęła się Agencja Rozwoju Regionu Kutnowskiego S.A. Prace projektowe zlecono polskim inżynierom, którzy szybko naszkicowali nadwozie, łączące w sobie cechy dzisiejszych pojazdów i linie nadwozia pierwowzoru. Dwudrzwiowe auto w 2013 roku wyjechało na ulice Kutna i wzbudziło olbrzymią sensację.

– To na razie jeżdżący prototyp, ale i tak jesteśmy o krok dalej niż inne firmy. Było już wiele prób wskrzeszenia legendy polskiej motoryzacji, ale w tamtych przypadkach najczęściej kończyło się na projektach w wersji papierowej. My mamy prawdziwy samochód – mówi Szadkowski.

Ten rok będzie poświęcony na niezbędne testy i badania oraz dopracowanie prototypu do ostatecznej, wersji. Małoseryjna produkcja ma się rozpocząć w 2015-2016 roku. O szczegółach technicznych na razie wiadomo niewiele.

– Rozmawiamy z wieloma potencjalnymi dostawcami podzespołów. Chcemy, aby samochód w około siedemdziesięciu procentach składał się z części produkowanych w kraju – mówi Karol Szadkowski.

Wiążące decyzje nie zapadły także w kwestii napędu. Zgodnie z koncepcją wiadomo, że silnik ma być małolitrażowy. Prawdopodobnie dostępne będą trzy wersje: benzynowa, wysokoprężna i wykorzystująca alternatywne źródła energii. Jak deklaruje producent, cena samochodu nie będzie wysoka.

Nad wskrzeszeniem Syreny pracuje też firma AK Motor International Corporation, założona przez kanadyjskiego biznesmena pochodzącego z Kielc. Do tego przedsiębiorstwa należą prawa do marki Syrena, wykupione od FSO. Prototyp tego auta na razie nie powstał.

Zobacz więcej na ten temat: Kielczanin chce przywrócić produkcję legendarnych aut. Zobacz zdjęcia projektów

Syrena to jeden z najpopularniejszych polskich samochodów. Była produkowana w latach 1957-1983 – do 1972 roku w Warszawie, a później w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Łącznie powstało ponad pół miliona egzemplarzy tego modelu. W wersji osobowej auto doczekało się sześciu generacji, oznaczonych symbolami od 100 do 105. Na rynku były także dwie odmiany dostawcze – R-20 i Bosto. Pierwsza z nadwoziem typu pick-up, druga ze sztywną zabudową towarową. Samochody były napędzane przez silniki o pojemności od 746 do 992 ccm i mocy od 27 do 45 KM.

Bartosz Gubernat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty