Według FOR umożliwia to prawo, które ośrodkom egzaminacyjnym dało monopol na egzaminowanie. Przepisy określają, że całe wpływy z egzaminów, w tym egzaminów poprawkowych, stanowią środki do własnej dyspozycji ośrodków egzaminacyjnych. Ponadto prawo pozwala również samodzielnie decydować ośrodkom o sposobie wykorzystania tych pieniędzy. WORD-y są jednostkami samorządów wojewódzkich.
W Polsce zdawalność egzaminów na prawo jazdy jest niska, prawie o połowę niższa niż w innych państwach, takich jak Wielka Brytania, Irlandia, Szwecja czy Niemcy.
Na przykład w Wielkiej Brytanii ośrodki egzaminacyjne (Driving Standards Agency) są częścią Departamentu Transportu oraz podlegają ministrowi transportu, który może ingerować w finanse ośrodków, jeśli tylko „uzna, że rezerwy finansowe przewyższają przewidywane potrzeby” (Government Trading Funds Act)2 oraz może transferować nadwyżki do innych funduszy.
Średnia zdawalność egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B w Polsce, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Szwecji i Niemczech.
WORD-y prawie całe przychody czerpią z egzaminów na prawo jazdy. Przy czym ok. 90 proc. tych pieniędzy stanowią przychody z egzaminów na kategorię B. Przy czym większość wpływów pochodzi z egzaminów poprawkowych.
Zobacz też: Testy na prawo jazdy - będzie jedna baza pytań egzaminacyjnych
Udział przychodów z tytułu poprawkowych egzaminów praktycznych na kat. B w całkowitych przychodach z egzaminów praktycznych na kat. B w latach 2007 - 2012.
Ośrodki mają dużą dowolność w dysponowaniu przychodami z egzaminów. Na podstawie prawa o ruchu drogowym WORD-y prowadzą samodzielną gospodarkę finansową. Na co mogą być przeznaczane te środki? Na przykład na wynagrodzenia.
Sposób wynagradzania egzaminatorów zatrudnionych w WORD-ach określa rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 11 października 2007 r. w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów przeprowadzających egzaminy kandydatów na kierowców. Podstawowymi składnikami wynagrodzenia egzaminatorów są wynagrodzenie zasadnicze i dodatek zadaniowy, których stawki są zawarte w załącznikach do rozporządzenia.
Zobacz też:
NOWE EGZAMINY TEORETYCZNE NA PRAWO JAZDY - ROZWIĄŻ PRZYKŁADOWY TEST NA PRAWO JAZDY KATEGORII B I SPRAWDŹ, CZY NAPRAWDĘ JEST TAK TRUDNY |
Jednak egzaminatorzy mogą otrzymywać również inne rodzaje świadczeń, np. premie. Warto więc zwrócić uwagę na § 9 ust. 2 rozporządzenia o wynagradzaniu, który stanowi, że: „w ramach środków na wynagrodzenia Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego może utworzyć fundusz na premie dla egzaminatorów". Przepis ten daje bardzo dużą dowolność dyrektorom WORD-ów w premiowaniu egzaminatorów. Im większe przychody ma ośrodek egzaminacyjny, tym wyższe środki na wynagrodzenia, które mogą być przeznaczone na premie.
Szacunkowy koszt uzyskania prawa jazdy w Polsce i innych państwach, zakładając zdanie w pierwszym podejściu.
Jak kształtują się wynagrodzenia egzaminatorów? Z odpowiedzi uzyskanych od 27 ośrodków wynika, że przeciętne wynagrodzenie egzaminatorów w latach 2007-2012 wyniosło 5871 zł brutto miesięcznie (w analogicznym okresie średnia płaca w gospodarce narodowej wg GUS stanowiła 3147 zł).
Pełna treść raportu dostępna jest na stronie FOR
(MMI)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?