Pierwszy taki Seat

(mp)
Exeo jest pierwszym w historii hiszpańskiej marki samochodem klasy średniej. To w gruncie rzeczy zmieniony Volkswagen Passat ze znaczkiem Seata.

Fpt. Seat
Fpt. Seat

 

Exeo będzie rywalizował z Fordem Mondeo, Volkswagenem Passatem i Toyotą Avensis. Jego sprzedaż w Polsce rozpocznie się w drugim kwartale przyszłego roku.

 

Nowy Seat ma płytę podłogową, którą wykorzystano już w VW Passacie i Audi A4. Stosowanie tych samych podzespołów przez marki należące do jednego koncernu (Seat, VW i Audi wchodzą w skład Volkswagena) to obecnie standard. W ten sposób tnie się koszty produkcji. Przy dzisiejszym spadku sprzedaży nowych samochodów wspólne używanie części nawet przez różne koncerny zaczyna być nie tylko celnym posunięciem finansowym, a koniecznością.

 

Tak więc Seat ma nie tylko tę samą platformę co Passat, z którym będzie rywalizował na rynku. Zastosowano w nim też takie same silniki: benzynowe o mocach od 102 KM do 200 KM i

Fpt. Seat
Fpt. Seat

wysokoprężne rozwijające moce od 120 KM do 170 KM. Pięć z sześciu oferowanych silników (poza najsłabszym benzynowym) to jednostki turbodoładowane. Wszystkie spełniają wymagania przyszłej normy czystości spalin Euro 5.

 

Exeo oferowany będzie jako sedan z bagażnikiem mającym pojemność 460 l. To niezbyt dużo. W Passacie objętość przestrzeni bagażowej wynosi 565 l, w Toyocie Avensis sedan - 520 l, a w Fordzie Mondeo sedan (z pełnowymiarowym kołem zapasowym) - 493 l. Na razie nie mówi się o wersji kombi, ale

Fpt. Seat
Fpt. Seat

spodziewać się można, że zostanie wprowadzona na rynek kilka miesięcy po sedanie.

 

Jednym z elementów wyposażenia będzie otwierane okno dachowe z ogniwami słonecznymi, zasilającymi system wentylacji, który może pracować także po wyłączeniu silnika. To rozwiązanie ma zmniejszyć zużycie paliwa, a co za tym idzie, emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

 

Emisji tej coraz baczniej przygląda się Komisja Europejska, która zamierza wymusić na producentach samochodów, aby maksymalnie ją ograniczyły. Seat chce to robić korzystając z energii słonecznej.

 

Na wyposażeniu znajdzie się  system świateł doświetlających zakręty, dzięki czemu łatwiej jest w nocy zauważyć pieszego idącego poboczem. Standardem ma być dziewięć poduszek powietrznych, w tym poduszka chroniąca kolana kierowcy.

Fpt. Seat
Fpt. Seat

 

Exeo ma dwuwarstwowe szyby boczne, które zmniejszają hałas dochodzący do wnętrza pojazdu i utrudniają włamanie się do pojazdu. Podobne rozwiązanie zastosowano m.in. w Peugeocie 607 i przyznać trzeba, że jest rzeczywiście ciszej niż w innych samochodach, które mają szyby składające się z jednej warstwy. 

 

Nowy Seat będzie produkowany w Martorell koło Barcelony. Najpierw jego sprzedaż rozpocznie się w Hiszpanii (wiosna 2009 r.), gdzie w najtańszej wersji ma kosztować ok. 22 tys. euro (ok. 80 tys. zł). I właśnie cena może być w przypadku Exeo języczkiem u wagi.

 

Ceny VW Passata sedan (najlepiej sprzedający się w 2007 r. samochód klasy średniej  zaczynają się od 71 890 (silnik 1,6 l/102 KM), Toyoty Avensis (drugie miejsce w rankingu) 1,6 l/110 KM od 62 400 zł, a Forda Mondeo sedan (pozycja trzecia) 1,6/110 KM od 72 800 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty