Pierwszy taki Seat

(mp)
Exeo jest pierwszym w historii hiszpańskiej marki samochodem klasy średniej. To w gruncie rzeczy zmieniony Volkswagen Passat ze znaczkiem Seata.

Fpt. Seat
Fpt. Seat

 

Exeo będzie rywalizował z Fordem Mondeo, Volkswagenem Passatem i Toyotą Avensis. Jego sprzedaż w Polsce rozpocznie się w drugim kwartale przyszłego roku.

 

Nowy Seat ma płytę podłogową, którą wykorzystano już w VW Passacie i Audi A4. Stosowanie tych samych podzespołów przez marki należące do jednego koncernu (Seat, VW i Audi wchodzą w skład Volkswagena) to obecnie standard. W ten sposób tnie się koszty produkcji. Przy dzisiejszym spadku sprzedaży nowych samochodów wspólne używanie części nawet przez różne koncerny zaczyna być nie tylko celnym posunięciem finansowym, a koniecznością.

 

Tak więc Seat ma nie tylko tę samą platformę co Passat, z którym będzie rywalizował na rynku. Zastosowano w nim też takie same silniki: benzynowe o mocach od 102 KM do 200 KM i

Fpt. Seat
Fpt. Seat

wysokoprężne rozwijające moce od 120 KM do 170 KM. Pięć z sześciu oferowanych silników (poza najsłabszym benzynowym) to jednostki turbodoładowane. Wszystkie spełniają wymagania przyszłej normy czystości spalin Euro 5.

 

Exeo oferowany będzie jako sedan z bagażnikiem mającym pojemność 460 l. To niezbyt dużo. W Passacie objętość przestrzeni bagażowej wynosi 565 l, w Toyocie Avensis sedan - 520 l, a w Fordzie Mondeo sedan (z pełnowymiarowym kołem zapasowym) - 493 l. Na razie nie mówi się o wersji kombi, ale

Fpt. Seat
Fpt. Seat

spodziewać się można, że zostanie wprowadzona na rynek kilka miesięcy po sedanie.

 

Jednym z elementów wyposażenia będzie otwierane okno dachowe z ogniwami słonecznymi, zasilającymi system wentylacji, który może pracować także po wyłączeniu silnika. To rozwiązanie ma zmniejszyć zużycie paliwa, a co za tym idzie, emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

 

Emisji tej coraz baczniej przygląda się Komisja Europejska, która zamierza wymusić na producentach samochodów, aby maksymalnie ją ograniczyły. Seat chce to robić korzystając z energii słonecznej.

 

Na wyposażeniu znajdzie się  system świateł doświetlających zakręty, dzięki czemu łatwiej jest w nocy zauważyć pieszego idącego poboczem. Standardem ma być dziewięć poduszek powietrznych, w tym poduszka chroniąca kolana kierowcy.

Fpt. Seat
Fpt. Seat

 

Exeo ma dwuwarstwowe szyby boczne, które zmniejszają hałas dochodzący do wnętrza pojazdu i utrudniają włamanie się do pojazdu. Podobne rozwiązanie zastosowano m.in. w Peugeocie 607 i przyznać trzeba, że jest rzeczywiście ciszej niż w innych samochodach, które mają szyby składające się z jednej warstwy. 

 

Nowy Seat będzie produkowany w Martorell koło Barcelony. Najpierw jego sprzedaż rozpocznie się w Hiszpanii (wiosna 2009 r.), gdzie w najtańszej wersji ma kosztować ok. 22 tys. euro (ok. 80 tys. zł). I właśnie cena może być w przypadku Exeo języczkiem u wagi.

 

Ceny VW Passata sedan (najlepiej sprzedający się w 2007 r. samochód klasy średniej  zaczynają się od 71 890 (silnik 1,6 l/102 KM), Toyoty Avensis (drugie miejsce w rankingu) 1,6 l/110 KM od 62 400 zł, a Forda Mondeo sedan (pozycja trzecia) 1,6/110 KM od 72 800 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie