Pas awaryjny. Jak prawidłowo z niego korzystać?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Pas awaryjny – właściwie Pas awaryjnego postoju - jest to część pobocza drogi służąca do zatrzymywania się i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych.
Pas awaryjny – właściwie Pas awaryjnego postoju - jest to część pobocza drogi służąca do zatrzymywania się i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych. GDDKiA
Na drodze szybkiego ruchu (autostradzie lub drodze ekspresowej) zatrzymujemy się wyłącznie na wyznaczonych do tego celu parkingach. Jakie są wyjątki od tej zasady?

Pas awaryjny – właściwie Pas awaryjnego postoju - jest to część pobocza drogi służąca do zatrzymywania się i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych.

Należy pamiętać, że pas awaryjny jest częścią pobocza drogi, które na autostradzie czy też drodze ekspresowej nie jest przeznaczone do ruchu pojazdów.

Na drodze szybkiego ruchu (autostradzie lub drodze ekspresowej) zatrzymujemy się wyłącznie na wyznaczonych do tego celu parkingach. Wyjątki od tej zasady to tylko:

  • awaria pojazdu,
  • zatrzymanie przez Policję lub inną służbę do tego uprawnioną,
  • sytuacja awaryjna na drodze (np. wypadek)
  • zatrzymanie w miejscu poboru opłat za przejazd autostradą

Nieuprawnione korzystanie z pasa awaryjnego uznawane jest za wykroczenie, które może zakończyć się mandatem w wysokości 300 złotych.

Co zrobić, gdy na autostradzie lub drodze ekspresowej zepsuje się nam samochód?

  • włącz światła awaryjne, załóż kamizelkę odblaskową i wystaw trójkąt ostrzegawczy 100 m od pojazdu,
  • przestaw, o ile to możliwe, samochód na pas awaryjnego postoju, jeżeli nie jest to możliwe ustaw trójkąt ostrzegawczy i oddal się od pojazdu,
  • szybko zorganizuj pomoc, dzwoniąc pod jeden z numerów: 112, 19 111 lub udając się do najbliższej kolumny alarmowej i powiadamiając o zajściu dyżurnego w Centrum Zarządzania Ruchem,
  • na pomoc czekaj po prawej stronie drogi poza jezdnią i pasem awaryjnym,
  • gdy ponownie włączasz się do ruchu najpierw rozwiń prędkość na pasie awaryjnym, dostosowując ją do prędkości poruszania się innych pojazdów na tym pasie ruchu, odczekaj na bezpieczną lukę pomiędzy pojazdami, zanim włączysz się do ruchu.

ZOBACZ TAKŻE: Autostrada A2. Podwyżka opłat za przejazd - zobacz nowe stawki

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty