
Sieć połączeń elektrycznych samochodu jest zakończona złączem diagnostycznym, które umożliwia szybkie wykrycie przyczyn niesprawności pojazdu, co jest cenną zaletą ułatwiającą pracę mechanikom serwisowym. Układy sterujące są dopracowane od strony elektronicznej, zabezpieczone przed wpływem czynników atmosferycznych i cechują się bardzo dużą niezawodnością eksploatacyjną. Jednak w przypadku nieprawidłowego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi w samochodzie można je uszkodzić. W przypadku awarii układu mikroprocesorowego trzeba wymienić cały moduł na nowy. Wymiana jest bardzo kosztowna i pochłonie wydatek kilku tysięcy złotych, bowiem te urządzenia z racji złożoności konstrukcyjnej są drogie. Powstały już warsztaty zajmujące się naprawą niektórych usterek w układach o wysokim stopniu integracji, lecz nie wszystkie uszkodzenia dadzą się naprawić.
Powstaje pytanie jak eksploatować samochód, aby nie spowodować awarii komputera sterującego? Odpowiedź jest o tyle ważna, że użytkownicy przyzwyczajeni do eksploatacji samochodów starszej generacji przesiadają się do nowoczesnych pojazdów nasyconych elektroniką, a nawyki pozostają stare. Kilka wskazówek pozwoli zapobiec przypadkowym uszkodzeniom układu elektronicznego samochodu:
nie należy odłączać akumulatora od instalacji elektrycznej pojazdu, gdy silnik pracuje i alternator wytwarza prąd. Jeżeli silnik uruchamia się z trudnością, do rozruchu należy użyć nowego, sprawnego akumulatora, a przede wszystkim usunąć usterkę,
-nie należy "pożyczać" prądu z innego akumulatora lub używać prostowniczego urządzenia rozruchowego,
-jeśli samochód ulegnie uszkodzeniu i musi przejść naprawę blacharsko-lakierniczą połączoną z pracami spawalniczymi, komputer pokładowy powinien być zdemontowany, aby uchronić go przed uszkodzeniami przez silne pole elektromagnetyczne czy prądy błądzące płynące po elementach karoserii.
- właściciele pojazdów sprowadzanych w prywatnym imporcie powinni przed zakupem zdobyć jak najwięcej informacji i dokumentów o swoim samochodzie, bowiem produkowane są różne wersje aut, m.in. przeznaczone do eksploatacji w innych strefach klimatycznych, zasilane benzyną o gorszej jakości niż paliwa europejskie. Wtedy mikroprocesor ma zupełnie inny program sterujący pracą silnika. Znając takie szczegóły, można znacznie ograniczyć koszty naprawy.

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?