Opona w łańcuchu

Marta Kin
W niektórych miejscach w Polsce w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu obowiązuje nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych.
To że opony na zimę należy zmienić, wie każdy kierowca. W niektórych miejscach w Polsce, dla większego bezpieczeństwa, pojawia się znak nakazujący używanie łańcuchów przeciwpoślizgowych.
Opona w łańcuchu

 

Zimowe opony powstały z myślą o sezonowych, specyficznych warunkach, a więc najlepiej sprawdzają się na drogach pokrytych śniegiem, błotem pośniegowym, nawet lodem. Wbrew obiegowym opiniom wyznacznikiem pozwalającym określić odpowiedni moment na zmianę opon z letnich na zimowe nie jest padający śnieg, lecz temperatura powietrza.

 

- Mieszanka gumowa opon letnich w temperaturze poniżej +7 stopni Celsjusza staje się mniej elastyczna, nie przylega dokładnie do nawierzchni, a więc jest mniej przyczepna do podłoża. Wraz z dalszym spadkiem temperatury warunki trakcyjne opon letnich pogarszają się jeszcze bardziej - uważa Marcin Sielski z serwisu opon.

 

Wszystkie cztery

 

Trzeba pamiętać, że należy wymienić wszystkie cztery opony. Założenie zimówek wyłącznie na oś napędową nie zapewni bezpieczeństwa, ani dobrych osiągów.

 

- Auto na dwóch zimowych szybciej traci przyczepność do nawierzchni, a tym samym zwiększa prawdopodobieństwo poślizgu, niż samochód wyposażony w komplet opon zimowych - przypomina Sielski.

 

Dobre właściwości jezdne, gwarantowane przez zimowe ogumienie, zależą w głównej mierze od warunków eksploatacji, ale zazwyczaj znacznie zmniejszają się po 3-4 latach użytkowania. Aby zwiększyć żywotność opon, należy je regularnie - po przejechaniu około 10-12 tysięcy kilometrów - przełożyć z jednej osi na drugą, zachowując kierunek obrotów.

 

Łańcuchy w bagażniku

 

Warto zwrócić uwagę na nowy znak drogowy C-18 "nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych". Kierowca jest zobowiązany stosować łańcuchy na co najmniej dwóch kołach napędowych. Takie znaki mogą nas zaskoczyć w drodze. Bez łańcuchów na kołach nie mamy prawa wjazdu na oznakowany odcinek.

 

- Łańcuchy przeciwpoślizgowe na koła warto zakładać nie tylko wtedy, gdy nakazuje to znak - mówi Sielski - lecz zawsze, gdy jeździmy w trudnych warunkach, na przykład podczas wyjazdu w góry, a nawet na drogach nizinnych. Gdy drogi są śliskie i zasypane śniegiem, same opony zimowe nie pomogą.

 

- Trzeba pamiętać, ze łańcuchy można stosować tylko na nawierzchniach śniegowo-lodowych, a nie na przykład na asfalcie -dodaje Sielski. - Podczas jazdy nie wolno przekraczać "50". Należy też uważać, by nie wjeżdżać w dziury, ani na wysokie, ostre krawężniki. Po użyciu łańcuchy należy umyć w ciepłej wodzie i osuszyć przed włożeniem do pudełka. Nie wolno stosować łańcuchów uszkodzonych, bo mogą zniszczyć samochód.

 

 

Od 110 do 180 zł

 

Z kupnem łańcuchów nie ma problemów. Rynek akcesoriów samochodowych oferuje wiele produktów krajowych i importowanych.

 

Najpopularniejsze i najtańsze mają tzw. wzór drabinkowy, czyli opasują oponę w dziesięciu miejscach. W trudnym terenie znacznie skuteczniejsze są łańcuchy typu fly, układające się w tzw. wzór diamentowy, gęsto oplatający koło.

 

Komplet, na dwa koła napędowe, standardowych łańcuchów kosztuje ok. 110 zł, a fly ok. 180 zł. Cena zestawu zależy od wielkości koła. Kupując łańcuchy należy zatem znać wszystkie rozmiary opony.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty