
Zimowe opony powstały z myślą o sezonowych, specyficznych warunkach, a więc najlepiej sprawdzają się na drogach pokrytych śniegiem, błotem pośniegowym, nawet lodem. Wbrew obiegowym opiniom wyznacznikiem pozwalającym określić odpowiedni moment na zmianę opon z letnich na zimowe nie jest padający śnieg, lecz temperatura powietrza.
- Mieszanka gumowa opon letnich w temperaturze poniżej +7 stopni Celsjusza staje się mniej elastyczna, nie przylega dokładnie do nawierzchni, a więc jest mniej przyczepna do podłoża. Wraz z dalszym spadkiem temperatury warunki trakcyjne opon letnich pogarszają się jeszcze bardziej - uważa Marcin Sielski z serwisu opon.
Wszystkie cztery
Trzeba pamiętać, że należy wymienić wszystkie cztery opony. Założenie zimówek wyłącznie na oś napędową nie zapewni bezpieczeństwa, ani dobrych osiągów.
- Auto na dwóch zimowych szybciej traci przyczepność do nawierzchni, a tym samym zwiększa prawdopodobieństwo poślizgu, niż samochód wyposażony w komplet opon zimowych - przypomina Sielski.
Dobre właściwości jezdne, gwarantowane przez zimowe ogumienie, zależą w głównej mierze od warunków eksploatacji, ale zazwyczaj znacznie zmniejszają się po 3-4 latach użytkowania. Aby zwiększyć żywotność opon, należy je regularnie - po przejechaniu około 10-12 tysięcy kilometrów - przełożyć z jednej osi na drugą, zachowując kierunek obrotów.
Łańcuchy w bagażniku
Warto zwrócić uwagę na nowy znak drogowy C-18 "nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych". Kierowca jest zobowiązany stosować łańcuchy na co najmniej dwóch kołach napędowych. Takie znaki mogą nas zaskoczyć w drodze. Bez łańcuchów na kołach nie mamy prawa wjazdu na oznakowany odcinek.
- Łańcuchy przeciwpoślizgowe na koła warto zakładać nie tylko wtedy, gdy nakazuje to znak - mówi Sielski - lecz zawsze, gdy jeździmy w trudnych warunkach, na przykład podczas wyjazdu w góry, a nawet na drogach nizinnych. Gdy drogi są śliskie i zasypane śniegiem, same opony zimowe nie pomogą.
- Trzeba pamiętać, ze łańcuchy można stosować tylko na nawierzchniach śniegowo-lodowych, a nie na przykład na asfalcie -dodaje Sielski. - Podczas jazdy nie wolno przekraczać "50". Należy też uważać, by nie wjeżdżać w dziury, ani na wysokie, ostre krawężniki. Po użyciu łańcuchy należy umyć w ciepłej wodzie i osuszyć przed włożeniem do pudełka. Nie wolno stosować łańcuchów uszkodzonych, bo mogą zniszczyć samochód.
Od 110 do 180 zł
Z kupnem łańcuchów nie ma problemów. Rynek akcesoriów samochodowych oferuje wiele produktów krajowych i importowanych.
Najpopularniejsze i najtańsze mają tzw. wzór drabinkowy, czyli opasują oponę w dziesięciu miejscach. W trudnym terenie znacznie skuteczniejsze są łańcuchy typu fly, układające się w tzw. wzór diamentowy, gęsto oplatający koło.
Komplet, na dwa koła napędowe, standardowych łańcuchów kosztuje ok. 110 zł, a fly ok. 180 zł. Cena zestawu zależy od wielkości koła. Kupując łańcuchy należy zatem znać wszystkie rozmiary opony.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?