Olej silnikowy. Czy można mieszać ze sobą oleje silnikowe?

Mariusz Michalak
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Silnik każdego samochodu musi być smarowany. Konstrukcje jednostek napędowych są jednak skrajnie różne, co wymusiło opracowanie olejów o różnych klasach jakościowych i lepkościowych.

Na rynku oferowane są następujące typy olejów silnikowych:

  • syntetyczne,
  • półsyntetyczne,
  • mineralne.

Czy można mieszać ze sobą oleje?

Marka smarowania nie odgrywa znaczącej roli. Producenci korzystają z podobnych technologii, więc podstawy są niemalże takie same. Ważne jest jednak to, by wybierać preparat o identycznej jakości i lepkości jak ten, którego używamy.

Czy można mieszać oleje silnikowe - odpowiadamy tak, ale z zastrzeżeniem. Trzeba jednak pamiętać, że muszą one być tego samego typu. Mineralne można połączyć z mineralnymi, półsyntetyczne z półsyntetycznymi oraz syntetyczne z syntetycznymi.

Jeśli olej mineralny, półsyntetyczny dolejemy do oleju syntetycznego, obniżymy stabilność termiczną mieszanki smarującej. W praktyce doprowadzi to do szybszego odkładania się zanieczyszczeń.

Olej silnikowy. Jakość i lepkość

Największe z oznaczeń na opakowaniu z olejem składa się z liczb i litery W. To klasyfikacja lepkościowa według SAE, różnicująca oleje na zimowe (klas 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) oraz letnie (20, 30, 40, 50, 60) . Obecnie produkuje się oleje wielosezonowe, które mają własności lepkościowe olejów zimowych i własności wysokotemperaturowe olejów letnich. Ich symbol składa się z dwóch liczb przedzielonych literą W, np. 5W-40. Z klasyfikacji i oznaczeń wypływa praktyczny wniosek: im niższa cyfra przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Im wyższa jest druga liczba, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której nie traci on swych właściwości. O ile dla olejów mineralnych standardową wartością jest 15W, to w grupie kosztownych olejów syntetycznych powszechne jest oznaczenie 0W. Oczywiście nie oznacza to, że olej ten nie ma żadnej lepkości, wręcz przeciwnie. Im mniej lepki na zimno jest olej, tym łatwiejszy rozruch, mniejsze zużycie

Oznaczenie lepkości nie mówi wszystkiego o środku smarnym. Oprócz niego podawana jest tzw. klasa jakościowa oleju. Jest również inna dla olejów silnikowych oraz przekładniowych i należy się także do niej bezwzględnie stosować. Próby oceniania „dobroci” oleju po jego lepkości na zimno, w butelce, są pozbawione sensu. Należy stosować produkty o parametrach takich, jakie zaleca producent auta. Odstępstwa mogą przyspieszyć zużycie silnika i jego osprzętu, a w najgorszym przypadku – doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej. Koszty kapitalnego remontu motoru są liczone w tysiącach złotych.

OznaczenieZakres temperatur (w stopniach Celsjusza)
poniżej zerapowyżej zera
5W30-3020
5W40 -3035
5W50-3050
0W40 poniżej - 50 powyżej 60
10W30-2520
10W40 -2535
10W50 -25powyżej 50
15W30-2020
15W40 -2035
15W50 -20powyżej 50
20W40-1545
20W50-15powyżej 60

Oleje silnikowe. Zobacz oferty

Materiały promocyjne partnera
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na motofakty.pl Motofakty