Na rynku oferowane są następujące typy olejów silnikowych:
- syntetyczne,
- półsyntetyczne,
- mineralne.
Czy można mieszać ze sobą oleje?
Marka smarowania nie odgrywa znaczącej roli. Producenci korzystają z podobnych technologii, więc podstawy są niemalże takie same. Ważne jest jednak to, by wybierać preparat o identycznej jakości i lepkości jak ten, którego używamy.
Czy można mieszać oleje silnikowe - odpowiadamy tak, ale z zastrzeżeniem. Trzeba jednak pamiętać, że muszą one być tego samego typu. Mineralne można połączyć z mineralnymi, półsyntetyczne z półsyntetycznymi oraz syntetyczne z syntetycznymi.
Jeśli olej mineralny, półsyntetyczny dolejemy do oleju syntetycznego, obniżymy stabilność termiczną mieszanki smarującej. W praktyce doprowadzi to do szybszego odkładania się zanieczyszczeń.
Olej silnikowy. Jakość i lepkość
Największe z oznaczeń na opakowaniu z olejem składa się z liczb i litery W. To klasyfikacja lepkościowa według SAE, różnicująca oleje na zimowe (klas 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) oraz letnie (20, 30, 40, 50, 60) . Obecnie produkuje się oleje wielosezonowe, które mają własności lepkościowe olejów zimowych i własności wysokotemperaturowe olejów letnich. Ich symbol składa się z dwóch liczb przedzielonych literą W, np. 5W-40. Z klasyfikacji i oznaczeń wypływa praktyczny wniosek: im niższa cyfra przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Im wyższa jest druga liczba, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której nie traci on swych właściwości. O ile dla olejów mineralnych standardową wartością jest 15W, to w grupie kosztownych olejów syntetycznych powszechne jest oznaczenie 0W. Oczywiście nie oznacza to, że olej ten nie ma żadnej lepkości, wręcz przeciwnie. Im mniej lepki na zimno jest olej, tym łatwiejszy rozruch, mniejsze zużycie
Oznaczenie lepkości nie mówi wszystkiego o środku smarnym. Oprócz niego podawana jest tzw. klasa jakościowa oleju. Jest również inna dla olejów silnikowych oraz przekładniowych i należy się także do niej bezwzględnie stosować. Próby oceniania „dobroci” oleju po jego lepkości na zimno, w butelce, są pozbawione sensu. Należy stosować produkty o parametrach takich, jakie zaleca producent auta. Odstępstwa mogą przyspieszyć zużycie silnika i jego osprzętu, a w najgorszym przypadku – doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej. Koszty kapitalnego remontu motoru są liczone w tysiącach złotych.
Oznaczenie | Zakres temperatur (w stopniach Celsjusza) | |
poniżej zera | powyżej zera | |
5W30 | -30 | 20 |
5W40 | -30 | 35 |
5W50 | -30 | 50 |
0W40 | poniżej - 50 | powyżej 60 |
10W30 | -25 | 20 |
10W40 | -25 | 35 |
10W50 | -25 | powyżej 50 |
15W30 | -20 | 20 |
15W40 | -20 | 35 |
15W50 | -20 | powyżej 50 |
20W40 | -15 | 45 |
20W50 | -15 | powyżej 60 |
Oleje silnikowe. Zobacz oferty
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?