Nowy most na Wiśle połączy województwa podkarpackie i świętokrzyskie (ZDJĘCIA)

Bartosz Gubernat
Nowy most na Wiśle
Nowy most na Wiśle
Na początku listopada kierowcy przejadą nowym mostem, który połączy podkarpackie Gliny Małe ze świętokrzyskim Połańcem. Koszt budowy – 178 mln zł oba województwa podzielą między siebie po połowie.
Nowy most na Wiśle
Nowy most na Wiśle

- Prace zaczęliśmy dokładnie dwa lata temu. Nie było łatwo, grząski teren trzeba było wzmocnić, a Wisła wiele razy zalewała nam plac budowy. W ubiegłym roku wylewała trzy razy, w tym już cztery. Za każdym razem woda sięgała od wału do wału i musieliśmy przerywać roboty. Mimo tego nie mamy żadnych opóźnień i do końca października oddamy most do odbioru – mówi Włodzimierz Galus z firmy Mosty Łódź, kierownik budowy.

Przeprawa przez rzekę ma aż 955 metrów długości i jest jednym z największych mostów w tej części Polski. Potężna, stalowa konstrukcja wsparta na betonowych podporach wznosi się na 15-20 metrów ponad lustro wody. – Ta wartość zależy od stanu wody w Wiśle, który jest bardzo zmienny. Mimo tego budowa mostu była prawdziwą przyjemnością, nie codziennie można stawiać tak okazałą konstrukcję nad największa rzeką w kraju – mówi Włodzimierz Galus.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć

Nowy most na Wiśle
Nowy most na Wiśle

Nowy most sąsiadujący w olbrzymią elektrownią w Połańcu jest częścią układu drogowego, który ma lepiej skomunikować oba województwa. Po drodze powstały jeszcze przeprawy przez rzeki Bereń Stary i Wisłokę oraz węzeł drogowy w Tuszowie Narodowym. Stąd będzie można dojechać poprzez nową obwodnicę Mielca do tamtejszej specjalnej strefy ekonomicznej.

– Mam nadzieję, że na połączeniu skorzysta także powstająca u nas połaniecka strefa, która powinna się rozwinąć przy znanej już w całym kraju mieleckiej. Niech to będzie początek wymiany impulsów, które pozwolą obu regionom na jeszcze szybszy rozwój – mówi Adam Jarubas, marszałek województwa świętokrzyskiego.

Budowę nowego mostu w 85 procentach dofinansowała Unia Europejska.

***Długość nowego mostu to 955 metrów. Wysokość wynosi ok. 15 metrów, z czego 7,5 metra to nad rzeką sama stalowa konstrukcja przeprawy. Do jej wykonania drogowcy zużyli 4 tys. ton stali, a zbrojenie pochłonęło 12 tys. ton tego materiału. W cały obiekt wpompowano kilkanaście tysięcy metrów sześciennych betonu. W najbardziej newralgicznych momentach na budowie pracowało 300 osób.

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie