Nowy, a już zepsuty

Tomasz Kunert
Kilkadziesiąt tysięcy samochodów zostało w zeszłym roku wezwanych do serwisów. Gdy w autach wykryta zostanie usterka fabryczna, producent zgrzytając zębami musi na własny koszt usunąć wadę.

Kilkadziesiąt tysięcy samochodów zostało w zeszłym roku wezwanych do serwisów. Gdy w autach wykryta zostanie  usterka fabryczna, producent zgrzytając zębami musi na własny koszt usunąć wadę.

Dziś koncerny nie mogą już ukrywać wad fabrycznych i po cichu, np. przy okazji przeglądów wymieniać złych elementów - do ujawniania i naprawy zobowiązuje je prawodawstwo europejskie.

W Polsce jest to  ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów. O potencjalnym niebezpieczeństwie produktu dla użytkownika producent i dystrybutor muszą powiadomić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Ten może w skrajnych przypadkach nakazać nawet odkupienie od klientów wadliwych produktów. Jeszcze nie było takiego przypadku w branży

Fot. Mercedes
Fot. Mercedes

motoryzacyjnej ale bat jest skuteczny - co roku ogłaszanych  jest kilkanaście, kilkadziesiąt akcji nawrotowych.

Usterki i wady są różnego kalibru, ale wszystkie mają jedną cechę - mogą być niebezpieczne dla jadących samochodem. Wpadki zdarzają się wszystkim producentom - tym wytwarzających samochody popularnych marek jak np. Fiat jak też droższych, z wyższej półki jak Lexus. W historii motoryzacji zapisał się "test łosia" którego kilka lat temu nie przeszedł Mercedes A - auto się wywracało i producent był zmuszony do zmian w zawieszeniu i rozkładzie mas.

Słynna z jakości Toyota także miała problemy z układami hamulcowymi i przegubami w terenówkach. Całkiem niedawno z kolei głośno było o samozapalających się Peugeotach. Co gorsza,  w dzisiejszym systemie produkcji aut, gdzie ten sam element jest wykorzystywany w kilku modelach tego samego producenta, montaż wadliwego podzespołu jest jak epidemia - wada ujawnia się w tysiącach samochodów, jak np. w przypadku źle wykonanych przewodów hamulcowych  Fiata, Lancii i Alfy Romeo.

Zazwyczaj jest tak, że to pogoń za redukcją kosztów zwiększa prawdopodobieństwo ponoszenia potem kosztów na naprawy.

Współczesny samochód, zanim zjedzie z taśmy produkcyjnej, istnieje najpierw w pamięci komputerów. Z ich pomocą projektuje się dziś właściwie każdy podzespół i element wchodzący w skład samochodu. To w wirtualnej rzeczywistości przeprowadzane są pierwsze symulowane testy na wytrzymałość, zużycie, odporność na wysokie temperatury itd. Komputerowe symulacje i testy są tańsze, ale są obarczone błędem polegającym na tym, że nie do końca odzwierciedlają prawdziwą pracę elementów samochodu.

Dopiero potem testowane są poszczególne prawdziwe części samochodu, powstaje prototyp, który znowu jest poddawany rozlicznym testom i badaniom. Ale w czasie jazd testowych prototypów  warunki są tylko zbliżone do tych, jakie panują na prawdziwych drogach. No i nie ma kierowcy oraz pasażerów z ich wszystkimi przywarami i zachowaniami. Tylko fabryczny kierowca i worek z piaskiem jako obciążenie. Nigdy nie przewidzi się warunków i sposobu eksploatacji . 

Do tego dochodzi jeszcze cięcie kosztów na etapie produkcji -  koncerny samochodowe nie wytwarzają wszystkich  elementów pojazdów tylko wiele z nich kupują u kooperantów. A tam już trudniej fabrycznym technologom dopilnować jakości. Dla księgowych zaś najlepsze części to te, które kosztują najmniej. To z kolei kłóci się z wizją inżynierów co do jakości materiałów i reżimu technologicznego. Kompromis jaki muszą ze sobą zawierać może si potem odbić usterkami.

Producenci tym się nie chwalą ale przenoszenie produkcji do krajów, gdzie jest tańsza siła robocza jest dziś normą - np. Fiat produkuje w Brazyli i Indiach, Toyota w Turcji, a Volkswagen w Meksyku. Tam również trudniej o utrzymanie jakości. A wszystkich gonią terminy - dziś jeden model samochodu "żyje" 4-5 lat i jest zastępowany kolejną wersją. 

Wojciech Drzewiecki, Instytut Samar
Nowy, a już zepsuty

Dziś tak dużo słyszymy o akcjach serwisowych ponieważ producenci mają obowiązek zgłaszania usterk. Myślę, że również dawniej były takie usterki ale producenci się nimi nie chwalili. Przyczyn jest kilka. Dziś samochód przypomina zabawkę z klocków - podzespoły produkowane są u wielu wytwórców, a finalny produkt powstaje jeszcze gdzieś indziej. I może się zdarzyć, że zawiedzie poddostawca. Współczesne auto to bardzo precyzyjny mechanizm stąd większe prawdopodobieństwo jakiejś niedokładności. Poza tym pośpiech - na przygotowanie nowego prototypu jest coraz mniej czasu, coraz szybsza musi być też produkcja - przez to można coś przeoczyć. Mimo tego raczej akcje serwisowe nie wywołują negatywnych reakcji klientów i nie szkodzą markom. Producent pokazuje, że dba o klienta, a ten nie musi walczyć o naprawę usterki fabrycznej, tylko sam jest zapraszany do serwisu uprzejmym listem.  

Wybrane akcje serwisowe w 2007 r.

Fiat Idea oraz Lancia Ypsilon i Musa
: wadliwe zgrzewanie poprzecznej belki przedniego zawieszenia, trudność w prowadzeniu, 371 aut

Volvo S40, V50 i C30
: niedostateczne podciśnienia w układzie wspomagającym hamulce, nieprawidłowe działania hamulców, 1314 auta

Ford Focus, C-max, S-max i Galaxy
: wadliwy zawór zwrotny, nieprawidłowe działanie hamulców, 665 aut

Ford Fiesta, Fusion i Transit
: pękające paski napędu osprzętu, utrata wspomagania kierownicy, 227 aut

Fiat, Lancia oraz Alfa Romeo
: źle wykonane przewody hamulcowe, nieprawidłowe działanie hamulców, 2333 auta

Fiat Ducato
: wadliwe zawory w felgach, spadek ciśnienia w kołach, 344 auta
Fiat Grande Punto
: niewłaściwe połączenie wałka kierownicy z przegubami krzyżakowymi utrudnienie kierowania pojazdem, 730 aut

Opel Vivaro
: nieprawidłowo zamocowana wiązka przewodów, usterki w układzie elektrycznym, 374 auta

Lexus IS250 i GS300
: niewłaściwie wykonane połączenie przewodów paliwowych, wyciek paliwa, 118 automatycznej

Ford Mondeo
: kołpaki uszkadzające zawory kół, spadek ciśnienia w oponach, 100 aut

Opel Corsa
: źle wykonany  wałek pośredni układu kierowniczego, utrata sterowności pojazdu, 410 aut

SAAB  9-3
: deformacja linek hamulca ręcznego, wadliwe działanie, 7 aut

Renault Modus
: zły montaż zagłówków, oderwanie się zagłówków od stelaża, 7 aut

Audi A6 Avant (C6), Audi A6 Allroad, Audi Q7
: nieprawidłowe działanie elementów elektronicznych i mechanicznych tylnej klapy, samoczynne zamykanie, 440 aut

Volvo S60, V70, XC70, XC 90
z silnikami diesla: pękanie śrub lub elementów mocujących wtryskiwacze, zakłócenie pracy silnika, 377 aut

Opel Antara
: wadliwe felgi stalowe, luzowanie się nakrętek kół lub pękanie felg, 220 aut

Chevrolet Captiva (C100)
: wadliwie wykonane felgi stalowe, luzowanie się nakrętek mocujących piasty kół, 100 sztuk felg

Renault Trafic II
: nieprawidłowe zamocowanie wiązki przewodów deski rozdzielczej, niemożność uruchomienia pojazdu, brak świateł cofania czy zwarcie w instalacji przedniego prawego światła 1083 auta

Opel Combo-C, Tigra-B, Meriva-A
: niewłaściwe umiejscowienie pierścienia zabezpieczającego wałek zębaty w obudowie przekładni kierowniczej, niesymetryczne ustawienie koła kierownicy, 26 aut

Mercedes Benz klasy S
: wada układu aktywnego zawieszenia, 122 auta

Smart Fortwo
: wada układu kierowniczego, uniemożliwienie wykonania manewru skrętu, 29 aut

Mitsubishi Pajero:
pękanie śruby w układzie sterowania automatycznej skrzyni biegów, unieruchomienie pojazdu, 13 aut.

Ford Focus C-max
: wada układu rozrządu, przedwczesne zużycie łożysk wałków rozrządu, a także zatarcie silnika, 13 aut

Ford Fiesta, Focus i Focus C-max
: nieszczelny przewód paliwa, wyciek paliwa, 32 auta

Peugeot 307
: wada układu ABS, zwarcie w instalacji i pożar pojazdu, 1513 aut

Ford Transit
: usterka przedniego zawieszenia, trudność w kierowaniu, 2308 aut

Ford Galaxy 1.9 Diesel
: usterka koła zamachowego, uszkodzenie przekładni, 55 aut

Renault Scenic II
: pęknięcia spawu łączącego w układzie kierowniczym, trudność ze skręcaniem, 161 aut

Skoda Octavia II diesel
: wadliwe koło zamachowe, wzrost temperatury i powstanie płomienia w okolicach sprzęgła, 238 aut

Chrysler PT Cruiser
: wadliwy montaż szyby bocznej, wypadanie szyby, 26 aut

Suzuki Grand Vitara 1,9 DdiS
: rozłączanie się przewodu powietrza, spadek mocy, zapchanie filtra cząstek stałych, 362 auta

Fiat Ducato 2.8 i Multipla 1.9 Multijet
: przegrzanie izolacji dźwiękowej komory silnika, pożar, 429 aut

Jaguar S-Type i XJ
: wzrost temperatury obudowy filtra cząstek stałych. Pożar układu wydechowego, 29 aut

Mercedes-Benz Sprinter
: wadliwy moduł bezpieczników i przekaźników, przerwanie dopływu paliwa, 9 aut

Toyota Yaris
: wadliwe zagłówki oraz boczne poduszki powietrzne, 7752 auta

Fiat Ulysse i Lancia Phedra  2.0 i 2.2 JTD
: uszkodzenie zaworu recyrkulacji spalin, dławienie silnika, utrudnione uruchamianie, 224 auta

Suzuki Swift
: wadliwy montaż linki hamulca ręcznego, nieprawidłowe działanie, 1206 aut

Volvo S60, V70, XC70 i XC90
: korozja obudowy wentylatora, zwarcie i płomień w komorze silnikowej, 37 aut

Volkswagen Passat 2.0 TDI
: wadliwe koła zamachowe, wzrost temperatury i powstanie płomienia w okolicach sprzęgła, 675 aut

Fiat Stilo
: pękające sprężyny przedniego zawieszenia, przebicie opony, 12 254 aut

Mitsubishi Pajero Sport
: wada sworznia ramienia układu kierowniczego, utrata kontroli nad pojazdem, 80 aut

Honda Accord, Jazz i FR-V
: wadliwy przekaźnik w układzie paliwa, zatrzymanie dopływu paliwa, 322 auta

Nissan Qashqai
: zły montaż przegubów kulowych przedniego zawieszenia, utrata kontroli nad pojazdem, 146 aut

Volkswagen Golf, Golf i Touran
: wadliwe koła zamachowe, wzrostu temperatury i powstania płomienia w okolicach sprzęgła

Renault Clio III i Modus
: wadliwy wyłącznik świateł stop, brak światła, zadymienie, 218 aut

Fiat Ducato X2/44
: uszkodzenie zaworu recyrkulacji spalin, dławienie silnika, utrudnione uruchamianie, 1879 auta

Fiat Panda Multijet
: przecieranie się przewodu paliwowego, wyciek paliwa, 1458 auta

Volkswagen Fox
: nieprawidłowego zabezpieczenia zamka maski, otwarcie maski w czasie jazdy, 403 auta

Ford S-Max i Galaxy
: wadliwe mocowanie podgrzewanej szyby przedniej, pożar tapicerki, 169 auta

Fiat Panda
: nieszczelne złącza ABS, zapalenie wiązki przewodów, 31 028 aut

Mitsubishi L200
: wadliwy montaż czujnika w filtrze paliwa, wyciek paliwa, 86 aut

Alfa Romeo 159 SW
: wadliwe mocowanie relingów, przemieszczanie się ładunków, 10 aut

Opel Corsa D
: nieprawidłowe zamontowanie tulei wahacza, niestabilność auta, 2345 auta

Mitsubishi Grandis
: wadliwy mechanizm blokujący tylne siedzenia, składanie się siedzeń, 36 aut

Mercedes-Benz Vito i Viano
: uszkodzenie wiązki alternatora, zanik napięcia, 50 aut

Ssangyong Rexton i Rodius
: rozszczelnienia przewodu paliwowego, wyciek paliwa, 195 aut

Chevrolet Captiva
: wadliwy montaż wspomagania układu hamulcowego, utrudnione operowanie hamulcem, 203 auta

Fiat Panda, Punto, Grande Punto, Idea, Stilo oraz Lancia Musa i Epsilon
: pękanie koła pasowego wału korbowego, awaria klimatyzacji i przerwa w pracy silnika, 471 aut

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty