Nowości Paryża

Piotr Robakowski
Plejada gwiazd

Już po kilku krokach od wejścia zastanawiamy się czy producenci przyciągają
dziennikarzy - przez pierwsze dwa dni i zwiedzających - przez pozostałe,
motoryzacyjnymi nowościami, czy urodą kobiet je prezentujących. Przy każdym
samochodzie znajdziemy otwartą do niesienia pomocy i bliższego zapoznania
się z samochodem opiekunkę. Niektóre, jak te skąpo ubrane na stoisku firmy
projektowej Ital Designe, wzbudzają ogromne zainteresowanie fotoreporterów.
Mimo wszystko większą uwagę skupimy na samochodach, które zgromadziła tegoroczna
paryska wystawa. Dzisiaj o nowościach, które niebawem pojawią się w sprzedaży.
Samochody studyjne zaprezentujemy bliżej w przyszłym tygodniu.
Nad dachami Paryża
Tradycyjnie już najwięcej nowości przygotowały francuskie firmy - Renault,
Peugeot i Citroen. Pierwszy z nich pokazał oficjalnie trzy zupełnie nowe
pojazdy osobowe i jeden odmłodzony. Najważniejszą dla Renault
nowością
jest model Megane
, który jeszcze w tym roku pojawi się w sprzedaży
na polskim rynku. Megane jest jakby mniejsza kopią nowatorskiego pod względem
wizualnym modelu Avantime. Początkowo w ofercie pojawią się dwie odmiany
nadwozia (3 i 5-drzwiowa) z szeroka gamą benzynowych i wysokoprężnych silników
diesla. Standardem będzie zestaw sześciu poduszek powietrznych, ABS, centralny
zamek i elektryka szyb - mówi Paweł Kowalski z działu Public Relations
Renault Polska. - Cena w najtańszej wersji silnikowej 1.4 l (98 KM) ma
wynosić 47.500 zł. Poza tym Renault
zaprezentowało czwartą już generację
minivana Espace
i odmłodzone nieco Twingo
. Uwagę przyciągało
Clio V6
w nowej wersji nadwozia.

Na stoisku konkurencyjnego Peugeota
królowały samochody Cabrio
.
Od kilku dni w ofercie firma posiada już dwa modele CC - pierwszym jest
znana 206 CC
. W Paryżu zaprezentowano, wyróżniający się sportową
linia nadwozia i czteroosobowym wnętrzem 307 CC
. Szefowie firmy
zachwyceni sportowymi sukcesami modelu 206 WRC, zgodzili się na wprowadzenie
do oferty trzydrzwiowej wersji 206 RC z silnikiem o mocy 180 KM. Drapieżne
"lwiątko" przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,5 sekundy, osiągając
maksymalną prędkość 220 km/h. Dla ludzi o bardziej pojemnych portfelach
firma przygotowała specjalna wersję 607 Pescarolo
z silnikiem o
mocy 400 KM. Z zewnątrz pojazd wyróżnia się 19-calowymi felgami i powiększoną
atrapą chłodnicy.

Wartą odnotowania nowością Peugeota i Citroena (koncernu PSA) są dwa
bliźniacze modele - Partner
i Berlingo
, które otrzymały odmłodzone
znacznie nadwozie i poprawione wnętrze.

Inną ważną dla Citroena
konstrukcją jest model C3 Pluriel
.
Koncepcyjny początkowo pojazd przerodził się w seryjnie produkowany model,
łączący w sobie zalety pięciu aut. Może pełnić funkcję samochodu rodzinnego
z zam- kniętym lub otwartym dachem, targa, cabrio i pick-upa. W sprzedaży
Citroen C3 Pluriel pojawi się w przyszłym roku. Wizualnie i technicznie
model ten spokrewniony jest z modelem C3. Auta posiadają identyczne wnętrze,
zawieszenie i układ napędowy - do wyboru jeden z dwóch silników benzynowych.
Na niemiecka nutę
W segmencie samochodów małych Ford
oficjalnie rozpoczął sprzedaż
modelu o nazwie Fusion
. Pojazd spokrewniony technicznie z nową Fiestą
wyróżnia się obszerniejszym kształtem nadwozia, chcąc konkurować m.in.
z nowym i prezentowanym także w Paryżu, Oplem Meriva
. Obydwa pojazdy
są przykładem małego auta o jednobryłowej konstrukcji nadwozia. Innym nowatorskim
pojazdem w ofercie Forda będzie cabrio oparte na modelu Ka. Ford StreetKa
wyróżnia się ciekawym wzornictwem i kolorystyką nadwozia szukając miejsca
w coraz popularniejszym segmencie - idąc za przykładem Peugeota 206 CC
- samochodów cabrio. W gamie pojawi się także model SportKa
, o lekko
sportowych aspiracjach. Sporo zamieszania wprowadził koncern Volkswagena
,
prezentujący w Paryżu auta z wyższej półki cenowej. "Samochód dla ludu"
zmienił nieco oblicze wraz z pojawieniem się modelu Pheaton
.

Kontynuacją polityki szefów koncernu jest wprowadzenie, opracowanego
wspólnie z Porsche, modelu Toua-reg
(Porsche Cayenne). Konkurować
będzie m.in. z BMW X5, Mercedesem ML i Volvo XC90. W konstrukcji nadwozia
wyróżnia je wysoka zabudowa i stały napęd na cztery koła, pozwalający poruszać
się sprawnie w niezbyt trudnym terenie. Dla VW przygotowano silniki - 2.5
TDI (174 KM), 3.2 V6 (220), 4.2 V8 (310), 5.0 V10 TDI (312) i 6.0 W12 (420).
W Porsche spotkamy dwa silniki - 4.5 (340 KM) i o tej samej pojemności,
ale mocy zwiększonej do 450 KM. Był także nowy, najszybszy seryjnie produkowany
Golf R32
. Zabrakło zapowiadanego wcześniej minivana o nazwie Touran,
który konstrukcyjnie spokrewniony jest z kompaktowym Golfem.

W gamie hiszpańskiego Seata
pojawi się w najbliższym czasie
(w Polsce wiosną przyszłego roku) nowa wersja czterodrzwiowej Cordoby
.
Przednia część nadwozia kojarzy się jednoznacznie z modelem Ibiza - obydwa
pojazdy skonstruowano w oparciu o identyczną płytę podłogową. Znawcy zauważą
wiele podobieństw do Alfy Romeo 147. Nic dziwnego, gdyż twórcą konkurujących
ze sobą aut, jest stylista Walter de Silva. Zmiany widać w tylnej, czterodrzwiowej
części nadwozia. Dzięki temu bagażnik mieści 475 litrów. Klienci szukający
atrakcyjnej oferty rynkowej mogą zatem w najbliższych miesiącach liczyć
na specjalne oferty wciąż dostępnej w salonach Seata wersji.

Miły widok spotkał nas na stoisku Audi
, gdzie prezentowano nowa
gamę modelu A8
. Wbrew obawom, jakie nastręczały pierwsze zdjęcia,
samochód na żywo prezentuje się bardzo okazale - wytwornie z odrobiną sportowego
zacięcia. Pod maska spoczywać może jeden z czterech silników (dwa benzynowe
i dwa diesle). W planach jest także produkcja sportowej odmiany S8.

Audi A8 stanie sie tym samym konkurentem dla odmłodzonego wizualnie
Mercedesa Klasy S. Inną, ważniejszą dla Mercedesa konstrukcją jest model
GST, który wierząc w zapowiedzi szefów już w 2004 roku wejdzie do seryjnej
produkcji, łącząc w sobie komfort limuzyny, obszerność minivana i sportową
linię nadwozia.

Na stoisku BMW
królował natomiast następca modelu Z3
,
który za kilka tygodni pojawi się w salonach sprzedaży na terenie USA.
W Europie dopiero za około 8 miesięcy. Pod maska tego roadstera spoczywa
3-litrowy silnik o mocy 300 KM. Osz- czędni mogą zakupić model z silnikiem
2.5 l (192 KM). Napęd przenoszony jest tradycyjnie dla tej marki na koła
tylne.
Europejska mieszanka
Alfa Romeo
, która podobnie jak cały koncern Fiata przechodzi
poważne zmiany ograniczające dług firmy, postawiła na sportowy charakter
swoich pojazdów. Pierwszą nowością jest model 147
ze sportowym pakietem
GTA. Fiat
idąc na "fali przygaszonego nieco sukcesu" modelu Stilo
zaprezentował model kombi
. Pojazd odznacza się dobrze dobranymi
proporcjami nadwozia, które w tylnej części pozwoliło wygospodarować większą
ilość miejsca. Wśród jednostek napędowych znajdziemy wszystkie stosowane
dotychczas w 3- i 5-drzwiowej wersji nadwozia Stilo. Najwięcej jednak uwagi
przyciągał zaprezentowany na dwóch stoiskach model o nazwie Ferrari
Enzo

. Na stoisku Ferrari wzrok przyciągało auto w czerwonym kolorze.
Twórcą niepowtarzalnej linii nadwozia jest biuro stylistyczne Pininfarina
- tam też zaprezentowano model w żółtym kolorze. Do "setki" Enzo przyspiesza
w czasie 3.65 sek, a maksymalna prędkość wynosi ponad 300 km/h. Za tak
wygórowane osiągi odpowiada 12-cylindrowy silnik o mocy 660 KM. W Europie
Ferrari Enzo ma kosztować 654 tys. euro.

Szwedzki Saab
zaprezentował wreszcie następcę modelu 9-3. Nowy,
określany mianem 9-3 SportSedan
pojazd dostępny jest wyłącznie w
czterodrzwiowej wersji nadwozia. Jego polska premiera już się odbyła. W
ofercie Volvo
pojawi się natomiast sportowa odmiana S60 R
z silnikiem o mocy 250 KM.
Wschodnie maskotki
Pod koniec roku w salonach sprzedaży Nissana
pojawi się, prezentowany
w Paryżu model małej Micry
. To kolejny pojazd, w którym styliści
eksperymentują z kształtem 3- i 5-drzwiowego nadwozia. Podobnie było z
poprzednią jej wersją, która odniosła spory rynkowy sukces i zyskała przychylność
dziennikarzy, którzy przyznali jej tytuł "Car of The Year". Czy tak samo
będzie z nową jej odmianą, dowiemy się już za kilka miesięcy. Innym, sportowym
akcentem stoiska Nissana był długo oczekiwany samochód - 350 Z
.
Pod maską ukrywa sie silnik V6 o pojemności 3.5 litra i mocy 286 KM. W
Stanach Zjednoczonych Nissan 350 Z kosztuje niespełna 26 tys. dolarów.
W ofercie mało znanej z powodu złej polityki cenowej koncernu Daihatsu
nowością jest dwuosobowy kabriolet - Copen
. Pojazd wyposażono w
silnik o pojemności 660 ccm, którego moc przy wykorzystaniu turbosprężarki
wynosi 64 KM. Mitsubishi
zaprezentowało odmłodzonego wizualnie Space
Stara

, który posiada w ofercie dwie benzynowe i jedną wysokoprężną
jednostkę napędową.

Najciekawszą jednak nowością z dalekiego wschodu jest Daewoo Kalos
.
Mimo kłopotów finansowych koreański producent wciąż inwestuje w nowe konstrukcje.
Efektem tych prac jest dostępny w trzech wersjach nadwozia Kalos. Niestety,
przeznaczony głównie na azjatyckie i europejskie rynki. Mało prawdopodobne,
by model ten znalazł się w ofercie Daewoo na polskim rynku. Subaru
postanowiło odmłodzić dwa spośród swoich modeli - Imprezę
i Forestera
.
Na stoisku Toyoty
królował terenowy Land Cruiser
, a w Hondzie
poprawiony stylistycznie Accord
. Ten ostatni stylistycznie zbliżył
się do Mazdy 6.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty