Nowa funkcja w Mercedesach. Po Kanadzie i USA - czas na Europę

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Dzięki funkcji Automatycznej zmiany pasa ruchu Mercedes-Benz zaoferuje w przyszłości dalszy stopień rozwoju swoich inteligentnych systemów wspomagających na drugim poziomie SAE – często nazywanym 2+. Obecnie producent luksusowych samochodów pracuje nad dostosowaniem działania tej funkcji do europejskich warunków drogowych. Jej wprowadzenie ma zbiec się z dostawami pierwszych egzemplarzy nowej Klasy E. Automatyczna zmiana pasa ruchu jest możliwa na drogach szybkiego ruchu, z odpowiednimi oznaczeniami pasów i strukturalnie oddzielonymi jezdniami.

Automatyczna zmiana pasa ruchu, czyli ALC (ang. Automatic Lane Change), jest już dostępna w Klasie C, Klasie E i Klasie S, a także we wszystkich modelach Mercedes-Benz z serii EQ sprzedawanych w USA oraz Kanadzie.

Funkcja ALC stanowi integralną częścią Aktywnego asystenta utrzymania odległości DISTRONIC z Aktywnym asystentem kierowania. Jeśli z przodu jedzie wolniejszy pojazd, w zakresie prędkości 80-140 km/h Mercedes-Benz może samoczynnie zainicjować zmianę pasa ruchu i całkowicie automatycznie przeprowadzić manewr wyprzedzania – jeśli tylko wykryje odpowiednie oznaczenia pasa ruchu i wystarczającą ilość miejsca. Warunkiem jest droga z ograniczeniem prędkości oraz wyposażenie obejmujące nawigację MBUX. Aby wykonać automatyczną zmianę pasa ruchu, zaawansowany system nie wymaga dodatkowego impulsu ze strony kierowcy.

Przy aktywnym prowadzeniu do celu system pomaga też w nawigowaniu do zjazdów i przy zmianie drogi szybkiego ruchu na inną. W przypadku systemów SAE na poziomie drugim odpowiedzialność zawsze spoczywa na kierowcy, także podczas automatycznej zmiany pasa ruchu. Z tego względu Mercedes-Benz celowo zdecydował, że jego ręce muszą pozostać na kierownicy. Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem producenta – dotyczy to również eliminowania powodów do dezorientacji spowodowanej na przykład fałszywymi oczekiwaniami.

Jeśli chodzi o zautomatyzowaną jazdę w ramach drugiego poziomu SAE, Mercedes-Benz polega na Aktywnym asystencie utrzymania odległości DISTRONIC oraz Aktywnym asystencie kierowania. Zestaw ten pomaga kierowcy w prowadzeniu samochodu przy prędkości do 210 km/h. System można aktywować na wszystkich rodzajach dróg. W szczególności wyróżnia go jedna cecha: poniżej 130 km/h Aktywny asystent kierowania działa nawet przy trudno widocznych oznaczeniach nawierzchni. Z kolei DISTRONIC automatycznie reguluje prędkość, dostosowując odległość do poprzedzającego pojazdu i pomagając przy ponownym ruszaniu w korkach.

Dzięki DRIVE PILOT Mercedes-Benz oferuje pierwszy i jedyny na świecie system z międzynarodową homologacją umożliwiający wysoce zautomatyzowaną jazdę na trzecim poziomie SAE. Użytkownik może przekazać mu zadania związane z prowadzeniem samochodu w określonych warunkach: w przypadku dużego natężenia ruchu lub korków, na odpowiednich odcinkach autostrad, obecnie z prędkością do 60 km/h. Efekt: kierowca jest w stanie zyskać cenny czas i skoncentrować się na niektórych drugorzędnych czynnościach. DRIVE PILOT można zamówić w Niemczech od maja 2022 r., obecnie dla Klasy S i EQS-a. Mercedes-Benz jest również pierwszym producentem samochodów, który otrzymał odpowiednią homologację w amerykańskich stanach Kalifornia oraz Nevada. DRIVE PILOT będzie dostępny na tamtejszym rynku jako opcja dla Klasy S i EQS-a w roku modelowym 2024. Pierwsze wyposażone w niego egzemplarze mają trafić do klientów pod koniec 2023 r.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty