Nowa fabryka miałaby produkować pojazdy użytkowe do 3,5 tony, czyli m.in. największego w ofercie aut użytkowych VW
Craftera. Pojawiają się również spekulacje, że są plany, aby ten model był produkowany również w Poznaniu, gdzie od 20 lat działa fabryka niemieckiego koncernu. Dzięki niej Poznań i Wielkopolska stają się naturalnymi kandydatami do lokalizacji nowej fabryki.
- VW rozwija się dynamicznie i może myśleć o powiększeniu bazy produkcyjnej na terenie Europy. Polska, Turcja, czy inny kraj? Tego do końca nie wiemy - komentuje Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.
- Wiadomo, że każdy z producentów decydując się na daną lokalizację bierze pod uwagę wiele czynników. Wśród nich są pieniądze, bo na przestrzeni ostatnich lat rządy lub samorządy dofinansowywały takie inwestycje. Poznań lub władze województwa mogłyby zaoferować chociażby działkę pod budowę fabryki - dodaje.
Równie ważne jest doświadczenie ze współpracy jakie ma koncern z danym krajem - tu nigdy nie było problemów. Zawsze jest jednak jakieś "ale". Kolejnym czynnikiem jest lokalny rynek motoryzacyjny.
- W tym aspekcie Polska kuleje. Przez ostatnią dekadą sprzedaż nowych aut się zmniejszyła, a wiele przepisów generowanych przez rząd była niekorzystna dla branży. To przeszkadza w ściąganiu inwestycji - uważa Wojciech Drzewiecki.
Efektem takich działań jest fakt, że inwestycje motoryzacyjne w ostatnich latach omijały Polskę. Wyjątkiem jest planowana rozbudowa poznańskiego zakładu. Poza nią koncern nie potwierdza innych planów dotyczących Polski.
- Obecnie Volkswagen Samochody Użytkowe nie realizuje żadnych konkretnych planów związanych z inwestycją w nowy zakład. W związku z tym nie ma kwestii dotyczącej możliwej lokalizacji i decyzji o takiej lokalizacji - przekazuje Piotr Danielewicz, rzecznik VW Poznań.
Z nieoficjalnych źródeł wiemy jednak, że rozmowy trwają. Z kolei dziennikowi "Puls Biznesu" informację tą potwierdził wysokiej rangi urzędnik polskiego rządu.
Trzeba jednak pamiętać, że oprócz Poznania Volkswagen w Polsce ma fabrykę w Polkowicach, gdzie produkowane są m.in. silniki do poznańskich Caddy. Polkowice mają więc te same zalety co Poznań.
Może się jednak okazać, że ani Wielkopolska, ani Dolny Śląsk nie zdobędą inwestycji niemieckiego koncernu. Jak wynika z informacji "Pulsu Biznesu" VW ma się przyglądać Lublinowi i dawnej fabryce Daewoo. Południowokoreański koncern chciał na terenie 23 hektarów wybudować nowoczesny zakład. Przed upadkiem Daewoo Motor Polska powstała jednak tylko jedna hala z częścią lakierni.
Fot: Głos Wielkopolski
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?