Usługi serwisowe wykonywane w autoryzowanych stacjach obsługi znacznie różnią się kosztami od oferowanych w warsztatach niezależnych. Co robić, aby niepotrzebnie nie wydawać pieniędzy?

Właściciel pojazdu na gwarancji nie ma w zasadzie wyboru - czynności serwisowe zmuszony jest przeprowadzać w autoryzowanych stacjach obsługi. Stanowią o tym warunki umowy gwarancyjnej. Pozostali mogą decydować, czy chcą korzystać z usług ASO, czy nieautoryzowanych serwisów. Czynnikiem decydującym jest najczęściej cena.
Oryginalne części zamienne stosowane w ASO są zazwyczaj drogie. Tańsze są tzw. nieoryginalne części, czyli pochodzące od tego samego wytwórcy, tyle, że nie mające logo koncernu samochodowego. Na rynku dostępne są także zamienniki od innych producentów. Części z dwóch ostatnich źródeł wykorzystywane są głównie w serwisach nieautoryzowanych.
Chcąc zaoszczędzić można zdecydować się na samodzielny zakup np. w hurtowni, po czym z częściami udać się do warsztatu niezależnego i tam dokonać ich wymiany. W porównaniu z ASO różnice w kosztach są duże, częstokroć ponad dwukrotne. Jakość usług w serwisach niezależnych nie odbiega przy tym znacznie poziomem od oferowanych w autoryzowanych stacjach obsługi, przynajmniej jeśli chodzi o stosunkowo proste czynności eksploatacyjne jak wymiana amortyzatorów czy klocków hamulcowych. Jeśli jednak technologia naprawy podzespołu nie jest dostępna na rynku wtórnym, właściciel auta nie ma wyjścia i musi udać się do ASO.
Przykładowe koszty serwisu
Opel Astra I Classic 1995 1,4 l/60 KM
ASO Opel AJ Miniewski, Warszawa | Serwis niezależny Shell Autoserv, Warszawa Części z hurtowni PPH Gaweł, Warszawa | |||||
Cena części (zł) | Robocizna (zł) | Koszt Całkowity (zł) | Cena części (zł) | Robocizna (zł) | Koszt całkowity (zł) | |
Klocki hamulcowe (przód) | 160 (komplet) | 100 | 260 | 75 zł (komplet) | 47 | 122 |
Amortyzatory (przód) | 472 (komplet) | 280 | 752 | 390 (komplet) | 174 | 564 |
Rozrząd: pasek + rolka napinająca | 283 | 300 | 583 | 163 | 140 | 303 |
Volkswagen Passat 1997 1,6 l/101 KM
ASO VW Sobiesław Zasada Warszawa | Serwis niezależny Shell Autoserv, Warszawa Części z hurtowni PPH Gaweł, Warszawa | |||||
Cena części (zł) | Robocizna (zł) | Koszt całkowity (zł) | Cena części (zł) | Robocizna (zł) | Koszt całkowity (zł) | |
Klocki hamulcowe (przód) | 280 (komplet) | 120 | 400 | 120 (komplet) | 47 | 167 |
Amortyzatory (przód) | 690 (komplet) | 300 | 990 | 480 (komplet) | 174 | 654 |
Rozrząd: pasek + rolka napinająca | 293 | 600 | 893 | 190 | 140 | 330 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?