Motocykle Buell sa określane mianem pojazdów dla entuzjastów, dla których ważny jest nie tylko cel, ale i sama jazda. Wyróżnia je sylwetka i kilka nietypowych rozwiązan technicznych.
Tworzenie własnych motocykli Eric Buell, pracujący jako inżynier w firmie Harley - Davidson, zaczął w 1983 roku. Postawił na motocykle wyścigowe. Model RW 750 przygotowywany przez prawie dwa lata nie zdążył jednak się pościgać. Tuż po prezentacji motocykla zlikwidowano wyścigi Formula One, dla których był przygotowany. Buell uznał, że ulic nie zlikwidują i postanowił rozpocząć produkcję motocykli drogowych. Pierwszy motocykl, RR 1000, trafił na rynek w 1987 roku. Miał silnik z firmy Harley Davidson, który został zawieszony na specjalnych gumowych uchwytach. Buell nazwał to rozwiązanie uniplanar i opatentował. Stało się ono jego znakiem rozpoznawczym. Konstruując motocykle Eric Buell zwracał szczególną uwagę na opływowe kształty nadwozia.
Obecnie są na rynku motocykle Firebolt i Lightning. Oprócz zawieszenia silnika typu uniplanar, mają kilka innych indywidualnych cech. Tam, gdzie zwykłe motocykle mają bak paliwa, w Buellach jest komora powietrzna (element układu wlotu powietrza). Paliwo mieści się natomiast w ramie motocykla. Masywny tylny wahacz mieści natomiast zbiornik oleju.
Od 1998 roku niemal wszystkie udziały w firmie Buell ma Harley Davidson. Także w Polsce jeden przedstawiciel, U. S. Motors, zajmuje się sprzedażą obu marek. Sieć dealerska obejmuje na razie trzy salony: w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?