Montaż akumulatora - ważna kolejność

Maciej Fabijański
Przykład mocowania akumulatora za pomocą górnej obejmy / Fot. Archiwum Polskapresse
Przykład mocowania akumulatora za pomocą górnej obejmy / Fot. Archiwum Polskapresse
Podczas wymontowania lub zamontowania akumulatora w pojeździe należy przestrzegać kolejności odłączania oraz podłączania jego biegunów. Mocowanie akumulatora ma także istotne znaczenie.
Przykład mocowania akumulatora za pomocą górnej obejmy / Fot. Archiwum Polskapresse
Przykład mocowania akumulatora za pomocą górnej obejmy / Fot. Archiwum Polskapresse

Chcąc wyjąć akumulator z samochodu w pierwszej kolejności należy odłączyć biegun ujemny (klemę minusową) od tzw. masy pojazdu, a następnie biegun dodatni (klemę plusową). Przy montażu postępujemy odwrotnie. Ta zalecana kolejność wynika z tego, że w instalacji elektrycznej pojazdu masa, czyli nadwozie, pełni rolę przewodu powrotnego dla większości obwodów elektrycznych. Jeśli jako pierwszy podczas wyjmowania baterii odłączymy jej biegun ujemny, to podczas odkręcania obejmy bieguna dodatniego przypadkowe dotknięcie klucza do nadwozia nie spowoduje zwarcie akumulatora, co mogłoby nawet spowodować jego wybuch.

Akumulator w pojeździe powinien być sztywno zamocowany bez możliwości przesuwania się. W przeciwnym razie wstrząsy przenoszone przez koła od nierówności drogi mogą powodować wypadanie masy czynnej z płyt ogniw. Spada przez to pojemność akumulatora, a w skrajnym przypadku prowadzi to do zwarcia wewnętrznego.

Przeważnie występują dwa typy mocowania akumulatora. Jeden od góry za pomocą obejmy , drugi od dołu przytrzymujący dolną krawędź obudowy. Ten ostatni sposób wymaga nie tylko dokładnego umieszczenia akumulatora na podstawie mocującej. W odpowiedni sposób należy również ustawić kształtkę, która za pomocą połączenia gwintowego wywiera nacisk na krawędź obudowy uniemożliwiając jakikolwiek ruch całości. Znacznie łatwiejsza jest obsługa mocowania akumulatora za pomocą górnej obejmy. Pozycja akumulatora na podstawie nie musi być już tak dokładna, chyba że górna obejma ma zająć określone miejsce. Bez względu na sposób mocowania nakrętki połączeń gwintowych należy dokręcać z odpowiednim momentem siły. Niekiedy w celu lepszej amortyzacji drgań pod akumulatorem stosuje gumową podkładkę.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty