Mazda wraca do Polski

Redakcja
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
O planach japońskiej firmy, najciekawszych modelach i polskim rynku motoryzacyjnym z Wojciechem Halarewiczem, dyrektorem Mazda Motor Poland, rozmawia Tomasz Szmandra.

 

Nie mogę nie zadać tego pytania - dlaczego po tylu latach odszedł Pan z Fiata?

Mazda szukała doświadczonego menedżera i chciała stworzyć na naszym rynku zupełnie nową firmę, praktycznie od zera. Kiedy zwrócono się z tym do mnie, poczułem, że może to być szalenie fascynujące wyzwanie. Przecież to jest chyba ostatnia z liczących się firm samochodowych, która nie jest obecna na polskim rynku. Myślę, że dla człowieka, który ma 35 lat i 11 lat przepracował w jednej firmie, nie ma lepszego momentu na podjęcie nowego wyzwania. Rozstanie z Fiatem odbyło się przyjaźnie, bez żadnych negatywnych aspektów.

 

Dlaczego Mazda tak późno zdecydowała się wejść na nasz rynek? Modele tej marki zawsze cieszyły się w Polsce dobrą opinią.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

Przez długie lata znajomość europejskiego rynku nie była mocną stroną japońskiej firmy. Wynikało to ze strategii Mazdy zakładającej obecność na Starym Kontynencie poprzez niezależnych dystrybutorów, którzy nie posiadali długofalowej polityki kreowania wizerunku marki. Dla tych firm liczyła się rentowność w krótkim okresie czasu, co nie zawsze i nie w każdym kraju przynosiło pozytywne efekty. Dopiero fuzja z Fordem zasadniczo zmieniła koncepcję dystrybucji na poszczególnych rynkach. Zaczęto tworzyć oficjalne przedstawicielstwa, które działają już w większości europejskich państw. Drugi powód braku nowych modeli Mazdy w Polsce był natury finansowej. Oprócz krótkiego epizodu z Mazdą 2 wszystkie modele tej firmy były produkowane w Japonii, co oznaczało, że cło na te auta wynosiło aż 35 proc.

 

Obecnie także wszystkie modele Mazdy są wytwarzane w Japonii...

To prawda, ale dzisiaj sytuacja światowej gospodarki jest całkiem inna. Koszty produkcji w Japonii, w porównaniu do innych krajów, są często o wiele niższe, a efektywność o wiele wyższa. Nawet obowiązujące teraz 10-procentowe cło nie wpływa znacząco na cenę danego modelu.

 

Kiedy więc rozpocznie działalność Mazda Motor Poland?

Aktualnie kończy się rekrutacja pracowników firmy. 80 proc. stanowisk mamy już obsadzone i planujemy ruszyć ze sprzedażą aut w maju. Wtedy także podamy ostateczną listę dilerów i ceny oferowanych przez nas modeli.

 

Z jakimi modelami Mazda wchodzi na polski rynek?

Najważniejszym dla nas samochodem na polskim rynku będzie Mazda 6. To model, który posiada kompletną gamę wersji. Będzie oferowany jako hatchback, sedan i kombi, z silnikami benzynowymi i diesla. Poza tym jego wysokoprężny silnik ma pojemność 2,0 l, więc będziemy płacili akcyzę 3,1 proc., a nie jak np. konkurencyjna Honda Accord z silnikiem 2,2 l, którą obejmuje już stawka ponad 13 proc.

 

A inne modele?

Ważna jest także Mazda 3, która do października będzie oferowana w aktualnej wersji, natomiast jesienią planujemy wprowadzenie na rynek najnowszej "Trójki". W naszej ofercie znajdzie się oczywiście najmniejsza Mazda 2 w wersji 3- i 5-drzwiowej. Oprócz tego wprowadzimy do sprzedaży 7-osobowego minivana Mazdę 5, oraz SUV-a - CX7, którego cena będzie bardzo konkurencyjna. Ostatnim modelem, który wprowadzimy na polski rynek,­ będzie Mazda MX5. Ten niemal już kultowy roadster dostępny będzie w wersji z 2-litrowym silnikiem benzynowym. Nie wprowadzimy do Polski tylko jednego modelu - pikapa BT50, który jest najstarszym autem w naszej gamie i chcemy poczekać na jego face lifting. Model RX8 z silnikiem Wankla będzie dostępny na zamówienie.

 

Jak będzie wyglądało porównanie z konkurencją?

Każdy samochód w naszej gamie porównujemy do modeli Toyoty, która jest liderem rynku.

Mimo że, przynajmniej na razie, nie mamy ambicji mieć 10-15 proc. udziału w sprzedaży na rynku.My chcielibyśmy mieć 2-procentowy udział, który by nam dał stabilną pozycję.

Mazda 2 będzie kosztować pomiędzy 42 a 45 tys. zł, oczywiście dokładne ceny i listę wyposażenia ogłosimy w maju. Chcemy zerwać z opinią, że Mazda w Polsce to z reguły drogie auto. Nasze modele będą alternatywą dla innych japońskich aut. W poszczególnych segmentach, biorąc pod uwagę wyposażenie, ceny naszych modeli będą porównywalne, a czasem nieco niższe. Tak więc Mazda 2 stawi czoła Toyocie Yaris, Mazda 3 - Toyocie Auris i Hondzie Civic, Mazda 6 - Toyocie Avensis i Hondzie Accord. Natomiast Mazda 5 jest porównywana do Opla Zafiry, od którego będzie ok. 4-5 proc. tańsza.

 

Na rynku sprzedaży nowych aut w naszym kraju wreszcie coś drgnęło. Jak Pan ocenia aktualną sytuację?

Pod wieloma względami rynek polski przypomina rosyjski. Obserwujemy podobne trendy wzrostu sprzedaży aut wyższych segmentów, mocniejszych i lepiej wyposażonych.

Uważam, że Polska jest bardzo dobrym rynkiem dla aut produkcji japońskiej. Jeżeli w Europie średni udział w sprzedaży aut z tego kraju oscyluje w granicach 15 proc., a w naszym kraju ten udział za ostatnie 2 lata wyniósł ok. 22 proc., to znaczy, że ludzie bardzo często wybierają samochody z Japonii. Jestem także przekonany, że w ciągu najbliższych 7-8 lat dojdziemy do sprzedaży 1 mln samochodów rocznie.

 

Jakie atuty będzie miała Mazda w walce o klienta?

Na polskim rynku obecnie to Toyota rozdaje karty, ale wysoko jest także Honda. W tym towarzystwie Mazda, która także cieszy się dobrą opinią w temacie jakości, ma wyróżniać się ciekawą stylizacją nadwozia swoich modeli, przyjemnością z jazdy oraz ciekawym, ale nieskomplikowanym wyposażeniem, które ma umilić podróżowanie. Bardzo interesującą propozycję mamy także dla firm flotowych. Poza szeroką gamą modeli, będziemy współpracować z bankiem, który pomoże nam wdrożyć bardzo konkurencyjne warunki finansowania auta dla firm.

 

Ile Mazda chce sprzedawać samochodów w Polsce?

Działalność rozpoczynamy w połowie roku, na początek z siecią liczącą 15 dilerów. Będziemy więc zadowoleni, jeżeli do końca 2008 roku sprzedamy 1500-2000 samochodów. Jednak w ciągu trzech lat chcielibyśmy dojść do poziomu 8-9 tys. aut rocznie, czyli mieć 2-pro­cen­towy udziału w rynku.

 

Historia Mazdy

 

Firma powstała w 1920 roku w Hiroszimie. Początkowo nosiła nazwę Toyo Cork Togyo Ltd. i zajmowała się produkcją obrabiarek. Pierwsze samochody (początkowo dostawcze) zaczęto wytwarzać na początku lat 30. Pierwszy samochód osobowy, dwumiejscowa Mazda R360, powstał w 1958 roku. Niedługo potem zakupiono licencję od NSU na produkcję rotacyjnego silnika Wankla. Na europejskim rynku japońska firma zadebiutowała w 1967 roku. Na większą skalę pierwsze Mazdy w Polsce pojawiły się w latach 80. i sprzedawane były przez Pewex. Były to modele 626 i 323.

 

Modele Mazdy w Polsce


Mazda 2 – miejski hatchback­ (w planach także sedan)
Mazda 2 – miejski hatchback­ (w planach także sedan)


Mazda 3 – kompakt z nad­woziem hatchback i sedan
Mazda 3 – kompakt z nad­woziem hatchback i sedan

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

Mazda CX-7 – połączenie minivana i SUV-a
Mazda CX-7 – połączenie minivana i SUV-a
Mazda MX-5 – 2-miejscowe auto ze składanym dachem
Mazda MX-5 – 2-miejscowe auto ze składanym dachem
Mazda RX-8 – coupé z silni­kami o mocach do 231 KM
Mazda RX-8 – coupé z silni­kami o mocach do 231 KM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazda 5 – minivan dla siedmiu pasażerów
Mazda 5 – minivan dla siedmiu pasażerów
Mazda 6 – rywal m.in. Toyo­ty Avensis i Hondy Accord
Mazda 6 – rywal m.in. Toyo­ty Avensis i Hondy Accord

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty