Magna Steyr inwestuje w Mercedesy Econic zasilane biogazem

(ip)
Projekt badawczy wiedeńskiego Uniwersytetu Technicznego i zakładów Magna Steyr AG z Graz doczekał się niezwykłego finału. W przyszłości za logistykę Magna Steyr Group będą odpowiadać ciężarówki Mercedes-Benz Econic, napędzane gazem ziemnym. Początkowo flotę zasili od 20 do 30 takich pojazdów. Zastąpią one ciągniki siodłowe z tradycyjnymi silnikami wysokoprężnymi.
Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Econic przybył do Graz ze szczególną misją - bez wdrożenia przyjaznych środowisku pojazdów zakłady Magna Steyr nie byłyby w stanie uruchomić trzeciej, nocnej zmiany, istotnej dla ożywienia gospodarczego.

**CZYTAJ TAKŻE

Nagroda dla Mercedesa Zetrosa

**



Record Run 2011 - test nowego Mercedesa Actrosa

O wyborze zadecydowała możliwość zasilania biogazem (metanem) bez konieczności modernizacji technicznych pojazdu. Odpady wykorzystywane do produkcji biogazu to na przykład ścinki trawy, dostępne w Austrii w dużych ilościach. Taki rodzaj pozyskiwania energii nie tylko chroni inne jej zasoby, ale służy również powstawaniu nowych miejsc pracy - podkreślono we wnioskach końcowych projektu badawczego. Jako prawdziwa kuźnia nowych technologii, zajmująca się rozwojem napędów hybrydowych oraz silników zasilanych wodorem, firma Magna Steyr przejmuje wiodącą rolę w dziedzinie "niskoemisyjnej" logistyki.

W Austrii, podobnie jak w innych krajach rozwiniętych, na ochronę środowiska oraz ograniczenie emisji spalin i hałasu kładzie się szczególny nacisk. Europejskie wytyczne, takie jak EC 2001/547, zakładają, że już w 2020 roku 20-23 proc. pojazdów na drogach będzie korzystać z paliw alternatywnych.

Profesor Ernst Pucher, wykładowca Uniwersytetu Technicznego w Wiedniu i międzynarodowej sławy autorytet w dziedzinie napędów hybrydowych i gazowych, wspólnie z Magna Steyr opracował koncepcję logistyki przyszłości. W ramach projektu ciągniki siodłowe Mercedes-Benz Econic z napędem na gaz ziemny wzięły udział w trwających ponad rok testach, które właśnie dobiegły końca.

Silnik M906 LAG generuje moc 279 KM z pojemności 6,9 litra. Mercedes-Benz Econic z napędem na gaz ziemny nie emituje żadnych pyłów ani cząstek, a w dodatku może pochwalić się wyjątkowo niskim poziomem hałasu - około 77 dBA w porównaniu do 85-97 dBA dla aut napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Dzięki dodatkowemu wygłuszeniu, inżynierowie z fabryki Daimlera w Wörth zdołali obniżyć poziom hałasu o dodatkowe 5 dBA, do 72 dBA. Oznacza to dwukrotny spadek natężenia dźwięku.

Gaz ziemny, tak jak biogaz, zawiera do 98 proc. metanu i spala się znacznie "łagodniej" od benzyny czy oleju napędowego dzięki wyższej liczbie oktanowej, nie pozostawiając przy tym żadnego dymu czy sadzy. Potwierdziły to testy przeprowadzone na Uniwersytecie Technicznym w Wiedniu.

Wyniki badań przeprowadzonych w Magna Steyr jednoznacznie potwierdzają, że warto inwestować w paliwa alternatywne. Koszty zakupu nie są w tym przypadku najbardziej istotnym czynnikiem. Nie bez znaczenia jest wizerunek austriackiej firmy - eksploatacja przestarzałej floty nie przystoi znanemu z innowacji producentowi.

Zakres działań transportowych Magna Steyr w okresie kryzysu gospodarczego bazował na systemie dwuzmianowym. Każdego dnia co najmniej 100

Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz

ciężarówek kursuje pomiędzy terenami fabryki i stacją kolejową, by zapewnić terminowe dostawy i utrzymać poziom produkcji. Korzystając z poprawy koniunktury gospodarczej, firma planuje uruchomić z powrotem cykl trzyzmianowy. Dzięki zasileniu floty ciężarówkami Mercedes-Benz napędzanymi gazem ziemnym, nie będzie to jednak miało negatywnego wpływu na środowisko.

Magna Steyr AG ma w inżynierii motoryzacyjnej długą tradycję. Pierwszy warsztat Johanna Pucha w Graz zajmował się produkcją łyżew i rowerów. Od 1901 roku w zakładzie Einser-Werk (pol. zakład nr 1) w południowej części miasta zaczęły powstawać silniki, a 3 lata później - samochody. W 1934 roku powołano do życia firmę Steyr-Daimler-Puch AG, a w okresie rozkwitu gospodarczego po II wojnie światowej powstał drugi zakład w Thondorf, zwany Zweier-Werk. W 2001 roku Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik AG & Co. KG połączono z Magna Europa AG. Tak powstała firma Magna Steyr.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty