Legendy motoryzacji: Bugatti Type 57SC Atlantique

(pp)
Fot. Sfoskett, licencja CC 3.0
Fot. Sfoskett, licencja CC 3.0
Wraz z rozwojem motoryzacji na początku XX wieku, coraz bardziej popularne stawały się wyścigi automobili, które przyciągały na ulice i tory wyścigowe rzesze kibiców. To właśnie w tamtym okresie powstało wiele sportowych marek, które przetrwały do dzisiaj. Jedną z nich jest Bugatti.
Fot. Sfoskett, licencja CC 3.0
Fot. Sfoskett, licencja CC 3.0

Wywodzący się z artystycznej rodziny Ettore Bugatti był emigrantem z Włoch, który zamieszkał we francuskim Molsheim. W przeciwieństwie do swoich rodziców, nie zdecydował się poświęcić sztuce w tradycyjnym tego słowa znaczeniu, lecz sztuce tworzenia samochodów.

**CZYTAJ TAKŻE

Legendy motoryzacji: Phantom CorsairLegendy motoryzacji: CWS T-1

**

Bugatti rozpoczął produkcję aut od wyścigowego modelu Type 13, który wyjechał z zakładów w Molsheim w 1910 roku. Był to pierwszy z ponad 10 pojazdów odnoszących sukcesy w sportach motorowych. Ale Ettore nie skupił się wyłącznie na wyścigach. Jego fabryka zajmowała się także wytwarzaniem samochodów drogowych, których łącznie w latach 1912-1956 wyprodukowano ponad 2,5 tysiąca. Najpopularniejszym, wykonanym w liczbie blisko 750 egzemplarzy, był model Type 57, którego jedną z odmian była wersja Atlantique.

Type 57 był produkowany w latach 1934-1940. Pojazd był kilkukrotnie modernizowany, a podwozie służyło do produkcji zarówno kabrioletów, jak i sportowych coupe. Najbardziej charakterystyczna była wersja Type 57SC, zaprojektowana przez Jean'a Bugatti, syna Ettore. Pojazd powstał na bazie prototypu Aerolithe z 1935 roku. Nadwozie wykonano w całości ze stopów magnezu i duraluminium. Nie był to pierwszy pojazd Bugatti stworzony z tych metali. Podobną konstrukcję posiadał model Type 59 Grand Prix. Ze względu na użyte materiały, panele nadwozia łączono ze sobą za pomocą nitów znajdujących się na zewnątrz pojazdu, co stało się cechą charakterystyczną Type 57 Atlantique. Co ciekawe, z powodu takiego sposobu łączenia elementów karoserii, auto posiadało dzieloną przednią i tylną szybę.

Fot. Sfoskett, licencja CC 3.0
Fot. Sfoskett, licencja CC 3.0

Pod maską tego samochodu pracował benzynowy motor o pojemności 3.2 litra i mocy aż 200 KM. Jednostka napędowa także została opracowana przez Jean'a Bugattiego i posiadała nowatorskie w tamtym okresie rozwiązanie dwóch wałków rozrządu. Auto posiadało też wał Cardana, za pomocą którego moc przekazywana była na tylną oś. Type 57SC rozwijał maksymalnie aż 190 km/h, co czyniło go jednym z najszybszych przedwojennych pojazdów drogowych.

Niestety, wysoka cena zakupu sprawiła, że francuska marka dostała zamówienie na jedynie 4 egzemplarze, z czego do dzisiaj zachowały się dwa. Jedno z nich znajduje się w muzeum Ralpha Laurena, a drugie stało się najdroższym samochodem zakupionym na aukcji. W 2010 roku anonimowy kupujący zapłacił za niego aż 30 mln dolarów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty