Kraków. Kierowcy skarżą się na złe ustawienie świateł

Marcin Karkosza
Fot. Bogdan Nowak
Fot. Bogdan Nowak
Zielone świeci się zbyt krótko, aby pokonać sprawnie niektóre skrzyżowania. Efektem są korki. Urzędnicy zapewniają, że reagują na zgłoszenia kierowców. I zapowiadają poprawę sygnalizacji.
Fot. Bogdan Nowak
Fot. Bogdan Nowak

Kierowcy w Krakowie mają problem z przejazdem przez wiele skrzyżowań. Winę za to ponosi nieprawidłowe ustawienie sygnalizacji świetlnej. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapowiada poprawę działania sygnalizatorów. Od dziś pomagać ma w tym nowoczesna dyspozytornia w ramach Systemu Zarządzania Ruchem.

- Na ulicy Kobierzyńskiej, gdy jedzie się od strony Rydlówki, prawie codziennie jest korek - narzeka pan Robert, kierowca z Krakowa. - Wszystko przez to, że na światłach przy skrzyżowaniu z Kapelanką zielone świeci się zaledwie kilkanaście sekund - dodaje Czytelnik.

Do naszej redakcji trafia w ostatnim czasie wiele podobnych zgłoszeń. Dotyczą zbyt krótkiego zielonego światła, przez które na jednym cyklu przejeżdża jedynie kilka aut i tworzy się korek.

Według urzędników, wiele sygnalizacji, na które skarżą się kierowcy, to tzw. światła stałoczasowe. Ustawia się odgórnie, ich częstotliwość nie zmienia się w zależności od natężenia ruchu. - W takim przypadku każde ze zgłoszeń musi być sprawdzane oddzielnie przez naszych inspektorów - zastrzega Michał Pyclik z ZIKiT. - Jeśli się potwierdzą, ustawienie świateł będzie zmienione.

Aby usprawnić przejazd przez miasto, ZIKiT rozwija w Krakowie System Obszarowego Sterowania Ruchem, w którym światła automatycznie reagują na sytuację na skrzyżowaniu (długość zielonego jest uzależniona od natężenia ruchu, a także skorelowana z przejazdami tramwajów). Od 2007 modernizowane i włączane do systemu zarządzania ruchem są kolejne skrzyżowania - to obecnie 26 sygnalizacji świetlnych na terenie Krakowa. 19 jest nadal w trakcie podłączania do systemu, ZIKiT zapewnia, że będą gotowe do końca roku. Chodzi m.in. o trzy nowe sygnalizacje na skrzyżowaniach: Czarnowiejska-Szymanowskiego, Słowackiego-Śląska, al. Pokoju-Fabryczna. Priorytet dla tramwaju i tzw. zielona fala ma zostać wprowadzona m.in. na al. Andersa, al. Jana Pawła II (od placu Centralnego do ul. Bulwarowej), al. Solidarności, ul. Bieńczyckiej i Kocmyrzowskiej (do ul. Bulwarowej).

Światła reagujące na ruch aut będą wprowadzone także w rejonie ulic: Czarnowiejskiej, Nawojki, Piastowskiej i Armii Krajowe. - Staramy się, aby to pojazdy komunikacji miejskej miały pierwszeństwo przejazdu na przykład na alei Pokoju, gdzie mieszkańcy również zgłaszali nam problemy ze zbyt krótkim światłem zielonym - zapewnia Michał Pyclik.

Według ZIKiT, problemy z przejazdem przez skrzyżowania wynikają także z faktu, że październik i listopad to miesiące o największym natężeniu ruchu ulicznego w Krakowie.

Przedstawiciele urzędu zapewniają, że sprawdzają na bieżąco skargi na nieprawidłowe działanie sygnalizacji świetlnej. Wszystkie można zgłaszać do dyspozytorni ZIKiT pod numer telefonu: 12 616 75 10.

Od dziś reakcja na zgłoszenia kierowców ma być znacznie szybsza i łatwiejsza. Przy ulicy Centralnej zostanie bowiem otwarta nowa dyspozytornia działająca w ramach Systemu Zarządzania Ruchem. - Dyspozytor po zanotowaniu godziny i miejsca, z którego pochodzi zgłoszenie, będzie w stanie w ciągu kilku minut sprawdzić problem i zmienić ustawienie świateł, jeśli zajdzie taka potrzeba - mówi Michał Pyclik.

Koszt budowy dyspozytorni oraz m.in. wprowadzenia automatycznego systemu świateł na skrzyżowaniach wyniesie do końca roku ok. 47 mln zł.

W kolejnych latach System Obszarowego Sterowania Ruchem ma objąć nowe obszary w Krakowie, m.in. ciąg dróg wylotowych. Na razie jednak szczegółowe daty nie są znane.

Kierowcy zgłaszają, że tutaj zielone jest za krótkie:

Światła przy wyjeździe z ul. Lema w al. Pokoju.
ZIKiT: - W tym miejscu działa system sterowania obszarowego, jednak priorytet ma  tramwaj. Pracownicy sprawdzą, czy zielone może świecić  dłużej.  
Światła na al. Pokoju, jadąc od strony Nowej Huty, przed wjazdem do C.H. Plaza.
ZIKiT: - To miejsce, z którego nie było wcześniej zgłoszeń. Działa tu system sterowania ruchem. Możliwe, że światła zostaną ustawione tak, aby więcej aut mogło przejechać przez skrzyżowanie na wprost kosztem skręcających do C.H. Plaza.
Światła na al. Andersa, jadąc od strony placu Centralnego, przed wjazdem na rondo Kocmyrzowskie.
ZIKiT: - Działa tam sygnalizacja stałoczasowa, która ostatnio nie była zmieniana. Inspektorzy sprawdzą to zgłoszenie.
Światła na ul. Radzikowskiego, jadąc w kierunku centrum, na wysokości ul. Katowickiej.
ZIKiT: - Zgłoszenie będzie sprawdzane, dotąd światła były krótkie, bo obok jest przejście dla pieszych.
Światła na ul. Malborskiej, skrzyżowanie z ul. Kamieńskiego.
ZIKiT: - Wprowadzenie zmian wymagałoby skrócenia zielonego światła w ciągu ul. Kamińskiego. Miejsce zostanie sprawdzone, ponieważ to kolejne takie zgłoszenie.
Światła na ul. Kobierzyńskiej, przy skrzyżowaniu z ul. Kapelanka.
ZIKiT: - Czas trwania zielonego światła w tym miejscu był już wydłużany przed wakacjami. To najwęższy wlot na skrzyżowanie, który dodatkowo od ul. Rydlówka przecina tramwaj. Z tego względu kierowcom zalecany jest przejazd alternatywną trasą przez  ulice Brożka i Grota-Roweckiego.

                                                                                              Źródło: Gazeta Krakowska

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty