Jakość paliw na stacjach pogarsza się. Sprawdź, jak wypadł twój region

redakcja.regiomoto
W 2012 r. jakość paliw na stacjach pogorszyła się
W 2012 r. jakość paliw na stacjach pogorszyła się
Ponad 5 proc. próbek paliw benzyny i oleju napędowego skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku nie spełniało norm jakościowych – w ubiegłym roku nieprawidłowości stwierdzono w blisko 3 proc. Poprawiły się za to wyniki kontroli jakości LPG.
W 2012 r. jakość paliw na stacjach pogorszyła się
W 2012 r. jakość paliw na stacjach pogorszyła się

Paliwo, które nie spełnia norm jakości może przyczynić się do wzrostu zużycia paliwa, pogorszenia stanu technicznego silnika, a w konsekwencji jego awarii. W rezultacie kierowca narażony jest na ponoszenie kosztów napraw i remontów silników oraz dyskomfort jazdy. Inspekcja Handlowa kontrolują niemal wszystkie dostępne na rynku rodzaje paliw: olej napędowy, benzynę, gaz LPG, biopaliwa oraz lekki olej opałowy na każdym etapie dystrybucji. W okresie od stycznia do sierpnia 2012 r. zbadano paliwa w 839 stacjach i 46 hurtowniach. Dokładne wyniki kontroli poniżej.

Stacje paliw wybrane losowo

Wyniki kontroli przeprowadzonych losowo w okresie do stycznia do sierpnia 2012 roku pokazują, że jakość paliw ciekłych na stacjach benzynowych pogorszyła się. Norm nie spełniało 5,18 proc. przebadanych próbek (w całym 2011 roku było to 2,99 proc.).

W ramach losowej kontroli jakości gazu LPG skontrolowano 234 stacje i 11 rozlewni. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 1,23 proc. sprawdzonych próbek(w całym roku 2011 było to 2,35 proc.).

Stacje paliw, na które napłynęły skargi

Inspekcja Handlowa przeprowadziła również kontrole stacji, na które napłynęły skargi kierowców, wytypowane przez organy ścigania oraz te, na których w poprzednich latach stwierdzono nieprawidłowości. Z pobranych 554 próbek oleju napędowego i benzyny, zakwestionowanych zostało 11,9 proc.

Kwestionowane parametry

Z doświadczeń UOKiK wynika, że ilość kwestionowanych próbek paliwa wzrasta, gdy następują zmiany w obowiązujących przepisach. Zmiana taka miała miejsce także w tym roku kiedy pojawiło się dodatkowe wymaganie dla oleju napędowego zawierającego powyżej 2 proc. estru metylowego kwasów tłuszczowych (FAME). Oprócz podawania wartości odporności na utlenianie w gramach na metr sześcienny (maksymalna dopuszczalna wartość wynosi 25 g/m3), należy podawać również wartość tego parametru w godzinach (minimalna wartość wynosi 20 h). Odporność na utlenianie – podawana w godzinach – była w tym roku najczęściej kwestionowanym parametrem w próbkach paliw ciekłych. Utlenianie objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania.

W przypadku benzyny najczęściej kwestionowano niedotrzymanie wymagań RON – badawczej liczby oktanowej. Zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa.

W przypadku gazu LPG najczęstsze naruszenia dotyczyły parametru badanie działania korodującego gazu LPG na miedź. Korozja powoduje m.in. uszkodzenie elementów silnika i szybsze zużywanie jego elementów.

Około 3000 stacji i hurtowni paliw skontrolowanych w latach 2010-2012 przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK można znaleźć na stronie internetowej UOKiK na specjalnej mapie.

Wyniki kontroli przedstawiono też w poniższych tabelach (do pobrania w plikach PDF):

Lista stacji sprzedających benzynę bezołowiową 95 i olej napędowy, skontrolowanych w 2012 r.
Lista stacji sprzedających benzynę bezołowiową 95 i olej napędowy, skontrolowanych w 2011 r. 

Lista stacji sprzedających LPG, skontrolowanych w 2012 r.
Lista stacji sprzedających LPG, skontrolowanych w 2011 r. 

Litera D w tabelach i mapie oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry) określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. Nr 221, poz. 1441 ze zm.). Pozostałe symbole oznaczają, że w badanej próbce paliwa parametr oznaczony tym symbolem nie spełnia wymagań jakościowych.

Gdzie po pomoc?

Jeżeli paliwo uszkodziło silnik narażając konsumenta na koszty naprawy, powinniśmy złożyć reklamację u właściciela stacji, okazując dowód zakupu. Gdy nie zgodzi się on z naszym żądaniem, możemy dochodzić swoich praw na drodze sądowej, korzystając z bezpłatnej pomocy rzeczników konsumentów. O stacji, która sprzedaje paliwo złej jakości, można poinformować UOKIK na specjalnym formularzu, dostępnym na jego stronie internetowej.

Jeżeli podczas tankowania do pełna dystrybutor na stacji paliw wskazał ilość paliwa o kilka litrów większą niż mieści się w baku pojazdu, zwróćmy się do Głównego Urzędu Miar. Inspektorzy Urzędu Miar mogą skontrolować wskazaną stację i sprawdzić, czy rzeczywiście licznik w dystrybutorze wskazuje nieprawidłową ilość tankowanego paliwa. 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty