Jakość paliw. Uważaj gdzie tankujesz. Czarna lista stacji paliw

Mariusz Michalak
Fot. Archiwum PPG
Fot. Archiwum PPG
Udostępnij:
Na 1554 próbki pobrane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pomiędzy 18 stycznia a 20 grudnia 2021 r. tylko w 16 przypadkach stwierdzono odstępstwa od norm jakości paliwa. Nieprawidłowości dotyczyły 1,03 proc. próbek. To lepszy wynik niż w 2020 gdzie nieprawidłowości dotyczyły 1,7 proc. próbek.

Jakość paliw. Co może być nieprawidłowe?

Jednym z kwestionowanych parametrów w przypadku oleju napędowego może być tzw. stabilność oksydacyjna, czyli odporność na utlenianie podawana w godzinach. Utlenianie objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania. Prowadzić to może m.in. do zatykania filtrów paliwa, zanieczyszczenia zaworów wtryskowych oraz innych usterek układu paliwowego.

W zakresie benzyny mogą zdarzyć się przypadki niedotrzymania wartości określonych dla parametru prężność par. Niespełnienie tego parametru może mieć wpływ na pogorszenie pracy silnika. Może on dławić się i gasnąć. Drugim, najczęstszym uchybieniem są niewłaściwe parametry destylacji. Destylacja wpływa na płynność pracy silnika oraz jego zdolność do osiągnięcia maksymalnej mocy. Niedotrzymanie tego parametru prowadzi do niewłaściwego spalania oraz nadmiernego zużywania silnika.

Stacje na których stwierdzono nieprawidłowości w 2021 roku

  • Firma handlowo-usługowa Zbigniew Legutko, woj. kujawsko-pomorskie, Chełmża, ul. Dworcowa 26A — olej napędowy, stabilność oksydacyjna
  • Nestar, woj. opolskie, Brzeg, ul. Chocimska — olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu
  • Auchan, woj. wielkopolskie, Poznań, ul. Głogowska 432 — olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu
  • Komtex, woj. warmińsko-mazurskie, Sulimy 23A — olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu
  • Harpia CPN, woj. wielkopolskie, Opalenica, ul. 5-go Stycznia 22 — benzyna, zaniżona liczba oktanowa
  • Greener, woj. śląskie, Ogrodzieniec, ul. Kościuszki 75 — olej napędowy, zaniżona stabilność oksydacyjna (trzy badania)
  • KAMA, woj. kujawsko-pomorskie, Skępe, ul. Warszawska 1 — benzyna, zbyt wysoka zawartość związków organicznych zawierających tlen, za wysoka zawartość etanolu
  • Hernik, woj. mazowieckie, Kolonia Skrzyńsko 2A — olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu
  • Tadeusz Pranczyk, woj. pomorskie, Sierakowice, ul. Piwna 17 — olej napędowy, zaniżona stabilność oksydacyjna
  • Circle K, woj. zachodniopomorskie, Szczecin, ul. Gryfińska 60 — olej napędowy, zaniżona stabilność oksydacyjna
  • Komplet (partner BP), woj. śląskie, Pyrzowice, ul. Transportowa 2 — olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna (dwa badania)
  • Józef Zmudczyński Stacja Paliw, woj. warmińsko-mazurskie, Iłowo-Osada, ul. Jagiellońska 28A — olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna, zaniżona temperatura zapłonu (dwa badania)

Dlaczego ważne jest, by tankować dobre paliwo?

Paliwo gorszej jakości nie spowoduje od razu awarii silnika w samochodzie. Niemniej, regularne tankowanie benzyny czy oleju napędowego niespełniających norm, może z czasem doprowadzić do kosztownych napraw. Przyjrzymy się poszczególnym parametrom. Zbyt duża zawartość siarki powoduje szybsze zużycie katalizatora. Z kolei jeśli temperatura zapłonu jest zbyt wysoka, zwiększa spalanie i poziom emisji substancji, a zbyt niska może doprowadzić do wybuchu par oleju podczas tankowania. Niewłaściwa odporność na utlenianie, może skutkować zatkaniem dysz wtryskiwaczy. Zbyt duża zawartość wody może z kolei doprowadzić do zatkania filtra paliwa, w sytuacji gdy temperatura spadnie poniżej zera. Niewłaściwy skład frakcyjny oleju napędowego przyspieszy natomiast proces odkładania się nagaru w silniku, a także skutkuje szybszym spalaniem.

Jakość paliw. Gdzie zgłosić nieprawidłowości?

Uważasz, że złe paliwo uszkodziło silnik? Poniosłeś koszty naprawy? W takiej sytuacji mamy prawo złożyć reklamację u właściciela stacji. O stacji, która sprzedaje paliwo złej jakości, poinformować warto też UOKiK, Warto zawiadomić także Inspekcję Handlową.

Jeżeli podczas tankowania do pełna dystrybutor na stacji paliw wskazał ilość paliwa o kilka litrów większą niż mieści się w baku pojazdu, zwrócić należy się do Głównego Urzędu Miar. Inspektorzy Urzędu Miar mogą skontrolować wskazaną stację i sprawdzić, czy licznik w dystrybutorze wskazuje prawidłową ilość tankowanego paliwa.

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Akcja policji w Bydgoszczy. Bezpieczeństwo pieszych

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie