Instalacja gazowa

(tk)
Udostępnij:
Samochód, do którego założona została instalacja gazowa, najczęściej nie był zaprojektowany z myślą o jej użyciu. Gaz, będący mieszanką propanu i butanu, spala się w wyższej temperaturze niż klasyczne paliwo.

Efektem tego jest pogorszenie warunków pracy zaworu wylotowego silnika przez podwyższenie temperatury na skutek kontaktu z gazami wylotowymi o wyższej temperaturze.
Niższe ciśnienie spalania gazu powoduje konieczność zużycia większej jego ilości niż benzyny, jak mówią kierowcy, o 1-2 litry. Jest to w rzeczywistości ok. 20%. Dziesięć procent wynika z różnicy wartości opałowej benzyny i gazu, drugie 10% wynikające ze stylu jazdy na gazie (dążymy do uzyskania takich samych przyspieszeń jak na benzynie). Dodatkowym, niepożądanym efektem jest zużycie pewnej ilości wytwarzanego przez silnik ciepła, na ogrzanie gazu w procesie jego odparowania. Proces ten zachodzi w tzw. parowniku, który ogrzewany jest przez ciecz chłodzącą silnika. Związane z tym straty cieplne są szczególnie niepożądane w fazie nagrzewania zimnego silnika, bowiem wydłużają czas osiągnięcia przez niego właściwej temperatury pracy.
 
Gaz zawiera jedynie niewielkie ilości siarki, a nie zawiera ołowiu i pochodnych benzenu, jest więc paliwem ekologicznym. Pozwala na uzyskanie idealnie jednolitej i równomiernie rozdzielonej na poszczególne cylindry mieszanki paliwowo - powietrznej, co jest bardzo ważne dla dobrego spalania i równomiernej pracy silnika. W porównaniu z silnikami zasilanymi etyliną ograniczenie emisji tlenku węgla (CO) jest znaczne. Uzyskuje się zmniejszenie jego wydzielania o 40-70%, a w niskich temperaturach nawet do 95%.
 
Po przełączeniu na gaz da się zauważyć bardziej "miękką“ pracę silnika. Jest to spowodowane wolniejszym spalaniem mieszaniny gazu z powietrzem. Efektem tego jest zmniejszenie maksymalnego ciśnienia spalania i, co za tym idzie, zauważalne zmniejszenie mocy silnika. Pozytywnym aspektem jest tutaj zmniejszenie obciążenia jego poszczególnych elementów, a więc zwiększenie ich trwałości.
 
Płynny gaz, ze względu na mniejszą gęstość niż benzyna i olej napędowy, odparowuje szybciej i trudniej się skrapla. Dlatego podczas tzw. zimnych rozruchów w przeciwieństwie do benzyny, nie "wypłukuje" filmu olejowego zawartego pomiędzy tłokiem a tuleją cylindrową silnika. Nie powoduje też jego rozcieńczania, co w znacznym stopniu przyczynia się do zwiększenia trwałości tzw. połączenia TPC, czyli tłok - pierścienie - tuleja cylindrowa.
 
Badania wykazują, że silnik zasilany gazem propan - butan może mieć trwałość o 70-100% większą od zasilanego tradycyjnie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Akcja policji w Bydgoszczy. Bezpieczeństwo pieszych

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie