Instalacja gazowa

(tk)
Samochód, do którego założona została instalacja gazowa, najczęściej nie był zaprojektowany z myślą o jej użyciu. Gaz, będący mieszanką propanu i butanu, spala się w wyższej temperaturze niż klasyczne paliwo.

Efektem tego jest pogorszenie warunków pracy zaworu wylotowego silnika przez podwyższenie temperatury na skutek kontaktu z gazami wylotowymi o wyższej temperaturze.
Niższe ciśnienie spalania gazu powoduje konieczność zużycia większej jego ilości niż benzyny, jak mówią kierowcy, o 1-2 litry. Jest to w rzeczywistości ok. 20%. Dziesięć procent wynika z różnicy wartości opałowej benzyny i gazu, drugie 10% wynikające ze stylu jazdy na gazie (dążymy do uzyskania takich samych przyspieszeń jak na benzynie). Dodatkowym, niepożądanym efektem jest zużycie pewnej ilości wytwarzanego przez silnik ciepła, na ogrzanie gazu w procesie jego odparowania. Proces ten zachodzi w tzw. parowniku, który ogrzewany jest przez ciecz chłodzącą silnika. Związane z tym straty cieplne są szczególnie niepożądane w fazie nagrzewania zimnego silnika, bowiem wydłużają czas osiągnięcia przez niego właściwej temperatury pracy.
 
Gaz zawiera jedynie niewielkie ilości siarki, a nie zawiera ołowiu i pochodnych benzenu, jest więc paliwem ekologicznym. Pozwala na uzyskanie idealnie jednolitej i równomiernie rozdzielonej na poszczególne cylindry mieszanki paliwowo - powietrznej, co jest bardzo ważne dla dobrego spalania i równomiernej pracy silnika. W porównaniu z silnikami zasilanymi etyliną ograniczenie emisji tlenku węgla (CO) jest znaczne. Uzyskuje się zmniejszenie jego wydzielania o 40-70%, a w niskich temperaturach nawet do 95%.
 
Po przełączeniu na gaz da się zauważyć bardziej "miękką“ pracę silnika. Jest to spowodowane wolniejszym spalaniem mieszaniny gazu z powietrzem. Efektem tego jest zmniejszenie maksymalnego ciśnienia spalania i, co za tym idzie, zauważalne zmniejszenie mocy silnika. Pozytywnym aspektem jest tutaj zmniejszenie obciążenia jego poszczególnych elementów, a więc zwiększenie ich trwałości.
 
Płynny gaz, ze względu na mniejszą gęstość niż benzyna i olej napędowy, odparowuje szybciej i trudniej się skrapla. Dlatego podczas tzw. zimnych rozruchów w przeciwieństwie do benzyny, nie "wypłukuje" filmu olejowego zawartego pomiędzy tłokiem a tuleją cylindrową silnika. Nie powoduje też jego rozcieńczania, co w znacznym stopniu przyczynia się do zwiększenia trwałości tzw. połączenia TPC, czyli tłok - pierścienie - tuleja cylindrowa.
 
Badania wykazują, że silnik zasilany gazem propan - butan może mieć trwałość o 70-100% większą od zasilanego tradycyjnie.

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie