Historia rekordów prędkości: 1904 Darracq 100 HP

(pp)
Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna
Po przekroczeniu granicy 100 km/h, następnym celem rekordzistów była bariera 100 mil/h. Wynik ten udało im się uzyskać dopiero w listopadzie 1904 roku.
Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna

Po tym, jak Henry Ford pobił rekord na swojej maszynie 999 Arrows, do walki o miano rekordzisty prędkości na lądzie stanęły pojazdy Mercedesa oraz Gobron-Brillie'a. Jednak maszyny te nie przekroczyły "magicznej" bariery 100 mil na godzinę. Z tej dwójki ostatecznie szybszy okazał się niemiecki pojazd, który w swoim najlepszym przejeździe uzyskał wynik 97,26 mil na godzinę (około 156,5 km/h).

**CZYTAJ TAKŻE

Historia rekordów prędkości: 1904 Ford 999 ArrowsHistoria rekordów prędkości: 1903 Gobron-Brillie

**

W listopadzie 1904 roku, na prostym odcinku drogi prowadzącej z Ostend do Paryża, pojawił się Paul Baras w wyścigowym samochodzie Darracq 100 HP. Marka Darracq była znana we Francji głównie ze względu na sukcesy sportowe, oraz współpracę z niemieckim konstruktorem Adamem Oplem. Z kolei Paul Baras był uznanym kierowcą wyścigowym, który na swoim koncie miał m. in. zwycięstwo w wyścigu Paryż - Ostend.

Wyścigowy model 100 HP napędzany był benzynowym silnikiem o pojemności 11,3 litra. Co ciekawe, maksymalna moc osiągana była przy zaledwie 1200 obr./min. Moc tego czterocylindrowego motoru przekazywana była na tylną oś za pośrednictwem 4-biegowej przekładni oraz łańcuchów. Pojazd zbudowany był w oparciu o regulamin ówcześnie organizowanych grand prix pojazdów drogowych. Dlatego też jego masa wynosiła nie więcej niż 1000 kg.

Fot. Christine Matthews, licencja CC 2.0
Fot. Christine Matthews, licencja CC 2.0

Nadwozie rekordowego Darracqa było odkryte oraz nie pozbawione wszelkich elementów, jakie można było zobaczyć w pojazdach drogowych, jak np. światła lub nadkola. Widoczne na zdjęciach pojazdy to drogowe wersje samochodów Darracqa. Konstruktor nie zdecydował się również na aerodynamiczny kształt przedniej części wyścigowego pojazdu. Mimo to, jego samochód kierowany przez P. Barasa ustanowił nowy rekord prędkości na lądzie. Darracq 100 HP przejechał dystans jednego kilometra w 21,2 sekundy, co dało mu średnią prędkość 167,92 km/h (104,34 mil na godzinę).

Pojazdy marki Darracq nie zniknęły jednak z historii rekordów prędkości. Rok później na starcie pojawił się Darraq 90 HP, który pomimo mniejszej mocy pokonał dystans 1 kilometra jeszcze szybciej.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty