Hałasy z silnika

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Silnik jest skomplikowanym urządzeniem i nawet sprawny emituje sporo hałasów. Trzeba dużego doświadczenia, aby oddzielić te właściwe od tych niepożądanych.
Fot. Grzegorz Burda: Silnik jest skomplikowanym urządzeniem i nawet sprawny emituje sporo hałasów. Trzeba dużego doświadczenia, aby oddzielić te właściwe od tych niepożądanych.
Hałasy dobiegające z silnika nie wróżą nic dobrego. Hurgotanie lub piszczenie świadczy o uszkodzeniu łożyska.

Niestety prawidłowe zdiagnozowanie, które to łożysko, nie jest łatwe, choć jest jednak prosty sposób na właściwą diagnozę.

 

Koszty napraw stanowią pokaźną cześć kosztów eksploatacji, więc aby ich niepotrzebnie nie powiększać przed przystąpieniem do naprawy należy postawić właściwą diagnozę. Wydaje się to oczywiste, ale jak pokazuje praktyka nie jest to tak oczywiste jak się w teorii wydaje. Silnik jest skomplikowanym urządzeniem i nawet sprawny emituje sporo hałasów. Trzeba dużego doświadczenia, aby oddzielić te właściwe od tych niepożądanych. Nie jest to łatwe, ponieważ w

Fot. Grzegorz Burda: Silnik jest skomplikowanym urządzeniem i nawet sprawny emituje sporo hałasów. Trzeba dużego doświadczenia, aby oddzielić te właściwe
Fot. Grzegorz Burda: Silnik jest skomplikowanym urządzeniem i nawet sprawny emituje sporo hałasów. Trzeba dużego doświadczenia, aby oddzielić te właściwe od tych niepożądanych.

jednej części silnika jest zgromadzonych dużo urządzeń pomocniczych i każde ma co najmniej jedno łożysko, które może być przyczyną hałasu. W wielu przypadkach na wyrost pada diagnoza o uszkodzeniu napinacza paska rozrządu, a to niestety wiąże się z dużymi kosztami, które jak się później okazuje były niepotrzebne, bo przyczyna hałasu nie została usunięta.

 

Od silnika napędzane są: pompa wodna, pompa wspomagania kierownicy, alternator, sprężarka klimatyzacji. Do tego dochodzi co najmniej jeden napinacz paska klinowego. Te urządzenia są w jednym miejscu, bardzo blisko siebie, więc o pomyłkę nie trudno. Na podstawie osłuchania jest bardzo trudno określić, które tak naprawdę jest uszkodzone. Jest jednak prosty sposób na właściwą diagnozę, który nie jest często wykorzystywany ze względu na czasochłonność. Wystarczy kolejno odłączać z pracy urządzenia, aby przekonać się, które łożysko jest uszkodzone. I tak po kolei odłączmy pompę wspomagania, alternator, pompę wodną, itd. Po odłączeniu każdego z urządzeń uruchamiamy na chwilę silnik i sprawdzamy, czy hałasy ustały. Jeśli tak to przyczyna jest znaleziona. W wielu samochodach na jednym pasku jest kilka urządzeń. Wówczas diagnoza jest trudniejsza, ale jeśli hałasy ustały to krąg poszukiwań ograniczony jest do tych urządzeń. Gdy po odłączeniu wszystkich urządzeń nadal dobiega hałas to przyczyną może być napinacz paska rozrządu lub pompa wodna, jeśli napędzana jest od paska. Wykonując stopniową diagnozę eliminujemy ryzyko pomyłki, a więc niepotrzebne koszty i wymianę dobrych elementów. Wyższe koszty diagnozy i tak będą zdecydowanie niższe niż wymiana sprawnych elementów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty