Naprawa samochodu. Dźwięki auta – jaka to usterka?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Nierównomierne dźwięki takie jak: stukanie w okolicach kół przy gwałtownych skrętach, pisk dobiegający z okolic alternatora lub wycie w samochodzie podczas jazdy, mogą świadczyć o złej pracy zawieszenia
Nierównomierne dźwięki takie jak: stukanie w okolicach kół przy gwałtownych skrętach, pisk dobiegający z okolic alternatora lub wycie w samochodzie podczas jazdy, mogą świadczyć o złej pracy zawieszenia Materiały prasowe
Charakterystyczny stukot w aucie, piszczenie, wycie spod maski, szum – to sygnały, które mogą oznaczać uszkodzenie istotnych elementów w pojeździe. Nawet ciche, ale odbiegające od normy odgłosy w samochodzie mogą zwiastować poważną awarię, dlatego nie warto ich ignorować.

Niecodzienne odgłosy w pojeździe często są wczesną oznaką awarii. Kierowcy, którzy ignorują takie problemy i zgłaszają się do warsztatu zbyt późno, narażają się na poważne konsekwencje. Jakie są pierwsze sygnały, które mogą oznaczać problemy?

- Nierównomierne dźwięki takie jak: stukanie w okolicach kół przy gwałtownych skrętach, pisk dobiegający z okolic alternatora lub wycie w samochodzie podczas jazdy, mogą świadczyć o złej pracy zawieszenia auta oraz o uszkodzeniu silnika. Jeżeli kierowca usłyszy niepokojący dźwięk w samochodzie, powinien odwiedzić warsztat, bo nie można po samym odgłosie zlokalizować przyczyny usterki, a często może być ona związana z poważnymi uszkodzeniami np. drążków katalizatora – mówi Łukasz Błachowicz, współwłaściciel warsztatu CARUS.PL należącego do sieci Q Service Castrol.

Dźwięki samochodu – jaka to usterka?

Specjaliści wskazują na kilka charakterystycznych dźwięków sygnalizujących usterki samochodu. Co oznacza każdy z nich? Piszczący dźwięk dobiegający spod maski samochodu to najczęściej objaw zużytego paska wielorowkowego, odpowiedzialnego za napęd alternatora i kompresora klimatyzacji. Tego sygnału szczególnie nie należy ignorować w okresie letnim, ponieważ w tym czasie paski i rolki ulegają najszybszemu zużyciu. Dodatkowo, przy wadliwej klimatyzacji, kierowca może usłyszeć głośne huczenie w kabinie auta.

Skrzeczące odgłosy silnika są oznaką zużycia napinacza. Jeżeli podczas jazdy, szczególnie przy manewrze przyspieszania, kierowca usłyszy charakterystyczne huczenie w okolicach kół, oznacza to zużycie łożyska tego elementu. Ostatnim, najczęściej słyszanym dźwiękiem przy awarii samochodu jest wycie pompy wspomagania. Może ono świadczyć o nieszczelności tego urządzenia bądź braku płynu w układzie hamulcowym. Charakterystyczny dźwięk nasila się zazwyczaj przy manewrach parkingowych.

Odgłosy samochodu a bezpieczeństwo na drodze

Bagatelizowanie usterek związanych z niepokojącymi dźwiękami w aucie może nieść za sobą daleko idące konsekwencje. Warto pamiętać, że odgłosy w samochodzie mogą świadczyć nie tylko o poważnej usterce, lecz także w przypadku skrajnych zaniedbań doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji podczas jazdy.

- Ostatnio do warsztatu zgłosił się klient, którego zaniepokoiło stukanie w kole oraz w zawieszeniu słyszalne przy manewrze przyspieszania. Okazało się, że kierowca zmienił ten element samodzielnie i nieświadomie jeździł z poluzowanym kołem, z którego odpadły zakrętki. Wadliwe auto przejechałoby maksymalnie 1 kilometr, zanim odpadłoby koło. Dodatkowo, podczas jazdy uległ uszkodzeniu sworzeń wahacza. Podróżowanie niesprawnym autem jest bardzo niebezpieczne. Gdyby doszło do urwania koła, kierowca straciłby panowanie nad samochodem i doprowadził do poważnego wypadku – ostrzega Krzysztof Predko, właściciel warsztatu Auto Gaz Serwis Stacja Obsługi Samochodów Krzysztof Predko, należącego do sieci Q Service Castrol.

Koszty związane z lekceważeniem usterki

Kierowcy, którzy zgłaszają się do warsztatów zbyt późno z usterką, muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami za naprawę uszkodzonych elementów. Najlepiej monitorować stan samochodu u profesjonalisty raz w roku bądź po 10 000 - 15 000 przejechanych kilometrach.

- Standardowy przegląd zawieszenia to koszt 70-80 zł, jeżeli któryś z jego elementów jest uszkodzony to niepoprawna praca może objawiać się pukaniem oraz stukaniem słyszalnym podczas jazdy. Jeżeli kierowca ignoruje tego typu usterkę, może liczyć się z tym, że koszt naprawy układu zawieszenia wyniesie nawet kilka tysięcy złotych – mówi Paweł Pawłowski, właściciel warsztatu Auto Service, Q Service Castrol.

Warto pamiętać, że nawet drobna usterka może pociągnąć za sobą inne, niekiedy poważniejsze i bardziej kosztowne awarie. Pierwszym sygnałem, na który należy zwrócić uwagę to niecodzienne dźwięki wydawane przez auto, ponieważ mogą one świadczyć o uszkodzeniu takich podzespołów jak silnik.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie