Geometria kół wpływa na bezpieczeństwo, a nawet zużycie paliwa

Czesław Wachnik
Geometria kół a bezpieczeństwo na drodze. Poradnik
Geometria kół a bezpieczeństwo na drodze. Poradnik
Udostępnij:
Źle ustawiona zbieżność kół może być niebezpieczna podczas jazdy, szczególnie przy niekorzystnych warunkach drogowych np. mokrej jezdni. Wtedy to bardzo szybko możemy znaleźć się w rowie.

Ale brak zbieżności, to też groźba uszkodzenia niektórych elementów samochodu. Dlatego minimum raz w roku, powinniśmy dokonać pełnej kontroli zawieszenia kół. Mimo, że takie badanie nie jest obowiązkowe. Praktyka pokazuje jednak, że o sprawdzeniu zbieżności myślimy dopiero wtedy, gdy z pojazdem dzieje się coś niepokojącego. Najprościej czujemy, że auto ściąga na prawo lub w lewo, mamy problemy z kierownicą itp. O ile zjawisko to zostało poprzedzone wjechaniem w dziurę czy uderzeniem w krawężnik chodnika, wtedy udajemy się do warsztatu.

Tymczasem okazuje się, że ustawienie kół, może zmienić się w trakcie normalnej eksploatacji. To konsekwencja normalnego zużywania się elementów zawieszenia jak łożysk kół, przegubów drążków układu kierowniczego czy nawet tulei. Dlatego w trakcie okresowego badania diagnostycznego, trzeba sprawdzić zbieżność kół. Ma ona duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, sterowalność auta, jego stabilność i szybkość zużycia ogumienia.

O czym należy pamiętać?
– Najważniejsza jest zbieżność i kąt pochylenia kół przednich, gdyż na naszych dziurawych drogach one właśnie ulegają rozregulowaniu – tłumaczy inż. Andrzej Podbucki, kierownik serwisu autoryzowanego dilera Volkswagena Kim w Świebodzinie i Gorzowie Wlkp. I dodaje on: - W polskich warunkach konieczne jest sprawdzenie geometrii kół przednich przed rozpoczęciem każdego sezonu letniego. A najlepiej zrobić to teraz, czyli wiosną. I co też ważne, kupując używany samochód, jedną z pierwszych czynności obok wymiany oleju, powinno być właśnie udanie się do serwisu, by tam sprawdzono zbieżność. To niewielki wydatek, a właściwa geometria kół przednich, poprawi bezpieczeństwo jazdy i uchroni przed przyspieszonym zużyciem ogumienia – przekonuje nasz rozmówca.

Co i kiedy trzeba sprawdzić?
Najważniejsze w geometrii kół są takie wartości jak:
- kąt pochylenia,
- kąt pochylenia sworznia zwrotnicy,
- kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy,
- zbieżność kół.

Jeżeli ustawienie kół jest niewłaściwe, następuje szybkie, nierównomierne zużywanie się ogumienia. Pochylenie i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, wpływa na stabilność i sterowalność pojazdu w trakcie jazdy. O niestabilności pojazdu decyduje nieprawidłowe wyprzedzenie sworznia zwrotnicy. Poprawna zbieżność kół zapewnia uniknięcie poślizgu bocznego, poprawia stabilność kierowania oraz zapobiega nadmiernemu zużyciu ogumienia. Nieprawidłowe ustawienie kół powoduje zwiększenie zużycia paliwa.

Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście

- A co z kołami tylnymi - pytamy? - Tutaj jest podobnie. Też mamy do czynienia z kątem pochylenia oraz zbieżnością kół. Pojawia się jednak dodatkowy parametr: geometryczna oś jazdy, czyli potocznie mówiąc kierunek, w którym chciałaby się poruszać oś tylna pojazdu. Pożądanym ustawieniem kół osi tylnej jest takie, aby oś geometryczna jazdy pokrywała się z osią geometryczną podwozia, czyli aby samochód jechał prosto. - odpowiada Iiżynier Podbucki. Zawsze przed zakupem używanego samochodu radzimy sprawdzić geometrię oraz przynajmniej raz w roku. Czynność tę zlecamy wyspecjalizowanemu warsztatowi, który jest wyposażony w odpowiedni do tego sprzęt.

Cechy charakterystyczne dla zbieżności:

- Koła przednie
Zwiększenie rozbieżności:
* zwiększa się temperatura ogumienia, co wpływa na szybsze zużycie,
* minimalnie spada prędkość maksymalna,
* polepsza się stabilność prowadzenia pojazdu na odcinkach prostych.
Zmniejszenie rozbieżności:
* polepsza się stabilność na zakrętach,
* mniej zużywają się opony,
* odczuwamy gorsza stabilność jazdy na prostych odcinkach.

- Koła tylne
Zmniejszenie zbieżności:
* pogorszenie stabilność jazdy,
* niższe zużycie opon,
Zwiększenie zbieżności:
* poprawa stabilności jazdy,
* wzrost temperatury i zużycia opon,
* minimalny spadek prędkości jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Gtx

Gtx Smart

229,00 zł129,00 zł-44%
miejsce #2

Gtx

GTX Alkomat Elektrochemiczny

399,00 zł269,00 zł-33%
miejsce #3

Alcoforce

Alcoforce AF-400E

369,00 zł288,99 zł-22%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie