General Motors likwiduje swoją najstarszą markę samochodów.

Michał Kij
W hierarchii koncernu General Motors marka Oldsmobile zajmowała miejsce pośrodku między popularnym Chevroletem, a luksusowym Cadillakiem.

 

Dwadzieścia lat temu Oldsmobile produkował ponad milion samochodów rocznie. Pięć lat później sprzedaż spadła o połowę. Przeciętny kierowca zainteresowany kupnem Oldsmobile'a dobiegał siedemdziesiątki. Krąg odbiorców kurczył się w oczach.

 

Chromy i automat

 

fot. Oldsmobile
fot. Oldsmobile

Odchodzi marka, która zmieniła oblicze samochodów z Detroit. Trudno wyobrazić sobie amerykański wóz bez chromowanych ozdób i automatycznej skrzyni biegów. Oldsmobile jako pierwszy miał te atrybuty. Chrom zaczęto stosować w 1926 roku, w 1939 pojawiła się automatyczna skrzynia "Hydra-Matic".

 

 

fot. Oldsmobile
fot. Oldsmobile

Szefowie firmy traktowali klientów, głównie statecznych ojców rodzin, jak mądra żona. Dawali im poczucie pewności i bezpieczeństwa, a od czasu do czasu coś ekstra. Pikantne, awangardowe i szybkie modele ożywiały ruch w salonach dilerów. "Make a Date with the 88" (Umów się z "88") zachęcała reklama w 1949 r. Do Oldsmobili włożono wtedy silniki V8 "Rocket". (model na zdj.)
Rok później Oldsmobile Super 88 wygrał meksykański wyścig Carrera Panamericana.

 

Oldsmobile dla Miss Ameryki

 

Kabriolet 98 Fiesta z 1953 r. był pierwszym Oldsmobilem z panoramiczną, zawiniętą na boki przednią szybą.

fot. Oldsmobile
fot. Oldsmobile

 

O firmie znów było głośno w 1966 r. Przedstawiła pierwszy po wojnie amerykański samochód z przednim napędem. Sportowy Toronado (na zdj.)
z silnikiem V8 o mocy 385 KM został "Samochodem Roku" magazynu "Motor Trend". Wkrótce miejsce Toronado na okładkach czasopism zajął Oldsmobile 4-4-2. Kolejne cyfry oznaczały 4 biegi, 4-gardzielowy gaźnik i podwójny wydech. Komu tego było mało mógł zamówić wersję Hurst/Olds podrasowaną w firmie tunerskiej George'a Hursta.

 

Przez kilkanaście lat, aż do początku lat 70. każda nowa Miss Ameryki dostawała w prezencie od firmy Oldsmobila.

 


fot. Oldsmobile
fot. Oldsmobile


Pierwsze kłopoty

 

W mową dekadę Oldsmobile wszedł z reputacją auta wartego swojej ceny. Firma rok po roku zajmowała trzecie miejsce w statystykach sprzedaży. Kłopoty zaczęły się, gdy jeden z nabywców nowego Oldsa odkrył pod maską... silnik Chevroleta! Zarząd GM szukał oszczędności w unifikacji części, ale ludzie nie byli na to przygotowani. Wściekli, zasypali sądy pozwami.

W 1978 r. Oldsmobile jako pierwszy w Ameryce wprowadził do samochodów osobowych silnik wysokoprężny. Niestety, tandetny Diesel podkopał opinię firmy.

 

Dobre dni wróciły w połowie lat 80. W corocznych rankingach Oldsmobile przesunął się na drugie miejsce. Więcej samochodów sprzedawał w Stanach tylko Chevrolet. W nowym wydaniu pojawiły się szybkie Hurst/Oldsy. Po kilku latach wszystko się skończyło. Zaszkodziła mu konkurencja we własnym koncernie. Między nowymi, atrakcyjnymi modelami Buicka, a agresywnie promowanymi sportowymi Pontiakami. Dla Oldsmobila nie starczyło miejsca.

 

Tort na stulecie

 

fot. Oldsmobile
fot. Oldsmobile

Zarząd GM próbował reanimacji. W sezonie 1995 języczkiem u wagi był nowoczesny sedan Aurora. Hucznie świętowano stulecie firmy. W sierpniu 1997 r. do miasteczka Lansing, gdzie narodził się Oldsmobile zjechało 5000 samochodów i przeszło 150 tys. gości. Parkingi w centrum wypełniły się zabytkowymi autami. Świętowano 4 dni. Były parady, koncerty i gigantyczny tort urodzinowy. Debiutował nowy model Intrigue. Niestety, krzywa sprzedaży nie strzeliła w górę śladem fajerwerków. W 2000 roku zapadła decyzja o stopniowym wycofaniu marki z rynku. W tym roku Oldsmobile odchodzi do historii.

 

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie