Felgi stalowe i felgi aluminiowe. Wady i zalety. Które felgi wybrać na zimę?

Mariusz Michalak
Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Alufelgi coraz częściej są uznawane za jeden ze standardów w nowych samochodach, które opuszczają salon sprzedaży aut. Nadal jednak bardzo duża grupa aut posiada felgi stalowe, ponieważ to tanie i wygodne rozwiązanie. Właściciele tych pojazdów często zastanawiają się nad zmianą obręczy na aluminiowe. Są estetyczne i pozwalają na wprowadzanie modyfikacji parametrów obręczy. Wyjaśniamy, jakie są zalety i wady felg aluminiowych oraz stalowych, dzięki czemu dużo łatwiej będzie podjąć decyzję, czy zmiana będzie dla nas korzystna.

Felgi stalowe czy aluminiowe — które są bardziej odporne?

Wśród kierowców często panuje błędne przekonanie, że felgi aluminiowe są bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne. W rzeczywistości charakteryzują się większą wytrzymałością, jeśli weźmiemy pod uwagę ewentualne naciski i odkształcenia. To bardzo przydatna cecha. Doceniają ją kierowcy, którym podczas jazdy zdarzy się niepodziewanie wpaść w dziurę lub delikatnie uderzyć w krawężnik. Jednak jeśli już się pojawią spore ubytki (powstałe np.: w wyniku drogowej kolizji), często konieczna bywa wymiana felgi aluminiowej na nową. Zwykle renowacja jest nieopłacalna albo nawet niemożliwa. Uszkodzona alufelga może pęknąć podczas eksploatacji. Jazda na wadliwym komponencie staje się więc niebezpieczna. Pojawia się również ryzyko powstania korozji. Warto mieć na względzie, że lekkie obtarcia czy niewielkie skrzywienia nie stanowią zagrożenia.

Czasem uszkodzeń mechanicznych nie da się uniknąć. Każdemu kierowcy mogą zdarzyć się wyjątkowe sytuacje, w których nieoczekiwanie uderzy się w przeszkodę, np. krawężnik, i uszkodzi obręcz. Należy podkreślić, że w przeważającej uszkodzenia powstałe w okolicznościach normalnych (brak kolizji, wypadku) nie doprowadzą do takiego zniszczenia obręczy, które wymaga naprawy w specjalistycznych warsztatach. By uchronić się od uszkodzeń mechanicznych powstałych przy parkowaniu równoległym (takie uszkodzenia są najczęstsze) należy stosować się do dobrych praktyk przy parkowaniu, czyli na ustawieniu koła prostopadle do krawężnika i pokonaniu go czołem opony.

Wybierając felgi dla siebie, musimy zastanowić się, jaki wybór przyniesie nam więcej korzyści. Felgi stalowe znacznie łatwiej naprostować, kiedy dojdzie do wygięcia. Koszt naprawy takiej obręczy jest też znacznie niższy niż w przypadku alufelgi. Do aluminiowego kompletu musisz dobra

odpowiedni kolor lakieru, co nie jest łatwe, a nie oszukujmy się — w tym przypadku estetyka to jeden z najważniejszych aspektów. Należy jednak podkreślić, że przecierki, wady kosmetyczne delikatne uszkodzenia mechaniczne nie wymagają malowania całej obręczy. Wystarczy zabezpieczyć odprysk.

Właściwości antykorozyjne

Proces produkcji, a w szczególności etapy malowania, mają duży wpływ na stopień odporności felg na pojawienie się korozji. Każda obręcz aluminiowa poddawana jest obróbce uszlachetniającej powierzchnię i kompleksowemu procesowi lakierowania, podczas którego nakłada się kilkuwarstwową powłokę. Po naniesieniu gruntu natryskiwany jest podkład, a następnie obręcz jest pokrywana lakierem bezbarwnym. Ostatnia warstwa ma na celu zabezpieczenie przed korozją. Do lakierowania stosowane są lakiery proszkowe, które gwarantują wysoką jakość i długą żywotność powłoki. Na modele stalowe nie nakłada się lakieru w ostatnim etapie, dlatego też są mniej odporne. Oczywiście zależność dotyczy tylko obręczy bez wad. W chwili, gdy na powierzchni felgi pojawiają się ubytki, zagrożenie korozją jest tak samo duże.

Konstrukcja felg – czy ma znaczenie?

Stopień odporności na uszkodzenia i korozję to nie jedyne ważne właściwości, jakie warto wziąć pod uwagę, rozważając zakup obręczy. Alufelgi nadają indywidualny charakter pojazdom, ale wysoka estetyka nie jest ich jedyną zaletą. Mogą realnie wpłynąć na komfort jazdy. Wszystko za sprawą elastyczności konstrukcji, którą uzyskują za sprawą metody odlewu. Producenci mogą ulepszać swoje modele i swobodnie je kształtować. Jednym z ciekawszych przykładów jest OZ RACING, czyli marka, która doświadczenia płynące z produkcji obręczy do wyścigów WRC i F1, wykorzystuje w produkcji felg aluminiowych dla aut osobowych. Wykorzystują technologię flow forming (czyli rozciąganie aluminium). Pozwala to na znaczące obniżenie wagi obręczy przy jednoczesnym zwiększeniu jej sprężystości o 200% w porównaniu do odlewu niskociśnieniowego.

Bez względu na to, na jakie felgi się chcemy zdecydować, musimy jednak pamiętać o tym, że muszą być one idealnie dopasowane do samochodu tak, aby nie utrudniały codziennej jazdy. Wybierając, warto zwrócić szczególną uwagę na ofertę od renomowanych producentów, którzy szczególną uwagę przykładają do jakości.

Które felgi wybrać na zimę?

Zastanawiasz się, które z obręczy są bardziej odporne na uszkodzenia zimą? Tak naprawdę każda z nich jest narażona na negatywne działanie czynników zewnętrznych. Sól drogowa jest niebezpieczna dla każdej z nich. Alufelgi są bardziej przygotowane na intensywne użytkowanie w trudnych warunkach atmosferycznych. Mylnym jest popularne twierdzenie, że wymagają od użytkownika poświęcenia większej ilości czasu na pielęgnację niż stalowe. Czyszcząc auto na myjni bezdotykowej, należy pamiętać o spłukiwaniu brudu ciepłą wodą z detergentem z odpowiedniej odległości.

Warto wybrać dwa komplety?

Bez wątpienia rozwiązaniem oszczędzającym czas i pieniądze jest zdecydowanie się na użytkowanie zamiennie dwóch kompletów obręczy – jednych na sezon letni, drugich na zimowe. Wielu kierowców wybiera alufelgi na ciepłą połowę roku, a felgi stalowe na chłodną, kiedy ryzyko uszkodzeń oraz zabrudzeń jest większe.

„Im nowsze samochody, tym większe felgi oferowane są w standardzie lub za dopłatą. Często idzie to w parze z montażem większych hamulców, na których musi zmieścić się felga. Należy jednak podkreślić, że nie jest to jedyna zależność. Obecnie panuje taki trend, że zakłada się coraz większe obręcze, np.: w Skodzie Enyaq takie o wielkości 21”. Biorąc pod uwagę fakt, iż felgi stalowe produkowane są w 90% do średnicy 16 cali, często ciężko jest dobrać felgi stalowe do samochodu, który wyjechał z fabryki na kołach o średnicy 18 czy 19 cali. Kupując felgi na zimę, skupmy się na tym samym rozmiarze obręczy, który posiadamy w oryginale bądź rozmiar niżej. Wyznacznikiem stosowanych średnic do konkretnego auta jest homologacja TUV odpowiedzialna za dopasowanie.” – mówi Artur Pick - Koordynator zespołu sprzedaży felg w Oponeo.pl.

Dodatkowo użytkowanie zamienne dwóch kompletów przyniesie realne korzyści. Pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze na przekładaniu opon w serwisie wulkanizacyjnym. Nawet jeśli nie wymieniasz ich samodzielnie, wizyta będzie trwała znacznie krócej niż zwykle. Pamiętaj tylko o regularnym wyważaniu kół. To tańsza usługa niż przełożenie opon, a ma duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Poza tym, przechowywanie opon z felgami jest prostsze i wygodniejsze. Możesz ułożyć je na stosie albo powiesić na specjalnych wieszakach.

Źródło: Oponeo.pl

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty