Elektryczny hamulec postojowy

Redakcja
Elektryczny hamulec postojowy (EPB) już od dawna jest stosowany w samochodach nie tylko klasy wyższej. Wprowadzony został w 2001 r. najpierw w luksusowych limuzynach.

Fot. ATE
Fot. ATE

EPB zastępuje konwencjonalną dźwignię hamulca ręcznego również w autach niewielkich-kompaktowych. Jest praktyczny w zastosowaniu i nieskomplikowany technologicznie. Zastąpił tradycyjny uchwyt hamulca ręcznego w tunelu przy drążku zmiany biegów lub w innej wersji pedał, uruchamiany stopą kierowcy.

Zamiast energicznego szarpnięcia lub nacisku teraz do obsługi hamulca postojowego mamy mały przycisk. Do tego rozwiązania z pewnością muszą przyzwyczaić się przede wszystkim kierowcy. Ale również dla warsztatu to zmiana, albowiem zmienił się przebieg prac naprawczo-serwisowych układu hamulcowego.

Serwis techniczny firmy ATE przygotował w tym celu pakiet szczegółowych informacji i dokumentacji. Jest on do dyspozycji nie tylko Centrum Hamulcowego ATE.

Najpierw sprawdzić

Wszystkim mechanikom zwracamy uwagę, aby przed rozpoczęciem prac serwisowych obowiązkowo rozpoznali system, jaki został zastosowany w danym pojeździe. Obecnie stosowane są bowiem dwie różne zasady funkcjonowania elektrycznego hamulca postojowego. W związku z tym prace naprawczo-serwisowe powinny być odpowiednio dostosowane do rodzaju i budowy systemu hamulca elektrycznego postojowego.

EPB z centralnym aktywatorem

Fot. ATE
Fot. ATE

Elektryczny hamulec postojowy (EPB) z centralnym aktywatorem znalazł zastosowanie w samochodach takich jak: Ford C-Max (EPB-opcja), modele marki Renault Laguna i Scenic oraz BMW serii 7. W tych samochodach zaciski hamulcowe są wyposażone w elektromechaniczny centralny aktywator (Cable Puller np. ATE), który jest uruchamiany poprzez cięgno hamulca ręcznego. Przy takim rozwiązaniu zaciski hamulcowe na tylnej osi są jeszcze konwencjonalne. Jak tylko kierowca naciśnie przycisk uruchamiający lub zwalniający hamulec postojowy, wówczas sterownik wysyła elektroniczny sygnał do aktywatora, który wówczas uruchamia albo zwalnia.
W tym systemie hamulca elektrycznego postojowego klocki i tarcze hamulcowe mogą być wymieniane, tak jak w hamulcach konwencjonalnych.

EPB z własnym silnikiem elektrycznym

Jako alternatywny system zadomowił się już w pojazdach koncernu VW: w modelach Audii A4, VW Passat, Tiguan, gdzie silnik elektryczny jest bezpośrednio wbudowany w zacisk. Również on jest uruchamiany sygnałem sterownika i po naciśnięciu na przycisk hamulca postojowego otwierane są i zamykane oba zaciski równocześnie. W tym hamulcu elektrycznym postojowym naprawa i serwis są związane z dużo większym nakładem pracy.

Fot. ATE
Fot. ATE

W związku z budową zacisku, tłoczek hamulcowy przy zużytym klocku nie da się wycofać za pomocą zwykłego przyrządu do cofania tłoczków. Najpierw musi zostać uruchomiony i wycofany elektrycznie. W tym celu należy zastosować specjalistyczny przyrząd, albo tester diagnostyczny.

Jeśli serwisant będzie próbował na siłę cofnąć tłoczek w zacisku może doprowadzić do uszkodzenia silnika, który uruchamia tłoczek hamulcowy. Dopiero po wycofaniu tłoczka elektrycznie można ręcznie do końca wycofać tłoczek za pomocą tradycyjnego przyrządu do cofania tłoczków.

Podczas serwisu hamulców należy zwrócić uwagę na to, aby nie wyłączyć wtyczki silnika elektrycznego zacisku hamulcowego. Po zakończeniu prac należy dokonać kalibracji systemu za pomocą odpowiedniego sprzętu serwisowego lub przyrządu diagnostycznego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty