Elektroniczny system zastępuje dobrze znaną klamkę drzwi i jest umiejscowiony przy podłokietniku w drzwiach. Będąc w środku, drzwi otwieramy naciśnięciem przycisku, a następnie je popychamy. Z zewnątrz system pozwoli na otwarcie drzwi, gdy wykryje, że kierowca lub pasażer mają przy sobie inteligentny kluczyk. Przycisk zwalniający zatrzask został umieszczony od wewnętrznej strony klamki, która jest nieruchoma.
Zastosowanie systemu elektronicznych klamek pozwoliło też na wprowadzenie zupełnie nowego asystenta bezpiecznego wysiadania (Safe Exit Assist). Uniemożliwi on otwarcie drzwi, jeśli z tyłu nadjeżdża inny pojazd lub rowerzysta. To pierwsza taka technologia na świecie, która nie pozwala otworzyć drzwi, jeśli istnieje ryzyko kolizji. Według szacunków Lexusa może ona pomóc uniknąć aż 95% wypadków spowodowanych nieuważnym otwarciem drzwi.
Safe Exit Assist współpracuje z elektronicznymi klamkami, a także z systemem monitorującym martwe pole w lusterkach (BSM). Gdy z tyłu auta zostanie zidentyfikowany rowerzysta lub inny pojazd, kierowca zostanie poinformowany zapaloną lampką ostrzegawczą zamontowaną w lusterku zewnętrznym oraz komunikatem na wyświetlaczu na tablicy wskaźników. Dodatkowo, drzwi pozostaną zamknięte do momentu, gdy inny uczestnik ruchu przejedzie. Jeśli nastąpi próba otwarcia drzwi, lampka w lusterku zacznie mrugać, a samochód ostrzeże dodatkowo komunikatem głosowym.
Asystent bezpiecznego wysiadania zadebiutował wraz z premierą drugiej generacji modelu NX. Funkcja Safe Exit Assist jest już dostępna w nowej, piątej generacji Lexusa RX, a wkrótce trafi do elektrycznego modelu RZ.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?