Ekrany akustyczne będą powstawać rzadziej. Zaoszczędzimy miliardy

redakcja.regiomoto
Ekrany przy drodze ekspresowej S5 pod Bydgoszczą
Ekrany przy drodze ekspresowej S5 pod Bydgoszczą
Ministerstwo Środowiska przyznaje, że gdyby nie wyśrubowane przepisy, to budowa tras szybkiego ruchu w Polsce byłaby tańsza nawet o 40 proc. Obniżenie norm hałasu tylko o kilka decybeli pozwoli oszczędzić 1,8 mld zł na ekranach akustycznych.
Ekrany przy drodze ekspresowej S5 pod Bydgoszczą
Ekrany przy drodze ekspresowej S5 pod Bydgoszczą

Taka decyzja zapadła w ubiegłym roku po interwencji premiera Donalda Tuska.
- Podobno wściekł się, gdy z powodu mgły nie mógł wrócić do Warszawy samolotem i z okien samochodu oglądał długie ekrany akustyczne stojące w szczerym polu - mówi nam proszący o zachowanie anonimowości pracownik bydgoskiego urzędu wojewódzkiego.

- Jeśli to prawda, to nie ma się co dziwić. Do połowy ubiegłego roku, czyli do wprowadzenia zmian w rozporządzeniu, mieliśmy chyba najbardziej wyśrubowane przepisy dotyczące norm hałasu w całej Europie. Teraz można je porównać do tych w Niemczech, ale i tak wciąż są jednymi z najwyższych w Europie - przyznaje Włodzimierz Ciepły, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, która m.in. wydaje decyzje środowiskowe dla największych inwestycji w województwie kujawsko-pomorskim.

W Warszawie trwa wyjaśnianie powodów utrzymywania tak wysokich limitów dotyczących dopuszczalnego poziomu hałasu. Równocześnie Najwyższa Izba Kontroli bada zasadność budowy długich ekranów dźwiękochłonnych wzdłuż autostrad A1 i A2. Natomiast stołeczna prokuratura prowadzi postępowanie w sprawie niedopełnienia obowiązków przez pracowników Ministerstwa Środowiska poprzez zaniechanie wprowadzenia zmian w rozporządzeniu z 2007 r.

- W ramach postępowania ustalamy przyczyny wprowadzenia zawyżonych norm hałasu, co skutkowało zawieraniem przez GDDKiA umów na budowę licznych ekranów akustycznych - przyznaje prok. Dariusz Ślepokura, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie.

Jak już wspominaliśmy, normy obniżono dopiero w połowie ubiegłego roku. Według wyliczeń MŚ pozwoli to zaoszczędzić przy budowie 371 km planowanych dróg aż 1,8 mld zł. Urzędnicy przyznali też, że gdyby obecne przepisy obowiązywały wcześniej, to budowa dróg przed EURO 2012 byłaby nawet o 40 proc. tańsza.

Przedstawiciele bydgoskiego oddziału GDDKiA nie chcą się na ten temat wypowiadać. Nie komentują też zarzutów o marnowanie pieniędzy na niepotrzebne ekrany. Podają tylko suche liczby:

  • budowa S5 i S10 na odcinku od Stryszka do Białych Błot kosztowała nieco ponad 400 mln zł, z czego ekrany - 12 mln zł,
  • budowa obwodnicy Kowala kosztowała 49 mln zł, z czego ekrany - 4,5 mln zł,
  • budowa ronda z krótkim odcinkiem drogi krajowej nr 91 w Dolnej Grupie kosztowała 10 mln zł, z czego ekrany - 2 mln zł,
  • budowa Węzła Turzno na autostradzie A1 z drogą krajową nr 15 pochłonęła 18,5 mln zł złotych, z czego ekrany - 1,5 mln zł.

(BOG) "Gazeta Pomorska" 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty