"Cztery opony zimowe to podstawa" - najlepszy rajdowiec w Polsce radzi

Bartosz Gubernat
Kajetan Kajetanowicz: Zalecam montaż czterech zimówek
Kajetan Kajetanowicz: Zalecam montaż czterech zimówek
Rozmowa z Kajetanem Kajetanowiczem, czterokrotnym Rajdowym Samochodowym Mistrzem Polski.
Kajetan Kajetanowicz: Zalecam montaż czterech zimówek
Kajetan Kajetanowicz: Zalecam montaż czterech zimówek

Założył pan już opony zimowe do swojego samochodu?

- Jeszcze nie, ale wkrótce to zrobię, bo ogumienie to jedna z kwestii, w których nie uznaję kompromisów. Wiem, że to dość ostre słowa, ale gdy zdamy sobie sprawę z tego, że opony to jedyne elementy samochodu, które łączą go z nawierzchnią, potraktujemy je jako jedną z istotniejszych spraw. Oczywiście dbać powinniśmy o wszelkie podzespoły, które mają wpływ na prowadzenie auta i nasze bezpieczeństwo, ale dobre ogumienie to podstawa.

Mimo tego wielu kierowców ciągle uważa, że doświadczenie za kierownicą wystarczy, aby bezpiecznie przetrwać zimę, nawet na oponach letnich. Dlaczego więc fachowcy polecają sezonowa zmianę ogumienia?

- Opony zimowe są wykonane ze specjalnej mieszanki, przygotowanej do pracy w niskich temperaturach. Charakteryzuje je także inny profil bieżnika, ułatwiający odprowadzanie błota i śniegu. Gdy temperatura spada poniżej zera, letnie opony stają się twarde, jakby plastikowe. Auto gorzej się prowadzi, a droga hamowania znacznie się wydłuża. Na śniegu mając letnie „kapcie” praktycznie możemy zapomnieć o kontroli i sterowaniu autem. Żeby przekonać się o różnicy między oponami letnimi i zimowymi, proponuję eksperyment. Należy na śliskiej nawierzchni porównać, jak wam się idzie w traperach, a jak w baletkach czy butach od garnituru. Jestem pewny, że wtedy zrozumiecie na czym polega różnica.

Kiedy najlepiej zmienić opony letnie na zimowe?

- Odpowiedni moment na montaż opon zimowych jest trudny do określenia, ale gdy przyjdą pierwsze śniegi lepiej mieć je na kołach. Należy jednak pamiętać, że opona zimowa w wysokich temperaturach szybciej się zużywa i ma dużo słabsze właściwości trakcyjne. Gdy temperatura przekracza plus 7 stopni Celsjusza pamiętajmy, żeby oponę zimową traktować łagodniej. Wcześniej i delikatniej hamujemy oraz łagodniej pokonujemy zakręty. Co ważne - oprócz zmiany wszystkich czterech opon trzeba pamiętać także o kontroli stanu ogumienia. Bieżnik niższy niż cztery milimetry i stara "guma" wydłużają drogę hamowania.

Rozmawiał Bartosz Gubernat
fot. kajto.pl

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty