Czas na „amory”

(opr)
Podczas badania technicznego zalecenie wymiany amortyzatorów może być dla większości kierowców niemiłą, bo kosztowną niespodzianką.

W Europie Zachodniej przeprowadzono w ponad 16 tys. samochodach testy sprawności amortyzatorów. Połowa testowanych amortyzatorów nadawała się do wymiany. Jakie byłyby wyniki badań samochodów jeżdżących po polskich drogach, strach pomyśleć. Od rzeczywistości trudno jednak uciec, szczególnie niesprawnym samochodem.

 

Do zużytych amortyzatorów kierowca przyzwyczaja się instynktownie dostosowując styl i technikę jazdy do warunków i ograniczonych możliwości pojazdu. Dlatego zapewne podczas badania technicznego zalecenie wymiany amortyzatorów może być dla większości kierowców

Czas na „amory”

niemiłą, bo kosztowną niespodzianką. To tylko sytuacja teoretyczna, albowiem profesjonalnego sprzętu diagnostycznego do badań amortyzatorów jest jak na lekarstwo. Ufamy więc doświadczeniu mechaników. Sprawność amortyzatora można ocenić za pomocą urządzeń mierzących absorpcję energii przez amortyzator przy wymuszaniu ruchów sprężania i rozprężania. Jeżeli amortyzator nie spełnia najmniejszej tolerancji bezpieczeństwa, to oznacza, że jest do wymiany. Jazda z takimi amortyzatorami jest niebezpieczna, albowiem nie jest on zdolny utrzymywać oponę w kontakcie z podłożem. Tym samym rośnie ryzyko wypadku, szczególnie w czasie wykonywania manewrów nagłych skrętów lub ostrego hamowania.

 

Najbardziej wiarygodne są testy przeprowadzane w skrajnie niekorzystnych warunkach. Przytoczę wyniki testów, jakie przeprowadziła firma Tenneco Automotive. Sprawdzono jak zachowuje się na śniegu i lodzie samochód wyposażony w systemy ABS i EPS, ale z zużytymi

Fot. Monroe
Fot. Monroe

amortyzatorami. Auto z ABS, w którym zamontowano amortyzatory zużytymi w 50% ma drogę hamowania awaryjnego dłuższą o 1,8 m dłuższą niż mające w pełni sprawne amortyzatory. Zużyte amortyzatory mają także negatywny wpływ na przyspieszania samochodu na lodzie i śniegu. W czasie testu auto z systemem kontroli trakcji ASR i EPS z amortyzatorami w pełni sprawnymi przyspiesza za siedem sekund do 35,7 km/godz.. ten sam samochód z amortyzatorami zużytymi w 50% osiąga w tym czasie tylko 34,2 km/godz., czyli traci 16% przyspieszenia.

 

Czym ryzykujesz jeżdżąc z niesprawnymi amortyzatorami?

Przede wszystkim własnym zdrowiem, ale także poważnymi wydatkami. Niesprawny amortyzator może być bezpośrednią przyczyną wielu kosztownych awarii. Pamiętajmy więc, że wyeksploatowane amortyzatory to:

1. Niższa skuteczność hamowania, co w praktyce oznacza dłuższą drogę hamowania.

2. Wyższe ryzyko poślizgu na mokrej nawierzchni.

3. Gorsza skuteczności systemu chroniącego przed blokadą kół (ABS) oraz elektronicznego systemu kontroli stateczności (ESP).

4. Szybsze zmęczenie kierowcy i dłuższy czas reakcji.

5. Przyspieszone zużycie opon i elementów zawieszenia.

6. Pogorszenie się sterowności auta w czasie skrętu lub przy bocznym wietrze.

7. Większe prawdopodobieństwo aquaplaningu przy niższych prędkościach.

8. Gorsza widoczność i oślepianie innych użytkowników dróg.

9. Nie trzymanie się przez holowana przyczepę toru jazdy.

10. Niski komfort jazdy i pogorszenie samopoczucia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty