Co szef drogówki sądzi o "Drogówce? Podinsp. Tchorowski odpowiadał na pytania internautów

gazeta.lubuska
Jarosław Tchorowski, szef zielonogórskiej drogówk
Jarosław Tchorowski, szef zielonogórskiej drogówk
W czwartek zielonogórską redakcję „GL” odwiedził podinsp. Jarosław Tchorowski, szef zielonogórskiej drogówki. Przez godzinę na naszym czacie odpowiadał na pytania internautów dotyczące m.in. pracy drogówki', karania mandatami, zachowania kierowców czy też tzw. trzeźwych poranków'.
Jarosław Tchorowski, szef zielonogórskiej drogówk
Jarosław Tchorowski, szef zielonogórskiej drogówk

mario197: Dzień dobry. Posiadam angielskie prawo jazdy, czy muszę je wymienić na polskie?
Jarosław Tchorowski: Dzień dobry, nie ma takiego obowiązku. Można to zrobić, jeśli samemu się tego chce. 

Anna: Nurtuje mnie jedna rzecz. Czy mając prawo jazdy kat. B mogę jeździć samochodami z homologacją ciężarową np. Nissanem Navara?
J.T.: Tak może Pani jeździć. Liczy się dopuszczalna masa całkowita, w odniesieniu do kat. B jest to 3,5 tony, a ten samochód jej nie przekracza.

Zobacz też:

NOWE EGZAMINY TEORETYCZNE NA PRAWO JAZDY - ROZWIĄŻ PRZYKŁADOWY TEST NA PRAWO JAZDY KATEGORII B I SPRAWDŹ, CZY NAPRAWDĘ JEST TAK TRUDNY

 

Asasello: Czy odpryski lub małe pęknięcia na szybie przedniej kwalifikują pojazd do zatrzymania dowodu rejestracyjnego?
J.T.: Jeśli znajdują się one w polu widzenia kierowcy, bądź jest ich na tyle dużo, że mogą w każdej chwili doprowadzić do pęknięcia szyby, dowód rejestracyjny może być zatrzymany. 

FZ: Jakie jest Pańskie zdanie na temat krążącej w naszym mieście opinii, że straż miejska nie powinna interweniować w przypadku wykroczeń drogowych? Sam prezydent Kubicki twierdzi, że od takich spraw jest wyłącznie policja.
J.T.: Uważam, że straż miejska powinna wspierać policję i pomagać w różnych sytuacjach, w tym i w odniesieniu do wykroczeń drogowych, oczywiście adekwatnie do swoich uprawnień.

Wojtek: Ile prawdy o Waszej pracy jest w filmie „Drogówka" Smarzowskiego? Tylko ryba nie bierze?
J.T.: Ten film nie ma nic wspólnego z naszą służbą! Dla mnie jest to bajka, a nie nasza ciężka i trudna służba. Ja traktuję to jako wizję i obraz autora filmu.

Wojtek: Często, gdy wchodzę na przejście dla pieszych, wcale nie nagle, kierowcy i tak mają mnie w d... Jeszcze jeden z drugim potrafi na mnie zatrąbić. Coś robicie, by było u nas jak w Niemczech? Tam to jest kultura jazdy.
J.T.: Tak robimy! Z tego co wiem to został złożony projekt zmian w ustawie prawo o ruchu drogowym mający na celu wprowadzenie bezwzględnego pierwszeństwa pieszemu, który będzie tuż przed, jak i na samym przejściu. Natomiast my jako policja postawiliśmy sobie jako główny cel w 2013 r. poprawę bezpieczeństwa osób poruszających się po drogach pieszo. Dlatego też wprowadziliśmy jako zielonogórska policja akcję „Bezpieczny pieszy", która będzie długofalowa i długoterminowa.

Wojtek: Czy akcje typu „Trzeźwy poranek" są zgodne z prawem?
J.T.: Tak, są zgodne z prawem. Mówi o tym stanowisko Prokuratora Okręgowego w Zielonej Górze, ale również przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym, które pozwalają policji używać urządzeń do kontroli stanu trzeźwości kierujących, art. 129 pkt. 2 ust. 9.

bobo: Czy nie warto zorganizować permanentnej akcji typu „Wariat na drodze"? Ograniczanie się do badań alcoblow to chyba trochę za mało...
J.T.: Badania alcoblow to jest jeden mały, ale zauważalny wycinek naszej służby, który trwa godzinę bądź dwie przy udziale części naszych sił. Nie ograniczamy się tylko do tej akcji, bo prowadzimy również intensywną akcję „Bezpieczny pieszy", jak też pełnimy służbę w miejscach bardzo zagrożonych, takich jak drogi krajowe nr 3, 27, 32, czy też na drogach wojewódzkich. A w tych wszystkich działaniach zależy nam na tym, aby doprowadzić do takiej sytuacji, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego będą czuć się bezpiecznie a pirat drogowy będzie rzadkością!

dar: Czy w przypadku, gdy równolegle do jezdni zlokalizowana jest ścieżka rowerowa, rowerzysta ma obowiązek poruszać się tą ścieżką? Pytam w kontekście warunków zimowych - a więc śniegu uporządkowanego z jezdni na ścieżkę rowerową (brak przejezdności).
J.T.: Jeśli jest ścieżka rowerowa to rowerzysta ma obowiązek korzystać z niej. Przepisy nie przewidują wyłączenia w przypadku braku przejezdności.

dar:  Czy służby drogowe zgodnie z prawem ograniczają przejezdność ścieżki, by zachować przejezdność drogi?
J.T.: Nie słyszałem o czymś takim. Za służby drogowe odpowiada zarządca drogi i powinien pamiętać również o rowerzystach. 

ciekawy: Co zrobić w sytuacji, gdy robi się zator na jednym prawym pasie np. koło Ronda PCK w Zielonej Górze. Jadąc drugim pasem (lewym), który jest wolny, widzę po prawej stronie stojącego busa... Nagle zza busa wyskakuje pieszy i jest na przejściu. Jak mam się zachować, żeby nie dostać 10 pkt?
J.T.: Należy tak dostosować prędkość, aby móc zatrzymać samochód przed pieszym. Mówią o tym przepisy, tylko często o tym zapominamy.

bobo: Oczywiście, że pieszy ma czuć się bezpiecznie na przejściu, ale czy nie jest istotne to, czy znalazł się on na pasach po uprzednim sprawdzeniu, czy może wejść na ulicę? Już dzieci w przedszkolu uczy się przecież, że najpierw spoglądamy w lewo itd.
J.T.: Tak, oczywiście piesi również popełniają błędy i zapominają o tych zasadach, ale nie możemy drogi traktować jak placu boju gdzie przetrwa ten, kto jest silniejszy, a w tym przypadku ten kogo chroni samochód. Myślę, że czasami warto wykazać się wyrozumiałością z obu stron, bo mamy tylko jedno życie. A ponieważ piesi też popełniają błędy, Policja również im się przygląda i sięga po określone prawem konsekwencje! Pamiętajmy też, że tak, jak jedziemy do pracy autem, tak pieszy idzie. Jak jedziemy po dziecko to pieszy idzie, a stojąc przed przejściem czasami po 5-10 minut można mieć dosyć. Dlatego należy zrozumieć jedną, jak i druga stronę.

mlody: Mam pytanie odnośnie takiego zajścia: jadąc po za terenem zabudowanym skręcam na skrzyżowaniu w lewo. Za mną jedzie tir. Podczas skrętu w lewo zza tira wyjeżdża (wyprzedza) samochód osobowy i uderza w mój bok. Dodam, że skrzyżowanie jest oznakowane. Czyja wtedy jest wina? Moja czy osoby nieprawidłowo wyprzedzającej?
J.T.: Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć. Każda taka sytuacja, a jest ich trochę jest inna i dlatego należy rozpatrywać je indywidualnie. Zapraszam do Wydziału Ruchu Drogowego KMP Zielona Góra przy ul. Partyzantów w Zielonej Górze, spróbujemy omówić tę sytuację i wyjaśnić wątpliwości.

ciekawy: Jakie ma Pan zdanie na temat ITD i fotoradarów montowanych w samochodach? Czy otrzymanie mandatu po dwóch tygodniach działa prewencyjnie i poprawia stan bezpieczeństwa? Czy nie lepiej by było wprowadzić więcej kontroli drogowych i lotnych patroli?
J.T.: Więcej patroli policji na pewno będzie. Polscy kierowcy mają bardzo duży problem z przestrzeganiem ograniczeń prędkości, dlatego uważam, że wszelkie działania, które mają poprawić bezpieczeństwo na drogach są słuszne. Kiedyś zajmowała się tym policja, przekazanie fotoradarów i utworzenie komórek w ITD pozwoliło przesunąć policjantów zza biurek na drogi, bo takie są oczekiwania społeczeństwa - widoczność policji. Doświadczenia chociażby Francji, Wielkiej Brytanii pokazują, że fotoradary przynoszą ogromny efekt w poprawie bezpieczeństwa na drogach, tym samym ginie dużo mniej osób, naszych bliskich! 

wybrał (jac)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty