Ciekawostki przyrody

Jerzy Iwaszkiewicz
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
10. kilometrowy odcinek warszawskiej obwodnicy S8 z Powązek do wyjazdu na Poznań przed Ożarowem, kosztował przeszło 2 mld złotych. Wychodzi na to, że jeden kilometr - 200 mln, jeden metr – 200 tys., a jeden centymetr, że pobawimy się dalej w te rozważania – 2 tys. zł.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Pokazywałem w Szkle Kontaktowym TVN ile to jest metr, a w każdym udało się budowniczym zmieścić radośnie 200 tys. złotych. Jest to bez wątpienia najdroższa autostrada znana w przyrodzie, tym bardziej, że nie trzeba było przewiercać się przez Giewont, ani też kłaść trasy na dnie morza.

Póki co, obwodnica S8 jest jednak równa, elegancka i nie trzęsie. W celach badawczych - jak już pisaliśmy - pojechaliśmy tu z prędkością bardzo niedozwoloną, może nawet 200 km/h (do czego nigdy się nie przyznamy) i też nie trzęsło. Na wszelki wypadek ogłoszono, że w asfalcie jest za mało asfaltu i trzeba będzie dołożyć. W Polsce zawsze jest tak, że nawet jak jest dobrze, to ogłasza się, że może być źle, co zresztą na ogół się sprawdza.

Rząd ograniczył program budowy autostrad i robi się horror. Kiedy codziennie stoi w korku kilkadziesiąt tysięcy samochodów, to stoi jakby cała gospodarka, a teraz będzie stało coraz więcej. Miało być za rok 1800 km autostrad, a będzie, jak dobrze pójdzie, 1500, a dróg ekspresowych jeszcze mniej - 1300 km zamiast 2. tysięcy jak obiecywano. Wstrzymano przetargi na budowę 45 odcinków autostrad.

W Polsce, przypomnijmy, jest już 20 mln samochodów (13 mln osobowych). Na jeden osobowy przypada średnio 2, 7 Polaka. Jest to wysoki wskaźnik europejski. Motoryzacja wszakże jest to moloch, który wciąga. W Niemczech jest już 12 tys. kilometrów autostrad i wciąż buduje się nowe, a u nas przerywa się to, co dopiero miało być budowane. Poseł Ryszard Kalisz powiedział kiedyś, że w Polsce nie udały się głownie dwie sprawy: partie polityczne oraz budowa autostrad.

I jeszcze jedno. Tunel nad Wisłą w Warszawie też kosztował dużo. Tędy idzie cały ruch ale jest za to ciemno i brudno. Wielokilometrowe tunele w górach w Szwajcarii są czyściutkie, glazurką wykładane, światła świecą, a warszawski tunel w centrum miasta, bądź co bądź stolicy, wygląda - i to jest też ciekawostka przyrody - jak w kopalni do przewozu węgla.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty