Budowa S7 w Małopolsce. Mija rok prac na odcinku Miechów – Szczepanowice. Jakie postępy? Kiedy koniec?

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Mija rok od rozpoczęcia budowy odcinka S7 Miechów – Szczepanowice. Zaawansowanie prac przekroczyło już półmetek. Ta trasa połączy funkcjonujące już w województwie małopolskim odcinki ekspresówki na północ od Krakowa, a późniejsze rozpoczęcie jej budowy jest konsekwencją odwołań od decyzji środowiskowej. Inwestycja ma być gotowa w sierpniu 2024 roku.

Wschodnia obwodnica Miechowa

Odcinek S7 Miechów – Szczepanowice pozwoli na ominięcie miasta od wschodu i południa. Teraz, po oddaniu do ruchu we wrześniu odcinka od Moczydła do węzła Miechów, kierowcy muszą zjechać z ekspresówki i przejechać na drogę krajową nr 7 północną obwodnicą Miechowa DW783. Nowa S7 nie łączy się bowiem bezpośrednio z dotychczasową DK7.

Pierwotny pomysł na budowę tej drogi był inny. GDDKiA chciała realizować od razu cały 24-kilometrowy odcinek od Moczydła do Szczepanowic, co pozwoliłoby na połączenie z kolejnym odcinkiem Szczepanowice – Widoma. Takie rozwiązanie byłoby najlepsze, nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem. Jednak ze względu na protesty, które pojawiły się podczas przygotowania inwestycji, GDDKiA musiała zmienić plany.

Odwołania

W styczniu 2015 roku uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla całej inwestycji związanej z budową S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa. To zadanie zostało podzielone na trzy odcinki:

  • Moczydło – Szczepanowice (24 km);
  • Szczepanowice – Widoma (13,1 km);
  • Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km).

Granicami poszczególnych odcinków były węzły pozwalające na przejazd na dotychczasową drogę krajową nr 7, co w razie przesunięcia w czasie realizacji poszczególnych odcinków ułatwiałoby ruch tranzytowy.

Niestety, decyzja środowiskowa spotkała się z licznymi protestami i odwołaniami. Dotyczyły one przede wszystkim odcinka Miechów – Szczepanowice, a konkretnie okolic wsi Poradów i Parkoszowice. Rozpatrywanie odwołań dotyczących tylko tego krótkiego, kilkukilometrowego fragmentu trasy powodowało, że cała prawie 60-kilometrowa inwestycja została wstrzymana. Dlatego też zdecydowano się wydzielić z niej fragment trasy Miechów – Szczepanowice, którego dotyczyło postępowanie odwoławcze. Tym samym I odcinek małopolskiej S7 na północ od Krakowa, Moczydło – Szczepanowice, został podzielony na dwie części: Moczydło – Miechów (długość 18,7 km) i Miechów – Szczepanowice (5,3 km).

Dzięki tej decyzji można było rozpocząć budowę S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Miechów w lipcu 2020 roku. Ta trasa wymagała budowy wielu obiektów, m.in. 400-metrowej estakady, co przełożyło się na czas trwania budowy. Realizacja kontraktu zajęła trzy lata. Gdyby nie podjęto decyzji o podzieleniu inwestycji na dwie części, to prawdopodobnie trasa z Moczydła do Szczepanowic byłaby gotowa najwcześniej w 2026 roku.

Stan prac

Pozwolenie na budowę odcinka Miechów – Szczepanowice otrzymano we wrześniu 2022 roku, niemal równo trzy lata po zezwoleniu na realizację trasy Moczydło – Miechów. Planuje się oddać odcinek w sierpniu 2024 roku, a więc niespełna rok po otwarciu odcinka Moczydło – Miechów i niecałe dwa lata po rozpoczęciu budowy.

Przebudowano już całą instalację wodociągową i sanitarną na terenie budowy. Trwają prace związane z kanalizacją deszczową. Przełożono też kolidującą z inwestycją infrastrukturę energetyczną i teletechniczną. Wykopano ok. 430 tysięcy m³ ziemi, która została wykorzystana do budowy nasypów. Pozostaje jeszcze 160 tysięcy m³ wykopów do zrobienia i tyle samo nasypów do zbudowania.

Na trasie powstaje pięć wiaduktów – dwa są już prawie gotowe, na trzech pozostałych trwają intensywne prace. Na połowie przyszłej drogi położyliśmy już pierwszą warstwę asfaltu. Na odcinku 1 km zaczęliśmy kłaść drugą.

Za budowę odcinka odpowiada konsorcjum Fabe Polska (lider) i Sp Sine Midas Stroy. Nadzór nad realizacją inwestycji sprawuje Multiconsult.

Kalendarium

  • 15 stycznia 2015 r. – Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka I Moczydło – Miechów – Szczepanowice
  • 13 lipca 2015 r. – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała w II instancji decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka I Moczydło – Miechów – Szczepanowice
  • 17 października 2016 r. – uchylenie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej przez GDOŚ przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
  • 12 maja 2017 r. - decyzja GDOŚ wyłączająca z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oprotestowany odcinek Miechów - Szczepanowice
  • 29 czerwca 2017 r. - rozpoczęcie prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami Koncepcji programowej dla odcinka Miechów - Szczepanowice
  • 10 sierpnia 2017 r. – decyzja reformatoryjna GDOŚ dla odcinka Moczydło – Kraków, w tym odcinka Moczydło – Miechów
  • 12 listopada 2019 r. – uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Miechów - Szczepanowice
  • 8 lutego 2021 r.– podpisanie umowy na projekt i budowę nowej drogi
  • 26 kwietnia 2022 r. – oddalenie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie skarg na decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Miechów– Szczepanowice
  • 15 września 2022 r. – wydanie Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej dla odcinka Miechów– Szczepanowice
  • 3 października 2022 r. – rozpoczęcie budowy

Co Polacy sądzą o programie Przyjazne Osiedle - sonda

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty