Branża motoryzacyjna w Polsce. Korzystne prognozy?

(mm/ip)
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Udostępnij:
Polsce udało się przyciągnąć znaczącą inwestycję zagraniczną, jaką jest zapowiadana produkcja silników przez koncern Daimlera, a popyt na produkty sektora motoryzacyjnego stabilnie wzrasta.

W tym miesiącu Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów podwyższyło prognozę dynamiki sprzedaży samochodów osobowych w UE z 2 proc. do 5 proc. w 2016 r. Polska, jak również inne kraje regionu Europy Środkowo-Wschodniej korzystają z istotnych czynników wspierających atrakcyjność naszego regionu, jak wysoka jakość produkcji, niższe koszty pracy czy bliskość geograficzna z Europą Zachodnią.

- Z drugiej strony, w obliczu dobrej sytuacji na rynku pracy i rosnącego popytu na pracę firmom z branży motoryzacyjnej jest coraz trudniej znaleźć wyspecjalizowanych pracowników, nawet pomimo podwyższania wynagrodzeń. Ponadto, czynnikiem ryzyka pozostaje sytuacja na rynkach zagranicznych. Spowolnienie gospodarcze Chin, które przejawia się m.in. poprzez wolniejsze tempo wzrostu wynagrodzeń oraz słabszą dynamikę popytu na dobra trwałego użytku, w tym samochody, wydaje się nie mieć tak dużego znaczenia dla Polski w obliczu naszej struktury eksportowej zdominowanej przez eksport do strefy euro, zwłaszcza Niemiec - komentuje Grzegorz Sielewicz główny ekonomista Coface w Europie Centralnej.

W przypadku Polski ze znacznym udziałem produkcji części i komponentów motoryzacyjnych na rynki eksportowe, ekspozycja na spowalniające gospodarczo Chiny oraz inne kraje rozwijające się wynika z bieżących i kolejnych kontraktów.  - Już obecnie nasza branża motoryzacyjna wśród odbiorców swojej produkcji ma odległe rynki, jak np. Meksyk. Ponadto, niższy popyt z krajów przechodzących trudności gospodarcze możemy odczuć pośrednio. Niemcy, z którymi prowadzimy intensywną wymianę handlową mają znaczną ekspozycję eksportową sektora motoryzacyjnego na kraje rozwijające się. Na ten kierunek trafia niemalże 1/3 eksportu sektora a ponad 8 proc. do samych Chin. W przypadku koncernu Volkswagen Chiny są odbiorcą aż 37 proc. produkcji. Obecna skala spowolnienia gospodarczego Chin nie zahamuje polskiego eksportu branży motoryzacyjnej nawet w ramach zależności pośrednich, jednak dalsze jego pogłębienie wraz z ograniczonym popytem z innych kierunków zagranicznych przyczyniłoby się do pogorszenia perspektyw sektora - ocenia Grzegorz Sielewicz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie