Japońskie Honda i Suzuki oraz europejskie BMW to firmy, które produkują zarówno samochody, jak i motocykle.
Ten motocykl to BMW K 1200LT. Dla laika dużym zaskoczeniem może być fakt, iż posiada on bieg wsteczny. Trudno się jednak dziwić, manewrowanie w pełni obciążoną maszyną, która może ważyć wówczas 600 kg, nie należy do najłatwiejszych. |
Tak jak prestiżowe samochody, swoją klasę mają też motocykle BMW. To duże, stateczne maszyny, świetnie wyposażone i znakomite technicznie, przeznaczone
do dużej turystyki, a nie do sportowego ścigania się z tzw. przecinakami.
Na nich siedzi się niemal jak w samochodzie i po zakończeniu etapu podróży
odnosi się wrażenie, jakby wyszło się z auta. Firma dba o swój wizerunek
i mimo że poszczególne modele sprzedają się świetnie, wprowadza nowe lub
ulepsza dotychczasowe.
W 1978 r. zaprezentowano BMW R 100RT, czyli pierwszy motocykl do wielkiej
turystyki, łączący komfort i wygodę podróżowania z bliskim kontaktem z
naturą. Od tego czasu dominują w tej marce typowo turystyczne motocykle.
Jednym z nich był K 1100LT. Przyszedł jednak czas na jego następcę i tak
powstał K 1200LT. Konstrukcja oparta jest na ramie o dziwnym kształcie,
częściowo składającej się z aluminiowego odlewu, częściowo spawanej ze
stalowych rur. Pod nią podwieszony jest silnik ze skrzynią biegów.
To rzędowa "czwórka" położona płasko. Układ wydechowy wykonany ze szlachetnej
stali nierdzewnej, posiada sondę lambda i katalizator. W pięciostopniowej
skrzyni piątka jest nadbiegiem, służącym do spokojnej, oszczędnej i równomiernej
jazdy. Przy pojeździe ważącym 600 kg z pełnym obciążeniem przydaje się
bieg wsteczny. Źródłem jego napędu o stałej prędkości 1,2 km/h jest rozrusznik,
przełączany na skrzynię biegów. Zawieszenie też rozwiązano tak, by użytkownik
czuł się najwygodniej.
Obłe kształty pojazdu są wynikiem badań w tunelu aerodynamicznym. Przednia
szyba, do wyboru o dwóch wysokościach, jest regulowana zza kierownicy.
Cztery deflektory odchylają strugi powietrza od nóg i ramion kierowcy.
Jego siedzenie można regulować w pionie, a u pasażera odchylać oparcie.
Integralną częścią nadwozia są luksusowe kufry. W górnym, o pojemności
50 l, można zamontować lodówkę. Boczne mają po 35 l i w lewym jest miejsce
na zmieniacz płyt CD. Są też cztery 20-watowe głośniki, interkom do porozumiewania
się między kierowcą a pasażerem, CB do rozmowy z innymi motocyklistami,
telefon komórkowy uruchamiany przy kierownicy. Centrum kierowania motocyklem
nie różni się specjalnie zawartością od deski rozdzielczej i centralnej
konsoli w luksusowym aucie.
Dane techniczne
Silnik | czterocylindrowy, rzędowy czterosuw, chłodzony cieczą, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność 1171 ccm, moc 98 KM, moment 115 Nm przy 4800 obrotach, zasilanie wtryskiem Motronic, rozruch elektryczny, alternator 840 W, zapłon Motronic. |
Napęd | koła zębate, sprzęgło jednotarczowe suche, skrzynia 5-stopniowa z wstecznym biegiem. |
Podwozie | rama otwarta, grzbietowa, aluminiowa, zawieszenie przednie telelever, tylne paralever, hamulec przedni tarczowy powójny, tylny pojedynczy tarczowy, ABS. |
Wymiary | długość 2508 mm, szerokość 1080 mm, wysokość 1080 mm, siedzenie 770-800 mm, rozstaw osi 1633 mm, masa gotowego do jazdy 378 kg, całkowita dopuszczalna 600 kg. |
Osiągi | prędkość 197 km/h, przyspieszenie do 100 km/h 5,6 sek., zużycie paliwa 4,3 l przy 90 i 5,7 l przy 120 km/h. |