BMW K 1200LT

Krzysztof Franek
Japońskie Honda i Suzuki oraz europejskie BMW to firmy, które produkują zarówno samochody, jak i motocykle. Tak jak prestiżowe samochody, swoją klasę mają też motocykle BMW.

Japońskie Honda i Suzuki oraz europejskie BMW to firmy, które produkują zarówno samochody, jak i motocykle.


BMW K 1200LT

Ten motocykl to BMW K 1200LT.
Dla laika dużym zaskoczeniem może być fakt, iż posiada on
bieg wsteczny. Trudno się jednak dziwić, manewrowanie
w pełni obciążoną maszyną, która może ważyć wówczas
600 kg, nie należy do najłatwiejszych.

Tak jak prestiżowe samochody, swoją klasę mają też motocykle BMW. To duże, stateczne maszyny, świetnie wyposażone i znakomite technicznie, przeznaczone
do dużej turystyki, a nie do sportowego ścigania się z tzw. przecinakami.
Na nich siedzi się niemal jak w samochodzie i po zakończeniu etapu podróży
odnosi się wrażenie, jakby wyszło się z auta. Firma dba o swój wizerunek
i mimo że poszczególne modele sprzedają się świetnie, wprowadza nowe lub
ulepsza dotychczasowe.
W 1978 r. zaprezentowano BMW R 100RT, czyli pierwszy motocykl do wielkiej
turystyki, łączący komfort i wygodę podróżowania z bliskim kontaktem z
naturą. Od tego czasu dominują w tej marce typowo turystyczne motocykle.
Jednym z nich był K 1100LT. Przyszedł jednak czas na jego następcę i tak
powstał K 1200LT. Konstrukcja oparta jest na ramie o dziwnym kształcie,
częściowo składającej się z aluminiowego odlewu, częściowo spawanej ze
stalowych rur. Pod nią podwieszony jest silnik ze skrzynią biegów.
To rzędowa "czwórka" położona płasko. Układ wydechowy wykonany ze szlachetnej
stali nierdzewnej, posiada sondę lambda i katalizator. W pięciostopniowej
skrzyni piątka jest nadbiegiem, służącym do spokojnej, oszczędnej i równomiernej
jazdy. Przy pojeździe ważącym 600 kg z pełnym obciążeniem przydaje się
bieg wsteczny. Źródłem jego napędu o stałej prędkości 1,2 km/h jest rozrusznik,
przełączany na skrzynię biegów. Zawieszenie też rozwiązano tak, by użytkownik
czuł się najwygodniej.
Obłe kształty pojazdu są wynikiem badań w tunelu aerodynamicznym. Przednia
szyba, do wyboru o dwóch wysokościach, jest regulowana zza kierownicy.
Cztery deflektory odchylają strugi powietrza od nóg i ramion kierowcy.
Jego siedzenie można regulować w pionie, a u pasażera odchylać oparcie.
Integralną częścią nadwozia są luksusowe kufry. W górnym, o pojemności
50 l, można zamontować lodówkę. Boczne mają po 35 l i w lewym jest miejsce
na zmieniacz płyt CD. Są też cztery 20-watowe głośniki, interkom do porozumiewania
się między kierowcą a pasażerem, CB do rozmowy z innymi motocyklistami,
telefon komórkowy uruchamiany przy kierownicy. Centrum kierowania motocyklem
nie różni się specjalnie zawartością od deski rozdzielczej i centralnej
konsoli w luksusowym aucie.
Dane techniczne

BMW K 1200LT
Silnikczterocylindrowy, rzędowy czterosuw, chłodzony cieczą, rozrząd DOHC,
4 zawory na cylinder, pojemność 1171 ccm, moc 98 KM, moment 115 Nm przy
4800 obrotach, zasilanie wtryskiem Motronic, rozruch elektryczny, alternator
840 W, zapłon Motronic.
Napędkoła zębate, sprzęgło jednotarczowe suche, skrzynia 5-stopniowa z wstecznym
biegiem.
Podwozierama otwarta, grzbietowa, aluminiowa, zawieszenie przednie telelever,
tylne paralever, hamulec przedni tarczowy powójny, tylny pojedynczy tarczowy,
ABS.
Wymiarydługość 2508 mm, szerokość 1080 mm, wysokość 1080 mm, siedzenie 770-800
mm, rozstaw osi 1633 mm, masa gotowego do jazdy 378 kg, całkowita dopuszczalna
600 kg.
Osiągiprędkość 197 km/h, przyspieszenie do 100 km/h 5,6 sek., zużycie paliwa
4,3 l przy 90 i 5,7 l przy 120 km/h.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty