Każdy nowy samochód jest przez producenta objęty gwarancją. Oznacza to, że producent musi naprawić wszelkie ukryte wady fabryczne, które pojawią się podczas pierwszego okresu eksploatacji.
Gwarancja musi określać termin odpowiedzialności (zwykle kilka lat), tryb załatwiania reklamacji (terminy zgłoszenia określonej wady, czas i warunki naprawy) oraz zakres. Nie wszystkie bowiem części składowe auta są chronione przez gwarancję w równym stopniu. Nie obejmuje ona zazwyczaj usterek, jakie normalnie powstają przy użytkowaniu samochodu: ścieranie się pasków napędowych, tarcz i klocków hamulcowych, opon, wycieraczek, świec zapłonowych i amortyzatorów. Większość producentów poza podstawową gwarancją "na auto" udziela dodatkowych gwarancji na określone elementy auta, np. 6-letnią na lakier, 8-letnią na karoserię itp. Aby skorzystać z gwarancji trzeba jednak spełnić warunki: poddawać auto okresowym przeglądom u producenta, napraw dokonywać jedynie w autoryzowanych serwisach i używać oryginalnych części. Złamanie jakiegokolwiek z warunków powoduje wygaśnięcie gwarancji.
W przypadku usterki najczęściej kierowcy zwracają się do producenta. Za wady samochodu przez dwa lata od dnia zakupu odpowiada również sprzedawca auta. Dostrzeżone usterki trzeba mu zgłosić w ciągu 60 dni. Czasami jest to rozwiązanie korzystniejsze dla właściciela samochodu, np. gdy gwarancja daje na zgłoszenie usterki tylko 30 dni. Jeżeli zgłosimy reklamację w ciągu 6 miesięcy od kupna auta to sprzedawca musi udowodnić, że w momencie sprzedaży auto było w pełni sprawne. Po pół roku to już my musimy udowodnić, że auto było wybrakowane.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?