Auta premium. Jakie marki nowych samochodów najchętniej wybierają Polacy?

Mariusz Michalak
Fot. BMW
Fot. BMW
W sierpniu liczba rejestracji aut z segmentu premium była niższa niż w poprzednim miesiącu. Wyhamowanie sprzedaży to nie tylko efekt wakacyjnego spadku popytu, ale także braku w salonach niektórych modeli, wywołanego ograniczoną dostępnością półprzewodników niezbędnych do ich produkcji.

W sierpniu 2021 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 6 621 nowych samochodów klasy premium, o 12,94 proc. mniej niż w lipcu tego roku oraz o 18,63 proc. więcej w zestawieniu z sierpniem roku 2020, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 5 581 takich samochodów. Wynik z sierpnia br. był także wyższy niż przed pandemią; w sierpniu 2019 roku do baz CEPiK wpisano bowiem 6 229 samochody klasy premium. 

Jak podaje IBMR Samar, Łącznie od stycznia do sierpnia 2021 roku zarejestrowano w Polsce 62 209 samochodów z wyższej półki, o 35,80 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, gdy osłabiony pandemią rynek zamówił jedynie 45 810 samochodów. Wynik na koniec sierpnia 2021 roku jest również lepszy od rezultatu osiągniętego w okresie styczeń-sierpień 2019, gdy krajowe wydziały komunikacji zapisały w bazach danych 50 410 aut. 

Dla porównania, w sierpniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 33 219 samochodów osobowych, o 4,30 proc. mniej niż rok wcześniej i o 14,50 proc. mniej niż w lipcu 2021 roku. Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w naszym kraju 314 218 aut osobowych, o 22,28 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. 

Wyniki segmentu premium już tradycyjnie są znacznie lepsze niż całego rynku samochodów osobowych, tym niemniej sierpniowe wyhamowanie liczby rejestracji wobec poprzedniego miesiąca to nie tylko efekt spadku popytu wywołanego wakacjami i letnimi urlopami. Trzeba zwrócić również uwagę na trwające od kilku miesięcy ograniczenia w dostępności aut ze względu na problemy z półprzewodnikami. Produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana, co odbija się wyraźnie na dostawach samochodów i kondycji rynku.

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek na koniec sierpnia 2021 roku zajęło ponownie BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w naszym kraju 16 496 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 51,51 proc. większym niż w takim samym okresie roku 2020. Najczęściej rejestrowane od stycznia do sierpnia modele w gamie bawarskiego koncernu to: „trójka" (3 015 szt.), X3 (2 000 szt.) oraz model serii 1 (1 860 egzemplarzy).

Drugą pozycję utrzymało Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował od stycznia do sierpnia br. 14 136 osobowych aut klasy premium. To rezultat o 56,30 proc. lepszy w porównaniu z sytuacją na koniec sierpnia 2020 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-sierpień 2021 roku najlepiej sprzedawał się model Q5 (2 781 sztuk). Na drugiej pozycji znalazło się Q3 (2 236 sztuk), a trzecie miejsce przypadło w udziale Audi A6 (1 882 egz.).

Brąz przypadł w udziale Mercedesowi. W okresie od stycznia do sierpnia 2021 r. krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały 13 477 samochodów tej marki, o 13,95 proc. więcej (r/r). Rezultat nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie Mercedesa zwycięska okazała się klasa A z 1 531 zarejestrowanymi autami, przed klasą E (1 415 egz.) oraz GLE (1 214 sztuk).

Na czwartej pozycji znalazło się Volvo. Od początku roku do końca sierpnia Polacy kupili i zarejestrowali 8 366 samochodów tej marki, o 14,95 proc. więcej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (3 142 egzemplarze), wiceliderem – XC40 (2 311 szt.), które wyprzedziło model XC90 (963 egz.). 

W pierwszej dziesiątce zestawienia aut klasy premium stratę na koniec sierpnia zanotował tylko Jaguar (342 samochody, mniej o 35,83 proc. r/r). W TOP 10 nadal największymi wzrostami wyrażonymi w procentach może pochwalić się Tesla. Od stycznia do sierpnia 2021 r. krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 461 amerykańskich elektryków, a wzrost liczby rejestracji rok do roku wyniósł 262,99 proc.  

Po ośmiu miesiącach 2021 roku liderem wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (3 142 szt.), przed BMW serii 3 (3 015) sztuk) oraz Audi Q5 (2 781 egzemplarzy).

Źródło: IBRM Samar

Zobacz także: DS 9 - luksusowy sedan

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty