Gama hybrydowych odmian nowej Klasy S będzie tym samym obejmować trzy modele: S 400 HYBRID, S 300 BlueTEC
HYBRID i S 500 PLUG-IN HYBRID. Każdy z nich jest wyposażony w drugą generację układu odzyskiwania energii podczas hamowania oraz inteligentny system zarządzania energią.
Podczas gdy akumulatory modeli S 400 HYBRID i S 300 BlueTEC HYBRID są ładowane w trakcie hamowania lub jazdy ze stałą prędkością oraz przez jednostkę spalinową, nowy Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID otrzymał dziesięciokrotnie pojemniejsze baterie z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła prądu za pośrednictwem gniazda zlokalizowanego po prawej stronie tylnego zderzaka. W rezultacie może on pokonać dystans około 30 km wyłącznie przy udziale elektrycznego silnika synchronicznego o mocy 109 KM i 340 Nm momentu obrotowego.
Kierowca S 500 PLUG-IN HYBRID ma do wyboru jeden z czterech trybów pracy układu hybrydowego: HYBRID, E-MODE (azda wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego), E-SAVE (energia zgromadzona w akumulatorach jest zachowywana w celu późniejszej jazdy w trybie elektrycznym) oraz CHARGE (akumulatory są ładowane podczas jazdy).
W warunkach określonych przez przepisy homologacyjne Klasa S - jako pełna hybryda - emituje 69 gramów dwutlenku węgla na kilometr, co odpowiada zużyciu paliwa na poziomie 3 l/100 km. Tym samym model wyznacza w segmencie luksusowych limuzyn standardy, które jeszcze kilka lat temu uchodziły za nieosiągalne, i to bez wyrzeczeń w kwestii osiągów, przestrzeni czy zasięgu. A dodatkowo, dzięki funkcji wstępnego programowania klimatyzacji, zapewnia też najwyższy poziom komfortu
klimatycznego.
Druga generacja hybrydowej Klasy S została wyposażona w jeszcze bardziej wydajny, przewidujący system zarządzania energią. Strategia działania hybrydowego układu napędowego uwzględnia nie tylko aktualne warunki i styl jazdy kierowcy, ale bierze pod uwagę również przebieg trasy (wzniesienia, zjazdy, zakręty oraz ograniczenia prędkości) na odcinku najbliższych ośmiu kilometrów. Zarządzając procesem ładowania i rozładowywania akumulatorów, system Intelligent HYBRID korzysta z danych nawigacyjnych układu COMAND Online. Może on na przykład zadecydować o skorzystaniu z rezerw energii elektrycznej podczas wjazdu na wzniesienie, by później doładować baterie w trakcie zjazdu z wykorzystaniem rekuperacji.
Największy potencjał w ograniczaniu zużycia paliwa w przypadku układów hybrydowych tkwi w maksymalizacji odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy ze stałą prędkością. Po naciśnięciu pedału hamulca wytracanie prędkości odbywa się początkowo z wykorzystaniem jednostki elektrycznej, a nie tarcz hamulcowych. Nowa Klasa S jako pierwsza korzysta z rekuperacyjnego układu hamulcowego (RBS) drugiej generacji, koordynującego niezauważalną współpracę konwencjonalnych hamulców z jednostką elektryczną pracującą w roli alternatora.
Pożądana przez kierowcę siła hamowania jest rejestrowana przez czujnik skoku pedału hamulca. Zależnie od warunków jazdy, za wytracanie prędkości wspólnie odpowiadają układ rekuperacji i tradycyjne hamulce. Ciśnienie w układzie hamulcowym tylnej osi jest kontrolowane przez RBS zgodnie z aktualnym potencjałem rekuperacji zespołu napędowego.
Dodatkowo, silnik spalinowy jest unieruchamiany za każdym razem, gdy samochód porusza się ze stałą prędkością, a
jednostka elektryczna wykorzystuje wtedy jego moment oporowy do rekuperacji. Bez wciśnięcia pedału hamulca nie generuje ona jednak żadnego momentu hamującego w celu doładowania baterii, toteż samochód może swobodnie "żeglować". V-szóstka jest wykorzystywana do uzupełnienia poziomu energii w możliwie ograniczonym stopniu, wyłącznie w odpowiednich i najbardziej wydajnych punktach pracy.
S 500 PLUG-IN HYBRID posiada silnik spalinowy o mocy 245 kW (333 KM) i 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego plus jednostka elektryczna o mocy 80 kW (109 KM) i 340 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalna to 250 km/h a przyśpieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,5 s.
Poza S 500 PLUG-IN HYBRID gama modelu obejmuje dwa inne warianty hybrydowe. S 400 HYBRID, który zużywa średnio jedynie 6,3 l/100 km (NEDC), o 20 proc. mniej od poprzednika. Benzynową jednostkę o mocy 225 kW (306 KM) i 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego wspiera tu silnik elektryczny o mocy 20 kW (27 KM) i momencie równym 250 Nm.
Do napędu S 300 BlueTEC HYBRID służy tandem złożony z 4-cylindrowego turbodiesla o pojemności 2,2 litra, mocy 150 kW (204 KM) i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz motoru elektrycznego dostarczającego moc 20 kW (27 KM) i 250 Nm momentu. Model potrzebuje w cyklu mieszanym zaledwie 4,4 l/100 km i spełnia kryteria klasy energetycznej A+.
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?