Kia Sportage V. Silniki, wygląd, wyposażenie

Mariusz Michalak
Kia Sportage V Fot. Kia
Kia Sportage V Fot. Kia
To pierwsza wyłącznie europejska wersja Sportage w jej 28-letniej historii. Nowy Sportage będzie dostępny z szeroką gamą mocnych i wydajnych układów napędowych, w tym z najnowocześniejszymi hybrydowymi, a także z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi najnowszej generacji

Kia Sportage V. Zaprojektowana dla Europy

Kia Sportage V Fot. Kia
Kia Sportage V

Fot. Kia

Z przodu nowego Sportage uwagę zwraca dynamicznie stylizowana przednia część z czarną osłoną chodnicy, która rozciąga się na całą szerokość auta. Wlot powietrza do chodnicy w kształcie tygrysiego nosa, od lat wyróżniający modele marki Kia, zinterpretowano na nowo. Łączy się on teraz z charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej w kształcie bumerangu i z matrycowymi reflektorami w technologii LED. Czarny dach – kolejna nowość w europejskiej wersji Sportage – podkreśla sportowy profil i dynamicznie stylizowany słupek C.

W zależności od wersji wyposażenia, nowy Sportage jest dostępny z 17-, 18- lub 19-calowymi obręczami kół z lekkich stopów. Do wyboru jest aż pięć wzorów i kolorów obręczy kół.

W nowoczesnej kabinie nowego Sportage uwagę zwracają zakrzywiony wyświetlacz z panelem dotykowym oraz otwory wentylacyjne.Zakrzywiony wyświetlacz sprawia, że deska rozdzielcza nowego Sportage wydaje się szersza i głębsza niż jest w rzeczywistości.

Kia Sportage V. Zmiany we wnętrzu

Kia Sportage V Fot. Kia
Kia Sportage V

Fot. Kia

Zaawansowany technologicznie 12,3-calowy ekran dotykowy działa jak centrum dowodzenia wszystkimi funkcjami z łącznością na czele. Obydwa systemy zostały zaprojektowane tak, aby były łatwe w użyciu, intuicyjne w obsłudze i przyjemne w dotyku. Zestaw wskaźników o przekątnej 12,3 cala jest wyposażony w najnowszej generacji, ciekłokrystaliczny wyświetlacz, który zapewnia niezwykle precyzyjną i wyraźną grafikę. Dzięki zaawansowanej łączności ze światem zewnętrznym, oprogramowanie nowego Sportage i mapy nawigacji są aktualizowane bezprzewodowo. Nowoczesne oprogramowanie umożliwia użytkownikom zdalne łączenie się z samochodem za pośrednictwem aplikacji UVO Connect na smartfona. Interaktywna, łatwa w użyciu aplikacja zapewnia im również dostęp do kluczowych funkcji, takich jak usługi Kia Live Services, nawigacja online, rozpoznawanie głosu i integracja kalendarza ze smartfona. Aplikacja Kia Connect umożliwia też np. szybkie sprawdzenie czy samochód i okna są zamknięte oraz informację na temat lokalizacji auta.

Ergonomiczna konsola środkowa została optymalnie umieszczona zarówno dla kierowcy, jak i dla pasażera z przodu. Zapewnia ona nie tylko dostęp do schowków i uchwytów na kubki, ale również do najważniejszych przełączników, które znajdują się na delikatnym podwyższeniu obok pokrętła zmiany biegów. Bezprzewodowa ładowarka oferuje szybkie ładowanie o mocy 15 W.

Kia Sportage V. Jaka pojemność bagażnika?

Kia Sportage V Fot. Kia
Kia Sportage V

Fot. Kia

Wymiary nadwozia nowego Sportage w wersji europejskiej wynoszą – 4515 mm x 1865 mm x 1645 mm (długość x szerokość x wysokość), a rozstaw osi – 2680 mm. Dzięki takim wymiarom zewnętrznym kabina europejskiego Sportage 5-tej generacji oferuje bardzo dużo miejsca na nogi i nad głową. Pasażerowie tylnej kanapy mają 996 mm miejsca na nogi, odległość od siedziska do sufitu wynosi 998 mm. Bagażnik ma pojemność 591 litrów (VDA). Oparcie tylnej kanapy jest dzielone w proporcji 40:20:40. Po jego złożeniu pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 1780 litrów.

Za przestrzenny dźwięk w nowym Sportage odpowiada system audio klasy premium marki Harman Kardon.

Nowy Sportage w wersji europejskiej jest dostępny również w sportowej odmianie, która jeszcze bardziej podkreśla jego dynamiczny charakter. Model GT-Line jest oferowany w żywych, kontrastowych kolorach nadwozia. We wnętrzu zastosowano mocny kontrast między czernią a bielą, co nadaje wersji GT-Line sportowego stylu.

Kia Sportage V. Rodzaje napędów do wyboru

Nowy Sportage będzie dostępny z szeroką gamą mocnych i wydajnych układów napędowych, w tym z najnowocześniejszymi hybrydowymi, a także z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi najnowszej generacji.

Sportage PHEV jest wyposażony w 1,6-litrową jednostkę napędową T-GDI, w silnik elektryczny o mocy 66,9 kW oraz w akumulator litowo-jonowy zdolny zmagazynować 13,8 kWh energii. Układ napędowy generuje łączną moc systemową 265 KM, przy czym silnik spalinowy osiąga moc 180 KM.

Najnowocześniejszy akumulator w Sportage PHEV jest wyposażony w zaawansowaną technologicznie jednostkę zarządzającą pracą akumulatora, która stale monitoruje jego stan, w tym takie czynniki, jak poziom prądu, napięcie, izolację oraz diagnostykę błędów. Akumulator jest również wyposażony w zaawansowaną jednostkę monitorowania ogniw, która mierzy i monitoruje zarówno ich napięcie, jak i temperaturę.

Sportage HEV również wykorzystuje silnik 1.6 T-GDI o mocy 180 KM i jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 44,2 kW oraz w akumulator litowo-jonowy o pojemności energetycznej 1,49 kWh. Moc systemowa w Sportage HEV wynosi 230 KM.

Nowy silnik 1.6 T-GDI jest również oferowany pod maską Sportage z układem napędowym typu mild hybrid (MHEV), który opracowano w celu zmniejszenia emisji i optymalizacji zużycia paliwa. Sportage MHEV łączy większą wydajność z dynamiką. Jego układ napędowy generuje moc 150 lub 180 KM.

Kia Sportage V Fot. Kia
Kia Sportage V

Fot. Kia

W chwili rozpoczęcia sprzedaży nowego Sportage w wersji europejskiej gama silników będzie obejmować również bardzo wydajną wysokoprężną jednostkę napędową o pojemności 1,6 litra, dostępną w dwóch wariantach mocy – 115 KM lub 136 KM. Silnik ten jest wyposażony w zaawansowane technologie aktywnej kontroli emisji spalin SCR, która do minimum redukuje takie zanieczyszczenia, jak NOx i cząstki stałe. W wersji o mocy 136 KM nowy Sportage z tym silnikiem jest dostępny z technologią MHEV, która dodatkowo zmniejsza emisje i wpływa na poprawę osiągów samochodu.

Silnik 1.6 T-GDI współpracuje z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową (7DCT). Dostępna jest także 6-biegowa przekładnia mechaniczna (6MT). Wersje z silnikiem Diesla o pojemności 1,6 litra – z technologią MHEV lub bez – są łączone ze skrzynią biegów 7DCT.

Wszystkie wersje silnikowe nowego Sportage w wersji europejskiej są wyposażone w system Idle Stop-and-Go, który wyłącza silnik podczas postoju auta, co zapewnia dalszą oszczędność w zużyciu paliwa oraz redukcję emisji. System ISG współpracuje z systemami asystującymi, dzięki którym potrafi określić czy i kiedy należy uruchomić ISG, gdy np. Sportage zbliża się do skrzyżowania. Pozwala to wyeliminować niepotrzebne zatrzymywanie i uruchamianie silnika oraz informuje kierowcę o działaniu ISG.

Kia Sportage V. Systemy bezpieczeństwa i inne nowości

Po raz pierwszy Sportage oferuje nowy terenowy tryb jazdy, który automatycznie dostosowuje ustawienia kilku podzespołów, aby zapewnić optymalną trakcję w każdych warunkach drogowych, w tym na śniegu, błocie i piasku. Oprócz trybu terenowego do wyboru są również tryby Comfort, Eco lub Sport. Nazwa wybranego trybu jazdy jest wyświetlana na cyfrowym zestawie wskaźników.

Nowa platforma podłogowa w dużym stopniu wpłynęła również na właściwości jezdne nowego Sportage. Dzięki niej konstruktorom udało się połączyć stabilne zachowanie auta i precyzję prowadzenia z komfortem podróżowania. W osiągnięciu tych cech pomagają również zaawansowane – układ kierowniczy i zawieszenie, które zostały bardzo dokładnie dostrojone do Sportage 5-tej generacji.

Nowe elektronicznie sterowane zawieszenie (ECS) zapewnia optymalny komfort i najwyższy poziom bezpieczeństwa dzięki kontroli tłumienia amortyzatorów w czasie rzeczywistym. Elektronicznie sterowany układ napędu na cztery koła AWD gwarantuje optymalny rozdział momentu obrotowego między koła przedniej i tylnej osi w zależności od warunków drogowych. Poprawia on nie tylko osiągi nowego Sportage, ale także zwiększa bezpieczeństwo podróżowania i wszechstronność SUV-a.

Sportage oferuje najnowsze systemy bezpieczeństwa biernego i aktywnego Bezpieczeństwo pasażerów i innych użytkowników dróg było najwyższym priorytetem podczas projektowania Sportage piątej generacji. Dzięki temu jest on jednym z najbezpieczniejszych samochodów w klasie.

Kia Sportage V Fot. Kia
Kia Sportage V

Fot. Kia

Opracowane przez firmę Kia systemy należące do pakietu Advanced Driver Assistance System (ADAS) – znanego również jako DriveWise – podczas każdej podróży pomagają kierowcy nowego Sportage unikać potencjalnych zagrożeń oraz zapewniają ochronę pasażerów i innych użytkowników dróg. W ramach pakietu DriveWise nowy Sportage jest wyposażony w system wspomagania unikania kolizji z funkcją monitorowania pojazdów nadjeżdżających z przeciwka podczas skrętu w lewo na skrzyżowaniach.

Asystent jazdy na autostradzie (HDA) utrzymuje ustaloną odległość i prędkość od poprzedzającego samochodu podczas jazdy po autostradzie i pomaga utrzymać nowego Sportage na środku pasa ruchu. System HDA może również dostosować prędkość auta do lokalnego ograniczenia prędkości.

Aktywny tempomat (NSCC), który współpracuje z systemem nawigacji, pomaga prowadzić nowego Sportage z bezpieczną prędkością na autostradzie. System w czasie rzeczywistym korzysta przy tym z danych systemu nawigacji. Zakres pracy systemu NSCC dotyczy także zakrętów, przed którymi nowy Sportage automatycznie zmniejsza prędkość. Po wyjechaniu na prostą NSCC resetuje ograniczenie i samochód przyspiesza do ustalonej prędkości.

Nowy Sportage jest również wyposażony w system Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), który ostrzega kierowcę, jeśli samochód przekroczy dozwoloną prędkość.

Podczas zmiany pasa, jeśli istnieje ryzyko kolizji z samochodem znajdującym się z tyłu, nowy system Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) ostrzega kierowcę. Po ostrzeżeniu, jeśli ryzyko kolizji nadal występuje, system BCA kieruje nowym Sportage tak, aby jej uniknąć. System BCA jest również aktywny podczas parkowania równoległego, co pomaga uniknąć kolizji z pojazdami, które znajdują się z tyłu. W nowym Sportage dostępny jest również system Blind-Spot View Monitor (BVM), który zwiększa bezpieczeństwo i widoczność podczas zmiany pasa poprzez wyświetlenie na zestawie wskaźników obrazu z boku Sportage.

System Remote Smart Parking Assist (RSPA) pomaga kierowcy zdalnie zaparkować samochód lub wyjechać nim z miejsca parkingowego. Parkowanie jest również łatwiejsze dzięki systemom Rear-View Monitor (RVM) i Surround View Monitor (SVM), które w czasie rzeczywistym wyświetlają obraz Sportage i jego najbliższego otoczenia.

Kia Sportage V. Kiedy debiut na rynku?

Nowa Kia Sportage przeznaczona dla klientów w Europie – w tym również premierowy model PHEV – zadebiutuje podczas pierwszego Salonu Samochodowego IAA Mobility w Monachium, który odbędzie się w dniach 7-12 września.

Sprzedaż nowej Kia Sportage rozpocznie się jeszcze w tym roku.

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Nissana

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty