Samochody elektryczne przez wielu uważane są za przyszłość motoryzacji. Jednak w Europie popyt na nie wciąż jest niewielki. Jest to spowodowane przez m.in. wysoką cenę zakupu, wciąż słabo rozwiniętą infrastrukturę do ładowania baterii, a także niewielki zasięg, który nie przekracza 200 kilometrów. Wygląda na to, że ostatnia z tych wad już wkrótce zostanie wyeliminowana.
Naukowcy i inżynierowie firmy IBM skonstruowali baterie z ogniwami litowo-powietrznymi, a nie jak dotychczas litowo-jonowymi. W nowych akumulatorach, katody nie są zbudowane tlenków metali, lecz związków węgla. Reagują one z powietrzem atmosferycznym generując energię.
Bateria typu litowo-powietrznego nie jest nowym rozwiązaniem. Naukowcy na świecie znali je już wcześniej. Jednak dotychczas największym problemem była ich duża niestabilność chemiczna, która drastycznie skracała żywotność akumulatora. Jak ustalili naukowcy z IBM, powietrze atmosferyczne reaguje nie tylko z katodą, lecz również samym elektrolitem, który w konstrukcji amerykańskich naukowców został zastąpiony specjalnym żelem. Nie ujawniono jednak na bazie jakich związków chemicznych powstał.
Nowy typ baterii będzie musiał przejść teraz szereg testów, które potwierdzą jego przydatność dla motoryzacji. Jeśli akumulator litowo-powietrzny sprawdzi się, jego seryjna produkcja będzie mogła się rozpocząć. Według autorów tego przedsięwzięcia, powinno to nastąpić do 2020 roku.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?