Dzięki temu, amerykański producent po raz pierwszy zwyciężył w tym prestiżowym konkursie, który jest organizowany nieprzerwanie od 1999 roku. Co więcej, motor Forda zdobył najwyższą ilość punktów (401) przyznanych przez jury w całej historii plebiscytu.
- „Biorąc pod uwagę innowacje wprowadzone w silniku 1.0 EcoBoost, warto zwrócić uwagę na takie elementy jak kolektor wydechowy, który zintegrowany jest z odlewem głowicy silnika. Obniża to temperaturę gazów wylotowych, a tym samym pozwala na optymalizację składu mieszanki w szerszym zakresie prędkości obrotowych. Ponadto unikalny kształt żeliwnego bloku umożliwia szybsze rozgrzewanie silnika, niż w przypadku konwencjonalnych bloków wykonanych z aluminium. Obniża to o 50% ilość energii potrzebnej do osiągnięcia temperatury roboczej przez silnik, a to przekłada się na niższe zużycie paliwa. Dodatkowo, dwa paski zębate pracujące w kąpieli olejowej wyciszają silnik podwyższając jego sprawność.” – mówi Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny Firmy Auto-Boss.
Jury wyróżniło jednostkę 1.0 EcoBoost za m.in.:
- połączenie kolektora wydechowego i głowicy, które stanowią jeden element. Obniża to temperaturę spalin, a także usprawnia przepływ gazów w szerszym paśmie obrotów.
- zastosowanie specjalnego stopu żeliwa do budowy bloku silnika, które osiąga temperaturę "roboczą" szybciej, aniżeli w przypadku stosowanego dotychczas aluminium.
- układ smarowania paska rozrządu olejem, co obniża tarcie oraz przyczynia się do wyciszenia jego pracy.
- specjalną konstrukcję koła zamachowego, które pozbawiono wałków wyrównoważających przyczyniających się do strat energii.
Motor ten został zaprojektowany w ośrodkach badawczo-rozwojowych Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii oraz w Merkenich w Niemczech. Silnik jest produkowany w zakładach Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii. Na jego szybką reakcję nawet przy niskich obrotach wpływa turbosprężarka o małym momencie bezwładności. Silnik 1.0 l EcoBoost zadebiutował w tym roku w europejskiej wersji Focusa. Jeszcze w 2012 roku pojawi się w Fordach C-MAX oraz B-MAX. Silnik trafi również do modeli sprzedawanych w USA, po czym zobaczymy go na rynkach Azji, Australii i Afryki w 2013 roku.
Poniżej prezentujemy zwycięzców w pozostałych kategoriach:
Kategoria | Producent | Silnik |
Najbardziej ekologiczny | General Motors | 1.4 R4 |
Najlepsze osiągi | Ferrari | 4.5 V8 |
1.0-1.4 l. | Volkswagen | 1.4 TSI TwinCharger |
1.4-1.8 l. | BMW-PSA | 1.6 Turbo |
1.8-2.0 l. | BMW | 2.0 Twin-Turbo |
2.0-2.5 l. | Audi | 2.5 TFSI |
2.5-3.0 l. | BMW | 3.0 Bi-Turbo |
3.0-4.0 l. | BMW | 4.0 V8 |
powyżej 4.0 l. | Ferrari | 4.5 V8 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?