1.0 EcoBoost z tytułem Engine of the Year 2012

(pp)
Fot. Ford
Fot. Ford
Najmniejszy silnik benzynowy Forda z rodziny EcoBoost o pojemności 1-litra został nagrodzony tytułem Międzynarodowego Silnika Roku. Ponadto, motor ten został również wyróżniony w kategorii "Najlepszy nowy silnik" oraz "Najlepszy silnik o pojemności do 1-litra".
Fot. Ford
Fot. Ford

Dzięki temu, amerykański producent po raz pierwszy zwyciężył w tym prestiżowym konkursie, który jest organizowany nieprzerwanie od 1999 roku. Co więcej, motor Forda zdobył najwyższą ilość punktów (401) przyznanych przez jury w całej historii plebiscytu.

- „Biorąc pod uwagę innowacje wprowadzone w silniku 1.0 EcoBoost, warto zwrócić uwagę na takie elementy jak kolektor wydechowy, który zintegrowany jest z odlewem głowicy silnika. Obniża to temperaturę gazów wylotowych, a tym samym pozwala na optymalizację składu mieszanki w szerszym zakresie prędkości obrotowych. Ponadto unikalny kształt żeliwnego bloku umożliwia szybsze rozgrzewanie silnika, niż w przypadku konwencjonalnych bloków wykonanych z aluminium. Obniża to o 50% ilość energii potrzebnej do osiągnięcia temperatury roboczej przez silnik, a to przekłada się na niższe zużycie paliwa. Dodatkowo, dwa paski zębate pracujące w kąpieli olejowej wyciszają silnik podwyższając jego sprawność.” – mówi Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny Firmy Auto-Boss.

Jury wyróżniło jednostkę 1.0 EcoBoost za m.in.:

- połączenie kolektora wydechowego i głowicy, które stanowią jeden element. Obniża to temperaturę spalin, a także usprawnia przepływ gazów w szerszym paśmie obrotów.

- zastosowanie specjalnego stopu żeliwa do budowy bloku silnika, które osiąga temperaturę "roboczą" szybciej, aniżeli w przypadku stosowanego dotychczas aluminium.

- układ smarowania paska rozrządu olejem, co obniża tarcie oraz przyczynia się do wyciszenia jego pracy.

- specjalną konstrukcję koła zamachowego, które pozbawiono wałków wyrównoważających przyczyniających się do strat energii.

Motor ten został zaprojektowany w ośrodkach badawczo-rozwojowych Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii oraz w Merkenich w Niemczech. Silnik jest produkowany w zakładach Craiova w Rumunii i w niemieckiej Kolonii. Na jego szybką reakcję nawet przy niskich obrotach wpływa turbosprężarka o małym momencie bezwładności. Silnik 1.0 l EcoBoost zadebiutował w tym roku w europejskiej wersji Focusa. Jeszcze w 2012 roku pojawi się w Fordach C-MAX oraz B-MAX. Silnik trafi również do modeli sprzedawanych w USA, po czym zobaczymy go  na rynkach Azji, Australii i Afryki w 2013 roku.

Poniżej prezentujemy zwycięzców w pozostałych kategoriach:

KategoriaProducentSilnik
Najbardziej ekologicznyGeneral Motors1.4 R4
Najlepsze osiągiFerrari4.5 V8
1.0-1.4 l.Volkswagen1.4 TSI TwinCharger
1.4-1.8 l.BMW-PSA1.6 Turbo
1.8-2.0 l.BMW2.0 Twin-Turbo
2.0-2.5 l.Audi2.5 TFSI
2.5-3.0 l.BMW3.0 Bi-Turbo
3.0-4.0 l.BMW4.0 V8
powyżej 4.0 l.Ferrari4.5 V8
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty