Oczywiście nie chodzi tutaj o rysy zrobione przez złośliwców gwoździem czy kluczem - takiego potraktowania nie wytrzyma żaden rodzaj lakieru - lecz o drobniejsze uszkodzenia, które powstają w trakcie eksploatacji, np. podczas wizyt w automatycznych myjniach.
Różnice w zużyciu lakieru widać wyraźnie - przednie drzwi wykonano w tradycyjnej technologii, tylne pokryto nanolakierem . |
Nowoczesny rodzaj powłoki Mercedesów określany jest jako "nanolakier". Pojęcie to bazuje na greckim słowie "nanos", co w tłumaczeniu oznacza "karzeł"; ogólnie jednak wyraża się tym określeniem miliardową część jednostki (nanometr odpowiada miliardowej części metra).
Mniej więcej takiej wielkości cząstki ceramiczne zawiera nowy lakier. Cząstki te poruszają się najpierw w nieuporządkowany sposób w płynnej farbie, a następnie w procesie suszenia w piecu lakierniczym łączą się w sieć. Proces ten powoduje, że na zewnętrznej warstwie lakieru powstaje bardzo gęsta, regularna struktura siatkowa. Służy ona jako warstwa ochronna, podnosząc odporność powłoki na zadrapania.
Mercedes przeprowadził wyczerpujące testy nowego nanolakieru zarówno w laboratorium, jak i w praktyce. W długotrwałych próbach wykorzystano ponad 150 samochodów testowych. Jakim "torturom" były one poddawane, można zobrazować na podstawie tylko jednego testu - według normy DIN. W laboratoryjnej myjni do wody dodawana jest dokładnie dozowana ilość drobnego pyłu, który jest rozprowadzany po nadwoziu przez obrotowe szczotki myjące. Dziesięć cyklów w takiej myjni odpowiada w praktyce obciążeniu w postaci od 50 do 100 czyszczeń pojazdu.
Sprawdzane mercedesy wyszły z prób obronną ręką - okazało się, iż blachy pokryte nanolakierem charakteryzują się o 40 procent wyższym połyskiem niż testowane w tych samych warunkach konwencjonalne lakiery.
Pierwszymi samochodami, które otrzymały nową powłokę są modele klas E, S, CL, SL i SLK, od wiosny przyszłego roku nanolakierem będą pokrywane również pozostałe wozy z trójramienną gwiazdą na masce. Co istotne, lakier z nanocząsteczkami będzie stosowany zarówno przy lakierze metalizowanym, jak i standardowym.