Zamiast przewodów elektrycznych

Grzegorz Wojtyrowski

W zaawansowanych technicznie samochodach zamiast typowej instalacji elektrycznej możemy mieć do czynienia z trzema rodzajami magistrali przesyłania informacji, które tworzą układ Controller Area Network w skrócie CAN.

 

Szyna o najwyższej prędkości przesyłu danych współpracuje z kontrolerami pracy silnika, układu zapłonowego i układów mających związek z bezpieczeństwem jazdy. Szyna o średniej prędkości przekazu danych odpowiada za systemy audio teleinformatyczne oraz układ kontroli klimatyzacji. Szyna o niskiej prędkości przesyłu danych pośredniczy w wymianie informacji pomiędzy mniej ważnymi dla funkcjonowania samochodu urządzeniami, jak elektryczne sterowanie otwieraniem okien.

 

Dzięki układowi CAN i współpracującym kontrolerom, w nowoczesnych samochodach podczas rozruchu cała energia akumulatora jest przekazywana do układu wtryskowego, zapłonowego i rozrusznika, aby umożliwić zadziałanie jednostki napędowej. W razie niedoboru energii elektrycznej następuje automatyczne odłączenie mniej ważnych urządzeń, np. dmuchawy, klimatyzacji czy ogrzewania szyby tylnej.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty