W zaawansowanych technicznie samochodach zamiast typowej instalacji elektrycznej możemy mieć do czynienia z trzema rodzajami magistrali przesyłania informacji, które tworzą układ Controller Area Network w skrócie CAN.
Szyna o najwyższej prędkości przesyłu danych współpracuje z kontrolerami pracy silnika, układu zapłonowego i układów mających związek z bezpieczeństwem jazdy. Szyna o średniej prędkości przekazu danych odpowiada za systemy audio teleinformatyczne oraz układ kontroli klimatyzacji. Szyna o niskiej prędkości przesyłu danych pośredniczy w wymianie informacji pomiędzy mniej ważnymi dla funkcjonowania samochodu urządzeniami, jak elektryczne sterowanie otwieraniem okien.
Dzięki układowi CAN i współpracującym kontrolerom, w nowoczesnych samochodach podczas rozruchu cała energia akumulatora jest przekazywana do układu wtryskowego, zapłonowego i rozrusznika, aby umożliwić zadziałanie jednostki napędowej. W razie niedoboru energii elektrycznej następuje automatyczne odłączenie mniej ważnych urządzeń, np. dmuchawy, klimatyzacji czy ogrzewania szyby tylnej.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?