Z wiatrem w zawody

Dariusz Dobosz
W 2007 r. sprzedano w Polsce 667 nowych kabrioletów. Samochody z otwieranym dachem cieszą się coraz większym powodzeniem, chociaż nasza pogoda nie zawsze zachęca do jazdy z wiatrem we włosach.

Otwarte auta to synonim oryginalności, prestiżu, a niekiedy także luksusu. Są jakże inne od sedanów, kombi czy hatchbacków. Ci, dla których zamknięta przestrzeń jest zbyt duszna sięgają po kabriolety, roadstery, spidery i speedstery, czyli wszelkiej maści otwarte konstrukcje.

Fot. Opel
Fot. Opel

W Polsce jeszcze kilkanaście lat temu "cabrio" uchodziło za drogą ekstrawagancję, dostępną dla nabywców z grubym portfelem. Uważano ich zresztą za ekscentryków, bo wielu wydawało się, że w naszym klimacie jazda bez dachu sprowadza się co najwyżej do dwóch, góra trzech miesięcy w roku.

Dla miłośników "cabrio" pogoda nie ma jednak większego znaczenia. Dowodem może być fakt, że otwarte auta znakomicie sprzedają się w Skandynawi, gdzie częściej wieje chłodem, czy na Wyspach Brytyjskich, gdzie przecież wciąż pada. Znacznie poważniejszą barierą w naszych warunkach były finanse, ale i to przestaje być problemem. W polskiej ofercie jest coraz więcej małych i tanich aut z otwartymi nadwoziami, budowanych na bazie niewielkich i niedrogich aut miejskich. Ich dostępność sprawia, że segment kabrioletów w naszym kraju rozwija się dynamicznie. O ile sprzedaż drogich roadsterów utrzymywała się na stałym poziomie, to wśród cabrio i szczególnie popularnych coupe-cabrio notowano 65-procentowy wzrost sprzedaży.

Segment aut z nadwoziami otwartymi wymaga stosowania konkretnych nazw, podobnie jak w nadwoziach zamkniętych. Określenia typów karoserii wywodzą się często z czasów przedwojennych, gdy powszechnie wprowadzano anglojęzyczne terminy. Są też nazwy, które powstały zupełnie niedawno.


Fot. BMW
Fot. BMW


Kabriolet

 

Może przewozić 4-5 osób, ma miękki, składany dach oraz opuszczane szyby boczne. Struktura nośna zasadniczo różni się od podstawowej (zamkniętej) i jest odpowiednio wzmocniona. Dach powinien być nie tylko szczelny, ale też na tyle ocieplony, by umożliwiał eksploatację samochodu w każdych warunkach pogodowych.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Dla podniesienia bezpieczeństwa stosuje się niekiedy dodatkowe pałąki przeciwkapotażowe, a dla podniesienia komfortu jazdy elektryczne lub elektrohydrauliczne składanie/rozkładanie dachu. Złożony dach chowany jest w bagażniku i ogranicza przestrzeń użytkową kufra.

Dopuszcza się montowanie sztywnego dachu z blachy lub tworzywa sztucznego, zwanego hardtopem. Od połowy lat dziewięćdziesiątych upowszechniła się nazwa coupe-cabrio, stworzona na potrzeby aut ze sztywnymi dachami składanymi i rozkładanymi automatycznie. To właśnie rodzaj kabrioletu z hardtopem, którego nie trzeba wciąż montować i demontować w formie oddzielnego elementu. Warto dodać, że pierwszym coupe-cabrio był Peugeot 402 L Eclipse z 1936 r., chociaż wówczas nie funkcjonowała jeszcze taka nazwa dla otwartego nadwozia.

Przykładem klasycznego kabrioletu jest BMW 1 Cabrio, a konstrukcje z dachem sztywnym to między innymi Peugeot 207 CC, Renault Megane Coupe-Cabrio i Opel Tigra Twin Top.

Fot. Alfa Romeo
Fot. Alfa Romeo

Roadster

 

To samochód z otwartym nadwoziem o wyraźnie sportowym charakterze, nazywany również spiderem. Ma miejsca dla dwóch osób (dawniej też dwa dodatkowe) i miękki dach o prostej konstrukcji, pozbawiony ocieplenia, chowany za fotelami i zabezpieczony pokrywą albo zupełnie odpinany. Także tutaj dopuszcza się stosowanie sztywnego dachu zwanego hardtopem. Przykładem klasycznych roadsterów z miękkim dachem są między innymi Alfa Romeo Spider i Audi

Fot. Corvette
Fot. Corvette

TT Roadster, sztywny dach ma między innymi Mercedes SLK.

Speedster

 

Stanowi w zasadzie odmianę roadstera, różnica polega tylko na mocniejszym pochyleniu przedniej szyby i możliwości kompletnego demontażu bocznych okien wraz z ramkami. Miękki, cienki dach ma jeszcze skromniejszy charakter i powinien być montowany jedynie w sytuacjach "awaryjnych". Do speedsterów z można zaliczyć między innymi Chevroleta

Fot. Jeep
Fot. Jeep

Corvette C6 Convertible.

Torpedo

 

Taki typ nadwozia to już rzadkość. Charakteryzuje się możliwością demontowania szyb bocznych oraz zdejmowania lub położenia na przednią pokrywę płaskiej szyby czołowej. Może mieć odpinany, miękki dach albo sztywny dach w formie hardtopu. Przykładami otwartego nadwozia torpedo są karoserie Jeepa Wranglera i UAZ-a.

Buggy
Z wiatrem w zawody

 

Taką nazwą określa się otwarty samochód rekreacyjny, wywodzący się z pojazdów plażowych. Lekkie nadwozie z tworzyw sztucznych nie ma drzwi, za to zabezpieczone jest sztywnymi pałąkami przeciwkapotażowymi. Buggy nie trafiają do produkcji seryjnej, są domeną małych, wyspecjalizowanych firm albo warsztatów zajmujących się tuningiem.

Fot. Porsche
Fot. Porsche

Mieszane

 

Wśród nadwozi mieszanych wyróżnia się między innymi kabriolimuzyny, w których niemal całą powierzchnię dachu między przednią i tylną szybą oraz bocznymi belkami

Fot. Maybach
Fot. Maybach

dachowymi stanowi elastyczny materiał (można go zwijać lub składać). Do tej grupy należą też nadwozia zwane targa (inaczej semikabriolet), w których pewną część sztywnego dachu można łatwo zdemontować (Porsche 911 Targa). Tę kategorię zamyka landaulet, ze sztywnym dachem w przedniej części i odkrytą częścią tylną. Takie auta powstają obecnie tylko na zamówienie i pełnią głównie funkcje reprezentacyjne.

Samochody z nadwoziami otwartymi dostępne na polskim rynku

Model

Dostępne silniki

Cena najtańszej wersji (zł)

Alfa Romeo Spider

2.2 JTS (benz., 185 KM)

3.2 JTS (benz., 260 KM)

2.4 JTDM (turbodiesel,200 KM)

149 600

Audi A4 Cabrio

1.8T (benz, 163 KM)

2.0 TFSI (turbo benz., 200 KM)

3.2 FSI (benz, 255 KM)

2.0 TDI (turbodiesel, 140 KM)

3.0 TDI (turbodiesel, 233 KM)

150 500

Audi TT Roadster

2.0 TFSI (turbo benz., 200 KM)

3.2 FSI (benz., 250 KM)

134 300

BMW 1 Cabrio

2.0 (benz., 143 KM)

2.0 (benz., 170 KM)

3.0 (benz., 218 KM)

3.0 (benz., 306 KM)

2.0 (t.diesel, 177 KM)

116 000

BMW 3 Cabrio

2.0 (benz., 170 KM)

3.0 (benz., 318 KM)

3.0 (benz., 272 KM)

3.0 (benz., 306 KM)

4.0 (benz., 420 KM)

2.0 (t.diesel, 177 KM)

3.0 (t.diesel, 197 KM)

3.0 (t.diesel, 231 KM)

165 500

BMW Z4 Roadster

2.0 (benz., 150 KM)

2.5 (benz., 177 KM)

2.5 (benz., 218 KM)

3.0 (benz., 265 KM)

124 000

BMW 6 Cabrio

3.0 (benz., 272 KM)

4.8 (benz., 367 KM)

5.0 (benz., 507 KM)

3.0 (t.diesel, 286 KM)

333 000

Cadillac XLR

4.6 (benz., 325 KM)

372 400

Chrysler PT Cruiser Cabrio

2.4 (benz., 143 KM)

99 000

Citroen C3 Pluriel

1.6 (benz., 110 KM)

76 300

Ford Focus CC

1.6 (benz., 100 KM)

2.0 (benz., 145 KM)

2.0 TDCi (t.diesel,136 KM)

89 900

Honda S 2000

2.0 (benz., 240 KM)

169 000

Jaguar XK Convertible

4.2 (benz., 300 KM)

396 000

Lexus SC 430

4.3 (benz., 283 KM)

351 300

Mazda MX-5

1.8 MZR (benz., 126 KM)

2.0 MZR (benz., 160 KM)

82 900

Mercedes SLK

1.8 (benz., 163 KM)

3.0 (benz., 231 KM)

3.5 (benz., 272 KM)

5.5 (benz., 360 KM)

153 500

Mercedes CLK Cabrio

1.8 (benz., 163 KM)

3.0 (benz., 231 KM)

3.5 (benz., 272 KM)

3.0 CDI (t.diesel,224 KM)

178 000

Mercedes SL

3.5 (benz., 272 KM)

5.5 (benz., 388 KM)

5.5 (benz., 517 KM)

6.0 (benz., 612 KM)

344 000

Mercedes G Cabrio

5.0 (benz., 295 KM)

3.0 CDI (t.diesel,224 KM)

318 000

Mini One Cabrio

1.6 (benz., 90 KM)

84 700

Mini Cooper Cabrio

1.6 (benz., 115 KM)

1.6 (benz., 170 KM)

93 200

Mitsubishi Colt CZC

1.5 (benz., 109 KM)

73 500

Nissan Micra C+C

1.4 (benz., 88 KM)

1.6 (benz., 110 KM)

53 200

Nissan 350 Z

3.5 (benz., 300 KM)

190 500

Opel Tigra Twin Top

1.4 (benz., 90 KM)

1.8 (benz., 125 KM)

71 100

Opel Astra Twin Top

1.6 (benz., 115 KM)

1.8 (benz., 140 KM)

1.6 (benz., 180 KM)

2.0T (t.benz., 200 KM)

1.9 CDTi (t.diesel,150 KM)

90 800

Peugeot 207 CC

1.6 (benz., 120 KM)

1.6 (benz., 150 KM)

1.6 HDI (t.diesel,110 KM)

74 500

Peugeot 307 CC

1.6 (benz., 110 KM)

2.0 (benz., 143 KM)

2.0 (benz., 180 KM)

2.0 HDI (t.diesel,136 KM)

89 300

Porsche Boxster

2.7 (benz., 245 KM)

3.2 (benz., 295 KM)

178 500

Porsche 911 Cabrio

3.6 (benz., 325 KM)

3.8 (benz., 355 KM)

362 800

Porsche 911Turbo Cabrio

3.6 (benz., 480 KM)

603 700

Renault Megane Coupe Cabrio

1.6 (benz., 110 KM)

2.0 (benz., 135 KM)

2.0T (t.benz., 165 KM)

1.9 dCi (t.diesel,130 KM)

2.0 dCi (t.diesel,150 KM)

80 200

Saab 9-3 Cabrio

1.8 (t.benz., 150 KM)

2.0 (t.benz., 175 KM)

2.0 (t.benz., 210 KM)

2.8 (t.benz., 255 KM)

1.9 TiDS (t.diesel,150 KM)

1.9 TTiD (t.diesel,180 KM)

138 500

Smart Fortwo Cabrio

1.0 (benz. 71 KM)

1.0 (benz. 84 KM)

0.8 CDI (t.diesel, 45 KM)

51 100

VW Eos

1.6 FSI (benz., 115 KM)

2.0 FSI (benz., 150 KM)

2.0 TFSI (benz., 200 KM)

3.2 (benz, 250 KM)

2.0 TDI (t.diesel, 140 KM)

100 500

Volvo C70

2.4 (benz., 140 KM)

2.4 (benz., 170 KM)

T5 (t.benz., 230 KM)

D5 (t.diesel, 180 KM)

149 000

"Cabrio“ od podszewki

 

Samochody z otwartym nadwoziem są drogie nie tylko dlatego, że potencjalni nabywcy tych aut mają nieco grubsze portfele i skłonni są zapłacić więcej za niebanalny wygląd. Konstruowanie kabrioletu czy roadstera to proces bardzo skomplikowany, wymagający często zastosowania najwyższej jakości materiałów.

Problem w tym, że brak dachu połączonego trwale w wielu punktach powoduje utratę sztywności karoserii. Trzeba opracowywać systemy wzmocnień poprzecznych i podłużnych, by zapewnić odporność na zginanie i skręcanie. Sztywność nadwozia sprzyja komfortowi jazdy i trwałości konstrukcji. A z usztywnieniami nie można przesadzić, bo zbyt mocno wzrośnie masa własna.

Nawet optymalnie zaprojektowane auta otwarte są cięższe od swoich zamkniętych odpowiedników o 130 - 180 kg. Konstruktorzy sportowych roadsterów, by odciążyć otwarte konstrukcje, budują przestrzenne ramy aluminiowe. W tańszych modelach wykorzystuje się wysokowytrzymałą stal.

To dzięki niej można współcześnie rezygnować z pałąków bezpieczeństwa, bo podczas dachowania odpowiednią odległość od nawierzchni jest w stanie utrzymać rama przedniej szyby. Składanie i rozkładanie miękkich lub sztywnych dachów powierza się dzisiaj elektrycznym lub elektrohydraulicznym mechanizmom. Najszybsze potrafią postawić dach nad głową w mniej niż 10 sekund. Przeciętnie trwa to kilkanaście sekund.

Niektórzy wytwórcy decydują się na produkcję otwartych aut we własnych zakładach, ale wielu powierza to zadanie wyspecjalizowanym firmom. Tym bardziej, że kabrioletów czy roadsterów nie produkuje się tak masowo jak zwykłych aut. Najbardziej znani specjaliści od "cabrio" to Karmann, Valmet, ASC, Bertone i Heuliez.

Wojciech Drzewiecki, Instytut Samar

Wraz ze wzrostem zamożności mieszkańców, coraz większym powodzeniem cieszą się w Polsce samochody nieco mniej typowe, ale za to bardziej atrakcyjne i oryginalne. Do tej grupy należą m.in. kabriolety, których coraz więcej widać na naszych drogach, mimo że klimat nie zawsze zachęca do jazdy samochodem bez dachu.

Oczywiście przodują auta używane, ale coraz więcej klientów decyduje się na zakup nowego pojazdu. Spośród nich największym powodzeniem w ubiegłym roku cieszyły się takie modele jak: Peugeot 307 CC (107 sprzedanych sztuk), Volvo C70 (83), Volkswagen Eos (61), Peugeot 207 CC (58), Opel Astra Twin Top (52) i Nissan Micra C+C (48). Już w pierwszym kwartale tego roku sprzedano 56 sztuk Peugeotów 307 CC.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty