Wyższe mandaty

Maciej Pobocha, Agnieszka Jasińska
Fot. Marcin Oliva Soto
Fot. Marcin Oliva Soto
Szykują się zmiany w stawkach mandatów za zbyt szybką jazdę. Najkrócej rzecz ujmując - będzie drożej.

Fot. Marcin Oliva Soto
Fot. Marcin Oliva Soto

Nowością ma być zróżnicowanie stawek mandatów w zależności od miejsca, gdzie została przekroczona prędkość. Więcej zapłacą kierowcy, którzy jechali zbyt szybko na terenie zabudowanym, mniej ci, którzy za bardzo spieszyli się poza terenem zabudowanym, a jeszcze mniej ci, którzy przekroczyli dozwoloną prędkość na autostradzie.

Dla przykładu: wysokość mandatu za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h na terenie zabudowanym wyniesie 700 zł (obecnie 500 zł), poza terenem zabudowanym 600 zł (obecnie 500 zł), na autostradzie 500 zł (bez zmian).

- Chodzi o to, aby zmobilizować kierowców do ostrożniejszej jazdy, szczególnie na terenach zabudowanych, gdzie zwiększony jest ruch pieszych i rowerzystów - wyjaśnia poseł Jan Tomaka z sejmowej Komisji Infrastruktury, która pracowała nad nowelizacją przepisów ruchu drogowego.

Zwiększenie kar to niejedyna planowana zmiana. Dozwolona prędkość na autostradach ma zostać podniesiona o 10 km/h ze 130 do 140 km/h, a na dwujezdniowych drogach ekspresowych ze 110 km/h do 120 km/h.

Powstać ma Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, funkcjonujące przy Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego. Jego zadaniem będzie obsługa fotoradarów. Do Centrum, drogą elektroniczną, spływać będą zdjęcia samochodów, których kierowcy złamali przepisy. Elektroniczny system odczyta numery tablic elektronicznych, na ich podstawie (korzystając z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców) zidentyfikuje właściciela auta, po czym wysłane zostanie do niego wezwanie do uiszczenia mandatu lub wskazania sprawcy wykroczenia.

Według szacunków posła Tomaki prace nad Centrum mogłyby rozpocząć się w kwietniu. Nowe stawki mandatów wraz z pozostałymi zmianami zaczęłyby obowiązywać od 1 stycznia 2010 r.

Nową bronią w rękach policjantów mają też być punkty karne, a konkretnie większa ich ilość przyznawana za poszczególne wykroczenia np. przewóz dzieci bez fotelika czy parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych. - Chcemy zdyscyplinować kierowców.

Liczymy na to, że bojąc się większej ilości punktów karnych zaczną jeździć uważniej, bezpieczniej - mówi mł. insp. Mariusz Wasiak z Komendy Głównej Policji.

Projekt trafi do konsultacji społecznych oraz będzie uzgadniany z innymi jednostkami policji i resortami. Minie co najmniej kilka miesięcy zanim przepisy zaczną obowiązywać. Może to potrwać nawet rok, bo wprowadzenie zmian wymaga m.in. przeprojektowania policyjnego systemu informatycznego.

To nie koniec propozycji zmian przepisów. Zbigniew Skowroński, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Łodzi, zgłosił do Ministerstwa Infrastruktury pomysł na obciążanie punktami karnymi nie tylko kierowcy, ale i samochodu. Ma to pozwolić na skuteczniejszą walkę z piratami drogowymi.

- Zbyt często zdarza się, że zdjęcie kierowcy wykonane przez fotoradar jest niewyraźne, więc ktoś z rodziny ratuje kierowcę przed utratą prawa jazdy, twierdząc, że to on siedział za kierownicą - argumentuje Skowroński. - Dlatego uważam, że policja powinna prowadzić statystykę nie tylko osób, lecz także samochodów, które dostają punkty karne. W niejednej sytuacji okaże się, że auto w ciągu roku "zarabia" nawet 100 punktów.

Zdaniem Skowrońskiego takie samochody powinno się wyrejestrowywać i wprowadzić wysokie opłaty za ponowne zarejestrowanie, powiedzmy w wysokości tysiąca złotych. Inicjatywę Skowrońskiego popiera Komenda Wojewódzkiej Policji w Łodzi. - Są sytuacje, gdy zdjęcia z wideorejestratorów są niewyraźne, więc kierowca ma cały wachlarz możliwości, aby oszukać policję - przyznaje podinsp. Magdalena Zielińska z KWP w Łodzi. - Dlatego ministerstwo powinno się zastanowić nad tą propozycją.

Proponowane zmiany dotyczące punktów karnych

- Rozmowa przez telefon komórkowy trzymany w ręce - 2 punkty (jest 0)

- Przewóz dzieci bez fotelika - 6 punktów (są 3)

- Niezachowanie odpowiedniego odstępu w tunelu - 1 punkt (jest 0)

- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania - 6 punktów (jest 5)

- Parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych - 5 punktów (jest 0)

- Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i przed nimi - 10 punktów (jest 9)

- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na oznakowanym przejściu - 10 punktów (jest 8)

- Przewożenie pasażerów niezgodnie z przepisami (bez pasów lub bez kasku) - 4 punkty (jest 1)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty