- Specjalne czujniki w sygnalizacji świetlnej wyczują moment nadjeżdżania tramwaju i ustawią dla niego zielone światło w pierwszej kolejności, kosztem samochodów i autobusów - wyjaśnia Ewa Mazur, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
**
CZYTAJ TAKŻE
Kolejne ograniczenia dla tirów we WrocławiuDzień otwarty obwodnicy i mostu we Wrocławiu
**
ITS zacznie działać na następujących skrzyżowaniach:
-Piłsudskiego/Stawowa
-Borowska/Swobodna
-Kamienna/Hubska
-Borowska/Gliniana
-Dyrekcyjna/Borowska
-Piłsudskiego/Zielińskiego
-Armii Krajowej/Bardzka
-Świeradowska/Orzechowa
-Świeradowska/Bardzka
-Bardzka/Krynicka
Premiera ITS-u była początkowo planowana na minioną niedzielę. Wtedy miało zostać oddane do użytku torowisko na ul. Świeradowskiej. Jednak jego remont przedłużył się prawie o tydzień.
System nie uzyska jednak pełnej sprawności od razu. Zostanie uruchomiony na próbę i będzie testowany stopniowo na kolejnych skrzyżowaniach, nie zaś na wszystkich jednocześnie. W praktyce może to oznaczać komplikacje i stanie na światłach u zbiegu niektórych ulic. W innych miastach te testy potrafiły trwać nawet kilka miesięcy. A we Wrocławiu? - Mechanizm ten jest bardzo skomplikowany. Potrzebujemy dużo czasu na kalibrację urządzeń elektronicznych i dostrojenie ich do siebie - mówi Błażej Trzcinowicz, kierownik projektu ITS we wrocławskim magistracie.
- Naciskamy jednak na wykonawcę i testowanie powinno się skończyć w ciągu miesiąca - dodaje. Na czym ma polegać Inteligentny System Transportu?
Chodzi o podłączenie 153 skrzyżowań na terenie całego miasta do wspólnego komputera, który będzie sterował sygnalizacją. Ma być gotowy do końca 2012 roku. Do skoordynowania jest 227 sygnalizacji świetlnych. W razie potrzeby system ten będzie mógł być rozbudowany do 400 skrzyżowań.
Efektem, oprócz usprawnienia komunikacji tramwajowej (pierwszeństwo na skrzyżowaniach dla Tramwajów Plus i linii 6 i 7) ma być rozładowanie korków. W ramach ITS będą też nowości na przystankach. W listopadzie na 53 z nich pojawią się tablice informacyjne, takie jak np. na rondzie Reagana.
Na ekranach będą wyświetlane informacje, o której godzinie przyjedzie dany autobus czy tramwaj, i w którym miejscu akurat się on znajduje. Realizacją ITS-u zajmują się: polskie konsorcjum Wasko i francuska firma Gertrude Bordeaux.
Koszt realizacji całego projektu wyniesie 109, 7 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Inteligentny System Transportu - jak to działa?
Za pomocą świetlnych tablic informacyjnych umożliwi kierowcom w trakcie jazdy pozyskiwanie niektórych informacji (np. średnich czasów przejazdu na wybranych arteriach komunikacyjnych, o koniecznych lub możliwych objazdach, dostępie do parkingów).
Doprowadzi do uruchomienia scentralizowanego systemu funkcjonowania miejskiej świetlnej sygnalizacji drogowej, dostosowanej do płynności ruchu na poszczególnych trasach przejazdu i mogących występować komplikacji na drodze.
Obejmie 44 ciągi koordynacji skrzyżowań, a także 5 stacji ważenia ciężarówek przy wjazdach do miasta. Do tego dojdzie 8 stacji pomiarowych warunków pogodowych oraz trzy stanowiska odbioru informacji o ruchu, które funkcjonują we Wrocławiu już teraz.
Źródło: Gazeta Wrocławska
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?