Tańsza autostrada marzeniem

Robert Domżał - Gazeta Poznańska
Fot. P.Jasiczek
Fot. P.Jasiczek

Fajerwerki i kolorowe reflektory towarzyszyły otwarciu 50-kilometrowego odcinka Komorniki-Nowy Tomyśl. Jej twórcy nadjechali ciężarowymi Scaniami. Były strugi szampana, Krzysztof Hołowczyc, minister infrastruktury i lokalni politycy. Zabrakło dr. Jana Kulczyka, przewodniczącego rady nadzorczej spółki Autostrada Wielkopolska.

 

Fot. P.Jasiczek
Fot. P.Jasiczek

- Odcinek Komorniki-Nowy Tomyśl wyposażony jest we wszystko, co niezbędne, by kierowca czuł się na autostradzie bezpieczny - zapewniał prezes spółki Autostrada Wielkopolska, Andrzej Patalas.

 

- Opłaca się budować zagranicznym firmom w Polsce - mówił minister Jan Ryszard Kurylczyk. A czy Polakom opłaca się jeździć autostradą? Obniżenie ceny przejazdu autostradą przez zmniejszenie dzierżawy jaką koncesjonariusz co roku płaci GDDKiA jest zdaniem Edwarda Gajerskiego, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad niemożliwe. A jest to 8 mln zł. Zdaniem ministra Kurylczyka cenę można obniżyć, szybciej budując kolejne odcinki autostrad i przyciągając na nie kierowców. Nie ma też mowy o wprowadzeniu na granicach opłaty od tranzytu.

 

- Wkrótce Unia podejmie decyzję o ujednoliceniu opłat na autostradach w całej Europie. Do tego czasu więc nie ma sensu podejmowania innych decyzji - dodaje minister. Do 3 listopada godz. 6 rano nowym odcinkiem będziemy jeździć za darmo. O zniżkach AW SA rozmawia z bankami.

 

Przyszłość

 

Do zachodniej granicy Polski A2 ma dotrzeć w roku 2007. Na liczącym 104 km odcinku powstaną węzły w Świecku, Rzepinie, Torzymiu, Łagowie, Myszęcinie, Trzcielu i Nowym Tomyślu. Odcinek przed Świeckiem, gdzie istnieją już dwie jezdnie, zostanie rozebrany. W pierwszej kolejności budowany będzie odcinek Nowy Tomyśl-Trzciel. W Jordanowie AW SA chciałaby być w roku 2006.

 

Na wschodzie wybuchy

 

Między Koninem a Kołem, gdzie A2 buduje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad humus zdjęty jest na odcinku 23 kilometrów. Prowadzone są roboty ziemne.

 

- Rozpoczęto prace przy budowie 15 wiaduktów i mostów. Najtrudniejsze warunki panują między Kołem a Dąbiem, gdzie poziom wody jest wysoki. Wykonawca zaproponował metodę mikrowybuchów. Mają one spowodować usunięcie wody gruntowej - mówi Piotr Chodorowski z GDDKiA w Poznaniu. Do Warszawy, przez którą A2 ma przechodzić już jako ekspresowa - czyli z większa ilością węzłów, jeszcze jednak daleko.

 

Autostrada w liczbach

 

100 - ciężarówek każdego dnia pracowało na budowie

660 000 - litrów paliwa zużyły pojazdy pracujące tam

5 973 903 km- przejechały ciężarówki

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie